بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ: 19 مهر 1389
کلاسه پرونده: 88/524
شماره دادنامه: 287 الی 325
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای احد صمدی و غیره
موضوع شکایت و خواسته: ابطال نامه شماره 901/27781 مورخ 3/6/89 رییس آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی
گردشکار: آقای احد صمدی و عدهای از معلمان منطقه میانه که قبلاً آموزشیار بودهاند در شکایات مشابه طی درخواست تقدیمی اعلام داشتهاند، سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی طبق شیوهنامه سازماندهی 901/6673 مورخ 4/2/87، برای معلمانی که در سازماندهی شرکت مینمایند با در نظر گرفتن 28 بند ضوابط امتیاز بندی یک امتیاز کلی منظور مینمایند. در بند 12 شیوهنامه مذکور تبصرهای بدین شرح ذکر گردیده است: «آموزشیارانی که به استخدام آموزش و پرورش در آمدهاند فقط از امتیاز بند یک موضوع سنوات قابل قبول در افزایش سنواتی مادامی که آموزشیار بودهاند استفاده نمایند و از امتیاز سایر بندها در مدت زمان آموزشیاری برخوردار نخواهند شد.» براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی پروژه آموزش کودکان لازم التعلیم به موجب تبصره 2 از ماده 4 اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی مصوب مجلس شورای اسلامی برای مناطق و گروههای محروم و بازمانده از تحصیل روستایی و عشایری تدوین و به اجرا گذاشته شد. و به استناد آییننامه اجرایی مصوب سی و نهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش که سازمان نهضت سوادآموزی میتواند در مناطقی که آموزش و پرورش حضور نداشته است، کودکان لازم التعلیم را برابر ضوابط و مقررات آموزشی و اداری و کتب درسی دوره ابتدایی تحت پوشش قـرار دهـد و پایههای تحصیلی آن همانند آموزش و پرورش شامـل پنج پایه اول تـا پنجم میباشد، خـدمات آموزشی ارایه دهد، آموزشیاران طبق ماده 6 و ماده 6 مکرر اساسنامه نهضت سواد آموزی پس از گذراندن خدمت 60 ماهه در نهضت سوادآموزی به استخدام آموزش و پرورش درآمدهاند، و این در حالی است که معلم آموزش و پرورش از تمام بندهای مندرج در شیوهنامه امتیاز میگیرد ولی کسی که قبلاً آموزشیار بوده و در شرایط فوق العاده سخت همان کار آموزشی را انجام داده و ابتدایی تدریس نموده فقط از بند یک استفاده مینماید و از سایر بندها محروم میگردد. در نتیجه مستنداً به اصل 20 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 89 قانون مدیریت خدمات کشوری و مواد 13 و 14 قانون دیوان عدالت اداری، تبصره بند 12 شیوهنامه فوقالذکر سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی موجب تضییع حقوق و ایجاد تبعیض و بیعدالتی اینجانب و عده کثیری از معلمان گردیده که طبق ماده فوقالذکر (ماده 6 و ماده 6 مکرر اساسنامه نهضت سوادآموزی) به استخدام آموزش و پرورش درآمدهاند. رییس سازمان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در پاسخ به شکایت شکات طی لایحه شماره 710/60943 مورخ 21/9/88 اعلام نموده است: به استناد دستورالعمل سازماندهی وزارتی به شماره 95/300/100 مورخ 20/2/71 (درون منطقهای) و شیوهنامه سازماندهی استانی به شماره 905/71425 مورخ 11/12/87، آموزشیارانی که به استخدام آموزش و پرورش درآمدهاند فقط از امتیاز بند یک موضوع سنوات قابل قبول در افزایش سنواتی، مادامی که آموزشیار بودند استفاده مینمایند و از امتیاز سایر بندها در مدت زمان آموزشیاری برخوردار نخواهند شد، لذا کلیه سوابق آموزشیاری در فرم امتیازبندی مشارالیه لحاظ و احتساب شده است و حقی از ایشان ضایع نگردیده است.
هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
نظر به اینکه نامه معترضعنه با استناد به شیوهنامه سازماندهی دورن منطقهای دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی به شماره901/6673 مورخ 4/2/1386 تنظیم و ابلاغ گردیده و مستقلاً فاقد مقرره خاص لازمالاجراء میباشد، بنابراین به اعتبار اصل شیوهنامه، ابطال نامه مورد اعتراض موجه نبوده و قابل طرح و رسیدگی در هیات عمومی نمیباشد. در خصوص خواسته موردی شکات مقرر گردید پرونده به شعبه ارجاع گردد.
رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor