رای شماره ۴۵۸ مورخ ۱۳۸۹/۱‍۰/۲‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

اخذ حقوق گمرکی و حقوق ورودی در مورد کالاهای وارداتی بر اساس ارزش کالا

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 20 دی 1389

کلاسه پرونده: 88/702

شماره دادنامه: 458

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای محمدرضا بیگلری

موضوع شکایت و خواسته: تقاضای ابطال بخشنامه‎های شماره 289414/109/1/24/415 مورخ 25/10/85 و 355346/102/1/24/501 مورخ 26/12/85 و 317954/102/1/24 مورخ 7/12/86 و 172369/102/1/24 مورخ 2/8/88، صادره از مدیرکل دفتر تعیین ارزش گمرک ایران

گردشکار: شاکی به طور خلاصه اعلام داشته، در ماده 10 قانون امور گمرکی ارزش کالای وارداتی از نظر قانون مشخص گردیده است که این ارزش می‎بایست مبنای محاسبه حقوق ورودی (حقوق گمرکی، سود بازرگان) و حتی 3درصد مالیات ارزش افزوده، قرار گیرد و تاجر می‎بایست نسبت به این ارزش یا پولی که به جریان تجارت سپرده است، مالیات غیر مستقیم یعنی حقوق ورودی را پرداخت نماید. در ماده 11 همان قانون در اشاره به موارد خاص که کالا بدون فاکتور خرید به گمرک ارایه شود و یا ارزش کالا در فاکتور به نظر گمرک نامتناسب می‎باشد (محدوده نظر گمرک در ارتباط با نامتناسب بودن را آیین‎نامه اجرایی مشخص نموده است) گمرک می‎تواند ارزش کالا را بر اساس کالای مثل و یا مشابه همان کشور که همزمان با تاریخ فاکتور ارایه شده است ارزش گذاری نماید و یا بر اساس فهرست قیمت های فروش کالا در کشور فروشنده‎ای که فاکتور آن یا موجود نیست یا پذیرفته نشده است ارزش گذاری نماید. در پاراگراف دوم از همین ماده قانونی، قانونگذار به صراحت می‎گوید در صورتی که به اطلاعات فوق دسترسی نباشد (که این موضوع مهم و مبنای اختلاف نظر این حقیر یا گمرک است) می‎توان از روش سوم که قانون و آیین‎نامه اجرایی آن توضیح می‎دهد استفاده نمود البته برای رسیدن به ارزش واقعی کالا در مبدا خرید. در ماده 121 آیین‎نامه اجرایی بنـد 3 و تبصره 5 آورده شده است کـه در واقع نحـوه اجرای مـاده 11 قانون امـور گمرکی می‎باشد، بندهای 1 و 2 همان قسمتی از ماده 11 قانون را توضیح می‎دهد که در پاراگراف دوم از همان ماده قانونی صراحتاً می‎گوید تا زمانی که بندهای 1 و 2 قابل اجراست، نمی‎توان از بند 3 استفاده نمود. در نهایت تقاضای ابطال بخشنامه فوق‎الذکر به لحاظ مخالفت آن مواد 10 و 11 قانون امور گمرکی و ماده 121 آیین‎نامه اجرایی آن دارم. مدیرکل دفتر تعیین ارزش گمرک ایران در لایحه دفاعیه شماره 238530/1061/225/109/24 مورخ 22/10/88، اعلام نموده‎اند: کالاهایی از قبیل مبلمان و مصنوعات چوبی به دلیل تنوع اقلام و مدل، طرح، کیفیت، کار انجام شده روی آنها و کشور سازنده دارای طیف وسیع قیمت در سطح بین‎المللی و بازارهای داخلی می‎باشد و بر این اساس واردات عمده این قبیل کالاها و قیمت‎های متفاوت آنها موید این موضوع می‎باشد. بررسی این گونه کالاها نیز بر اساس مواد 10 و 11 قانون امور گمرک و ماده 121 آیین‎نامه اجرایی قانون امور گمرک صورت می‎پذیرد. این دفتر نسبت به تشکیل نشستهای مختلف با نمایندگان وزارت صنایع و انجمن صنفی صنایع چوب اقدام و بر اساس بند 3 ماده 121 آیین‎نامه اجرایی و استعلام قیمت انواع محصولات مصنوعی ساخته شده از تعیین حداقل ارزش وزنی جهت انواع مبلمان و مصنوعات چوبی و ابلاغ آن به گمرکات سراسر کشور به منظور یکنواختی در تعیین ارزش و جلوگیری از موارد متعدد کم اظهاری که بعضاً با ارایه فاکتورهای تقلبی (صادره شده در ایران) توسط واردکنندگان بوده است، گردید. لذا دفتر تعیین ارزش با عنایت به مواد قانونی مرتبط شامل مواد 10 و 11 قانون امور گمرک بدواً رسیدگی به ارزش کالا را براساس مواد مذکور اجرا، لکن با توجه به دلایل ذکر شده فوق اقدام به صدور بخشنامه‎های مربوطه جهت اجرای یکنواخت آن توسط گمرکات و جلوگیری از تضییع حقوق حقه دولت گردیده است و این ارزشها در سیستم ارزش گمرک ایران جهت اجرا ابلاغ گردیده است. لازم به ذکر است اطلاعات مزبور هر شش ماه مورد بازنگری قرار گرفته و با در نظر گرفتن وضعیت بازارهای داخلی و خارجی نسبت به انجام تغییرات لازم در قیمت‎های مزبور اقدام لازم به عمل آمده و با درج اطلاعات پالایش شده در سیستم رایانه‎ای ارزش (ارسالی به گمرکات) مراتب جهت یکنواختی تعیین ارزش این کالاها به گمرکات ابلاغ می‎گردد. لذا توجهاً به موارد فوق و مستندات قانونی رد شکایت شاکی مورد استدعاست. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- بخشنامه‎های شماره 317954/12/1/24 مورخ 7/12/1386 و شماره 172369/102/1/24 مورخ 2/8/1388 مدیرکل دفتر تعیین ارزش گمرک ایران، به لحاظ اینکه هیچ گونه تکلیفی برای واحدهای تابعه گمرک ایجاد ننموده است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار نبوده و قابل ابطال نمی‎باشد.

ب- به موجب مواد 10 و 11 قانون امور گمرکی ترتیبات خاصی برای تعیین ارزش کالا براساس ارزش کالای صادراتی پیش‎بینی گردیده و در بخشنامه‎های شماره 289414/109/1/24/415 مورخ 25/10/1385 و شماره 355346/102/1/24/501 مورخ26/12/1385 مدیرکل دفتر تعیین ارزش گمرک ایران، در قسمت مورد اعتراض مقرر گردیده:

«در مواردی که ارزش مثل یا مشابه در  cd (نرم افزار تهیه شده توسط گمرک) موجود نیست، راساً نسبت به اجراء بند 3 ماده 121 آیین‎نامه اجرایی قانون امور گمرکی اقدام و در خصوص ارزش کالا تصمیم گیری نماید.» نظر به اینکه در بخشنامه‎های معترض‎عنهما بدون رعایت ترتیبات مقرر در ماده 11 قانون صدرالذکر، مقرر گردیده مراجع مخاطب بخشنامه‎ها، راساً نسبت به اجرای بند 3 ماده 121 آیین‎نامه اجرایی قانون اقدام نمایند، لذا اطلاق بخشنامه‎های مورد اعتراض مغایر ماده 11 قانون امور گمرکی مصوب 30/3/1350 تشخیص و به استناد بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی