رای شماره ۲۸۷ تا ۳۲۵ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۷/۱۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 19 مهر 1389

کلاسه پرونده: 88/524

شماره دادنامه: 287 الی 325

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای احد صمدی و غیره

موضوع شکایت و خواسته: ابطال نامه شماره 901/27781 مورخ 3/6/89 رییس آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی

گردشکار: آقای احد صمدی و عده‎ای از معلمان منطقه میانه که قبلاً آموزشیار بوده‎اند در شکایات مشابه طی درخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی طبق شیوه‎نامه سازماندهی 901/6673 مورخ 4/2/87، برای معلمانی که در سازماندهی شرکت می‎نمایند با در نظر گرفتن 28 بند ضوابط امتیاز بندی یک امتیاز کلی منظور می‎نمایند. در بند 12 شیوه‎نامه مذکور تبصره‎ای بدین شرح ذکر گردیده است: «آموزشیارانی که به استخدام آموزش و پرورش در آمده‎اند فقط از امتیاز بند یک موضوع سنوات قابل قبول در افزایش سنواتی مادامی که آموزشیار بوده‎اند استفاده نمایند و از امتیاز سایر بندها در مدت زمان آموزشیاری برخوردار نخواهند شد.» براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی پروژه آموزش کودکان لازم التعلیم به موجب تبصره 2 از ماده 4 اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی مصوب مجلس شورای اسلامی برای مناطق و گروه‎های محروم و بازمانده از تحصیل روستایی و عشایری تدوین و به اجرا گذاشته شد. و به استناد آیین‎نامه اجرایی مصوب سی و نهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش که سازمان نهضت سوادآموزی می‎تواند در مناطقی که آموزش و پرورش حضور نداشته است، کودکان لازم التعلیم را برابر ضوابط و مقررات آموزشی و اداری و کتب درسی دوره ابتدایی تحت پوشش قـرار دهـد و پایه‎های تحصیلی آن همانند آموزش و پرورش شامـل پنج پایه اول تـا پنجم می‎باشد، خـدمات آموزشی ارایه دهد، آموزشیاران طبق ماده 6 و ماده 6 مکرر اساسنامه نهضت سواد آموزی پس از گذراندن خدمت 60 ماهه در نهضت سوادآموزی به استخدام آموزش و پرورش درآمده‎اند، و این در حالی است که معلم آموزش و پرورش از تمام بندهای مندرج در شیوه‎نامه امتیاز می‎گیرد ولی کسی که قبلاً آموزشیار بوده و در شرایط فوق العاده سخت همان کار آموزشی را انجام داده و ابتدایی تدریس نموده فقط از بند یک استفاده می‎نماید و از سایر بندها محروم می‎گردد. در نتیجه مستنداً به اصل 20 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 89 قانون مدیریت خدمات کشوری و مواد 13 و 14 قانون دیوان عدالت اداری، تبصره بند 12 شیوه‎نامه فوق‎الذکر سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی موجب تضییع حقوق و ایجاد تبعیض و بی‎عدالتی اینجانب و عده کثیری از معلمان گردیده که طبق ماده فوق‎الذکر (ماده 6 و ماده 6 مکرر اساسنامه نهضت سوادآموزی) به استخدام آموزش و پرورش درآمده‎اند. رییس سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در پاسخ به شکایت شکات طی لایحه شماره 710/60943 مورخ 21/9/88 اعلام نموده است: به استناد دستورالعمل سازماندهی وزارتی به شماره 95/300/100 مورخ 20/2/71 (درون منطقه‎ای) و شیوه‎نامه سازماندهی استانی به شماره 905/71425 مورخ 11/12/87، آموزشیارانی که به استخدام آموزش و پرورش درآمده‎اند فقط از امتیاز بند یک موضوع سنوات قابل قبول در افزایش سنواتی، مادامی که آموزشیار بودند استفاده می‎نمایند و از امتیاز سایر بندها در مدت زمان آموزشیاری برخوردار نخواهند شد، لذا کلیه سوابق آموزشیاری در فرم امتیازبندی مشارالیه لحاظ و احتساب شده است و حقی از ایشان ضایع نگردیده است.

هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به اینکه نامه معترض‎عنه با استناد به شیوه‎نامه سازماندهی دورن منطقه‎ای دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی به شماره901/6673 مورخ 4/2/1386 تنظیم و ابلاغ گردیده و مستقلاً فاقد مقرره خاص لازم‎الاجراء می‎باشد، بنابراین به اعتبار اصل شیوه‎نامه، ابطال نامه مورد اعتراض موجه نبوده و قابل طرح و رسیدگی در هیات عمومی نمی‎باشد. در خصوص خواسته موردی شکات مقرر گردید پرونده به شعبه ارجاع گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی