رای شماره ۲۴۷ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۷/‍۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 5 مهر 1389

کلاسه پرونده: 87/1010

شماره دادنامه: 247

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تهران

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره 12296 مورخ 9/7/84 سازمان امور مالیاتی کشور

گردشکار: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی و لایحه تکمیلی اعلام نموده است: 1- براساس ماده 62 قانون برنامه سوم توسعه به شرکت‎های دولتی که صددرصد سهام آنها متعلق به دولت یا شرکت‎های دولتی هستند، اجازه داده شده است که یک بار در دوران برنامه سوم توسعه دارایی‎های ثابت خود را مورد تجدید ارزیابی قرار داده و مبالغ حاصل از تجدید ارزیابی را بدون پرداخت مالیات بردرآمد و سایر انواع مالیات‎ها به حساب افزایش سرمایه منظور نمایند. 2- براساس بند (ک) ماده 7 قانون برنامه چهارم توسعه، ماده 62 قانون برنامه سوم با ذکر شمول قانون بر دستگاه‎هایی که مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است تا آخر سال دوم برنامه چهارم توسعه تمدید گردیده است. 3- بر اساس آیین‎نامه اجرایی ماده 62 و اصلاحی آن مفاد مواد پیش گفته مورد تاکید قرار گرفته است و جناب آقای کردزنگنه رییس وقت سازمان امور مالیاتی در بخشنامه مورد شکایت مقرر نموده‎اند: «چنان چه طی همان دوره مالی که تجدید ارزیابی دارایی‎های ثابت به تایید مجمع عمومی رسیده است، نتایج حاصل را در دفاتر قانونی منظور نمایند، در این صورت مازاد حاصل از تجدید ارزیابی مزبور مشمول پرداخت مالیات بردرآمد و سایر انواع مالیات‎ها از جمله حق تمبر نخواهد بود»، با عنایت به این که در هیچ یک از قوانین مزبور و آیین‎نامه اجرایی و اصلاحیه آن چنین شرطی مقرر نگردیده است و از آن جایی که «غایت منطقاً داخل در مغیاست»، به نظر می‎رسد انجام کل تکلیف مزبور در مدت یاد شده اصولاً مجاز و بلامانع خواهد بود. لذا مستدعی است با عنایت به موارد معنونه و با امعان نظر به روح قانون که متضمن مساعدت به شرکت‎های دولتی است، مستنداً به ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری نسبت به ابطال بخشنامه مذکور که باعث محرومیت بلا وجه و تضییع حقوق مودیان و دستگاه‎های دولتی بر خلاف ماده 62 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و بند (ک) ماده 7 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی می‎باشند، اقدام شایسته مبذول فرمایید. مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور، در پاسخ به شکایت شاکی طی لایحه شماره 60802/212/ص مورخ 25/7/1388، ضمن ارسال تصویر نامه شماره 31008/211 مورخ 18/3/88 دفتر فنی مالیاتی و قراردادهای بین‎المللی اعلام نموده است، طبق آیین‎نامه اجرایی ماده 62 قانون برنامه سوم توسعه، شرکت‎های موضوع ماده 62 قانون برنامه سوم توسعه مکلفند طی برنامه چهارم توسعه یک بار دارایی‎های ثابت خود را برابر ضوابط مقرر در آیین‎نامه طبق نظر کارشناس یا کارشناسان منتخب مجمع عمومی ارزیابی و مازاد حاصل نسبت به قیمت دفتری را پس از ارایه گزارش بازرس قانونی در مجمع عمومی مطرح و حسب مورد به حساب افزایش سرمایه دولت یا شرکت دولتی مربوط در شرکت‎های دولتی یاد شده منظور نمایند و با توجه به بند (ک) ماده 7 قانون برنامه چهارم توسعه، آیین‎نامه اجرایی ماده 62 قانون برنامه سوم توسعه اصلاح گردید و در ماده یک آن شرکت‎های مذکور در بند (ک) که تجدید ارزیابی آنها در طول برنامه سوم توسعه میسر نشده است را مکلف نموده طی دو سال اول اجرای قانون برنامه چهارم یک بار دارایی‎های ثابت خود را ارزیابی و مبلغ مازاد حاصل نسبت به مبلغ قیمت دفتری را پس از ارایه گزارش بازرس قانونی مربوط در مجمع عمومی مطرح و پس از تصویب حسب مورد به حساب افزایش سرمایه دولت یا شرکت دولتی مربوط در شرکت‎های دولتی یاد شده منظور نمایند. ضمناً در قسمت اخیر ماده مزبور در مورد تجدید ارزیابی دارایی‎های ثابت شرکت‎های دولتی تابع و وابسته به شرکت‎های مادرتخصصی مقرر گردیده سرمایه دولت در شرکت یا شرکت‎های مادر تخصصی ذیربط معادل افزایش سرمایه شرکتی دولتی سرمایه پذیر ناشی از اجرای این ماده افزایش می‎یابد. لذا تجدید ارزیابی دارایی‎های ثابت اشخاص از سوی مقنن در مواد 62 قانون برنامه سوم توسعه و بند (ک) ماده 7 قانون برنامه چهارم توسعه و آیین‎نامه اجرایی ماده 62 تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه و اصلاحیه آن مقرر گردیده است و مازاد حاصل از تجدید ارزیابی مربوط باید حسب مورد به حساب افزایش سرمایه دولت یا شرکت دولتی مربوط در شرکت‎های دولتی یاد شده منظور گردد، اما سازمان متبوع بـه منظور جلوگیری از مـرور زمان مالیات‎های متعلقه و ضایع شدن حقوق حقه دولت و اطمینان از منظور نمودن نتایج تجدید ارزیابی به حساب افزایش سرمایه جهت استفاده از معافیت مالیاتی مبادرت به صدور بخشنامه مورد شکایت نمود تا شرکت‎ها در همان دوره مالی که تجدید ارزیابی دارایی‎های ثابت آنها پس از ارایه گزارش بازرس قانونی در مجمع عمومی مطرح می‎گردد، نتایج حاصل را در دفاتر قانونی ثبت و به حساب افزایش سرمایه منظور نمایند. بنابراین بخشنامه مورد شکایت صرفاً جهت اطمیمنان یافتن از منظور نمودن نتایج تجدید ارزیابی به حساب افزایش سرمایه و جلوگیری از مرور زمان مالیاتی و حفظ حقوق حقه دولت صادر گردیده است. تقاضای رسیدگی و تایید بخشنامه مورد شکایت را دارد. همچنین در خصوص شکایت مذکور، مدیرکل فنی مالیاتی و قراردادهای بین‎المللی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نموده است، چنانچه اشخاص موضوع ماده 62 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بند (ک) ماده 7 قانون برنامه چهارم توسعه، دارایی‎های ثابت خود را در طول سال های برنامه سوم توسعه و تا آخر سال دوم برنامه چهارم توسعه برابر آیین‎نامه اجرایی ماده 62 قانون صدرالاشاره یک بار مورد ارزیابی و طی همان دوره مالی که تجدید ارزیابی دارایی‎های ثابت به تایید مجمع عمومی رسیده است (براساس ماده یک مصوبه فوق‎الذکر) نتایج حاصل را در دفاتر قانونی ثبت و به حساب افزایش سرمایه منظور نمایند، در این صورت مازاد حاصل از تجدید ارزیابی مزبور مشمول پرداخت مالیات بردرآمد و سایر انواع مالیات‎ها از جمله حق تمبر نخواهد بود. بنابراین چنانچه اشخاص صدرالاشاره فرایند افزایش سرمایه را به طور کامل در همان دوره زمانی صورت ندهند و یا اینکه مازاد حاصل از تجدید ارزیابی مذکور را با زیان های انباشته سنواتی تهاتر نمایند، اعطای معافیت موصوف فاقد وجاهت قانونی است. ضمناً بخشنامه مورد شکایت سازمان متبوع، در راستای انجام وظایف سازمانی به منظور اتخاذ تدابیر لازم در خصوص چگونگی اجرای قوانین و مقررات مالیاتی، انجام هماهنگی بین ادارات امور مالیاتی و همچنین حکم بند (ک) ماده 7 قانون برنامه چهارم توسعه و آیین‎نامه مربوطه تهیه گردیده و مغایرتی با قانون ندارد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به اینکه در ماده 62 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379 و بند (ک) ماده 7 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب 1383 اجازه داده شده است، برای یک بار درآمد حاصل از تجدید ارزیابی دارایی شرکت‎های مشمول مواد مذکور از پرداخت مالیات به شرط اعمال آن به عنوان افزایش سرمایه دولت یا شرکت دولتی معاف باشند و در بخشنامه مورد اعتراض، رعایت تشریفات مربوط به تایید مجمع عمومی و دوره مالی مشخص و ثبت در دفاتر قانونی تبیین گردیده و مراد از دوره مالی یکی از سنوات برنامه سوم و دو ساله اول برنامه چهارم صدرالذکر می‎باشد، لذا بخشنامه معترض‎عنه در محدوده قانون و در راستای تبیین نحوه اجرای آن صادر شده است و قابل ابطال نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۶۲۸ مورخ ۱۴‍۰۱/۱‍۰/۲۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(بند (۵) ذیل قسمت «ضوابط نحوه پرداخت شهریه با توجه به وضعیت دانشجو» از صورتجلسه مورخ ۱۳۹۳/‍۰۲/۲۱ هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل دایر بر منوط بودن تسویه حساب دانشجویان انصرافی به اخذ شهریه ثابت ترمهای باقیمانده، ابطال شد.)
رای شماره ۳۲۶۴ مورخ ۱۴‍۰‍۰/۱۲/۱۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(اطلاق قسمت (ب) و بند (ج) و جدول ذیل آن از بخشنامه شماره ۱۲۵ به شماره ابلاغی ۵۴۲۶- ۲۳/۱۱/۱۳۹۵ اداره کل سازمان و بهبود فرآیندهای بانک کشاورزی در مواردی که متضمن تحدید مزایایی است که به موجب قوانین از جمله قانون مدیریت خدمات کشاورزی به کارمندان دولت تعلق می گیرد ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی