رای شماره ۳۹‍۰ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۹/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

نقل و انتقال سر دفتر از حوزه یک شهر به حوزه شهر دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 390

تاریخ: 29 آذر 89 

کلاسه پرونده: 84/787

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شکات: جمعی از سردفتران دفاتر اسناد رسمی شهرستان ساری

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره 39302/34 مورخ 17/8/78 رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

گردشکار: جمعی از سردفتران دفاتر اسناد رسمی شهرستان ساری طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مورخ 17/8/78 مبادرت به صدور بخشنامه شماره 39302/34 نموده است که بخشنامه فوق‎الذکر بر خلاف نص صریح قانون دفاتر اسناد رسمی می‎باشد، زیرا براساس قانون دفاتر رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 25 تیر ماه 1354 و متن ماده 5 پس از تصویب این قانون تاسیس دفترخانه با توجه به نیازمندی‎های هر محل تابع ضابطه خواهد بود. در شهرها برای حداقل هر پانزده هزار نفر و حداکثر در بیست هزار نفر با توجه به آمار … و ماده 3 از آیین‎نامه آن مصوب 17 دی ماه سال 1354 وزارت دادگستری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای انتخاب سردفتر اسناد رسمی در شهریور ماه هر سال طی آگهی در یکی از روزنامه‎های کثیر الانتشار مرکز … انتخاب سر دفتر برای هر محل تابع مواد اشاره شده در فوق می‎باشد که بخشنامه اشاره شده بر خلاف مواد مرقوم بوده و در عمل نیز منجر به افتتاح و گشایش دفاتر بیش از حد و نیاز و تعداد اشاره شده می‎باشد. ازدحام دفاتر مازاد بر تعداد قانونی در مراکز استان ها خاصه استان مازندران مشکلات عدیده از جمله کاهش تنظیم اسناد … را نموده است و صدور ابلاغ برای سران دفاتر اسناد رسمی در هر شهر باید به استناد مواد فوق و از مجاری قانونی می‎باشد نه بخشنامه‎ای که صراحتاً مغایر با قانون می‎باشد. لهذا در مانحن فیه اجرای بخشنامه از محمل قانونی برخوردار نبوده و اساساً مردود و فاقد وجاهت قانونی می‎باشد. لذا با عنایت به مراتب فوق‎الذکر، متقاضی ابطال بخشنامه مورد شکایت می‎باشند.

سرپرست دفتر حقوقی و امور بین‎الملل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی لایحه دفاعیه‎ای به شماره 54937/87 مورخ 20/8/1387، در خصوص شکایت جمعی از دفاتر اسناد رسمی به طرفیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نظر مقامات محترم قضایی را به موارد ذیل جلب می‎نماید: 1- با توجه به تفسیر شورای نگهبان به شماره 9387/30/83 مورخ 21/10/83 ریاست محترم قوه قضاییه در خصوص اصل 170 قانون اساسی بخشنامه مذکور خارج از بخشنامه‎های دولتی می‎باشد. 2- مستند به رای شماره دادنامه 160 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورخ 13/4/84 در خصوص ابطال بخشنامه شماره 16916/34/1 مورخ 4/6/1384 سازمان ثبت از سوی شهرداری که عدم صلاحیت دیوان عدالت اداری از سوی آن هیات محترم اعلام گردیده است. 3- با توجه به ماده 5 قانون دفاتر اسناد رسمی (ماده 5- پس از تصویب این قانون تاسیس دفترخانه با توجه به نیازمندی‎های هر محل تابع ضابطه زیر خواهد بود. در شهرها برای حداقل هر پانزده هزار نفر و حداکثر بیست هزار نفر با توجه به آمار و درآمد حاصل از حق ثبت معاملات یک دفترخانه شهرها و بخشهایی که جمعیت آنها کمتر از پانزده هزار نفر باشد یک دفترخانه خواهد داشت اجازه تجدید فعالیت دفترخانه‎ای که به علت انفصال دایم سردفتر تعطیل شده در حکم تاسیس دفترخانه جدید خواهد بود. همچنین است در مورد بازنشستگی و فوت سردفتر که پس از انقضای مدت های مقرر در ماده 69 این قانون در حال تعطیل باقی بماند.

تبصره – پس از تعیین تعداد دفاتر اسناد رسمی هر محل به شرح این ماده هرگاه با توجه به میزان معاملات و درآمد دفاتر اسناد رسمی موجود و مقتضیات محلی افزایش تعداد دفاتر زاید بر حد نصاب مذکور ضروری تشخیص شود به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تصویب وزارت دادگستری حداکثر تا دو دفترخانه می‎توان به دفاتر موجود در هر حوزه ثبتی با رعایت مقررات این قانون اضافه نمود.) و وسعت جغرافیایی و ازدیاد جمعیت شهرها و همچنین میزان حق ثبتی که به استناد نامه شماره 36/34 مورخ 11/1/87 اداره کل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت و به آن اشاره شده است. بخشنامه صادره وفق مقررات قانونی صادر گردیده است. لذا تقاضای رد شکایت شاکی مورد استدعاست.

سرپرست دفتر حقوقی و امور بین‎الملل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، طی لایحه دفاعیه‎ای به شماره 391/11 مورخ 26/1/1385، اعلام داشته است: با عنایت به دادنامه شماره 160 مورخ 12/4/84 هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع پرونده کلاسه 81/488 که در خصوص بخشنامه‎های سازمان ثبت اصدار یافته مبنی بر اینکه اصل یکصدو هفتاد (170) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مربوط به رسیدگی به اعتراض اشخاص نسبت به مقررات دولتی منحصراً ناظر به مصوبات قوه مجریه می‎باشد در نتیجه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سازمان‎های وابسته به قوه قضاییه است و ارتباطی با قوه مجریه ندارد. لذا با عنایت به دادنامه مارالبیان و ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1360 با اصلاحیه‎های بعدی تقاضای رد دادخواست شکات مورد استدعاست.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به این که مطابق ماده 4 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 25/4/1354 انتقال محل دفترخانه فقط در حوزه یک شهر و یا بخش تجویز گردیده و به موجب ماده 5 قانون مذکور تاسیس دفترخانه در حوزه هر شهر تابعی از تعداد جمعیت، میزان معاملات و درآمد دفاتر اسناد رسمی می‎باشد و همچنین در قوانین موضوعه برای انتقال شخص سردفتر از شهری به شهر دیگر مقرراتی پیش ‎بینی نگردیده است، لذا بخشنامه معترض ‎عنه که بر خلاف مقررات فوق‎ الذکر نقل و انتقال سردفتر از حوزه یک شهر به حوزه شهر دیگر را تجویز نموده است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار مرجع وضع تشخیص و به استناد بند یک ماده 19 و ماده 42 ابطال می‎ گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری- منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی