رای شماره ۲۲۳ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۶/۲۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 22 شهریور 1389

کلاسه پرونده: 87/365

شماره دادنامه: 223

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شکات: آقایان 1- سعید افراز 2- فرهاد رستم شیرازی به وکالت از اتحادیه صنف چای خانه داران اصفهان

موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبات مورخ 15/11/85 شورای تامین شهرستان اصفهان و صورت جلسه مورخ 17/12/85 استانداری اصفهان

گردشکار: وکلای شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند، به منظور جلوگیری از گسترش مواد دخانی قانونی تحت عنوان قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب 15/6/85، به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسیده است. در این قانون، اماکن عمومی مشمول منع استفاده فرآورده‎های دخانی احصاء و محدود به اماکن مشمول آیین‎نامه ممنوعیت استعمال و عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی مصوب هیات دولت مورخ 15/10/76 گردیده است که در تبصره یک ذیل ماده یک این آیین‎نامه صراحتاً اماکن عمومی مشمول احصاء گردیده و به موجب اصلاحیه تبصره ماده یک آیین‎نامه فوق الاشعار مورخ 12/4/84 هیات دولت، واژه «از قبیل» به «شامل» تغییر یافته و با عنایت به اینکه اماکن عمومی مشمول قانون شامل موارد مذکور در تبصره یک ذیل ماده یک می‎باشد و لذا قابلیت تسری به اماکن غیر عمومی و من جمله قهوه‎خانه‎ها و چایخانه‎ها را که در آیین‎نامه مذکور، ذکری از آن نشده است را ندارد. لذا به موجب ماده 11 قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات فروش و عرضه دخانیات به استثناء اماکن عمومی موضوع ماده 7 این قانون ممنوع اعلام شده و ماده 7 این قانون نیز توزیع فرآورده‎های دخانی از سوی اشخاص فاقد پروانه فروش را ممنوع کرده است و به نظر می‎رسد قانون مذکور فروش فرآورده‎های دخانی به صورت عـرفی «فروش سیگار، تنباکـو و غیره» را در اماکن عمـومی ممنوع اعلام نمـوده و تسری دادن مفـاد قانون مزبور بـه استفاده از قلیان در قهوه‎خانه‎ها و چایخانه‎ها مجوز قانونی نداشته باشد و برفرض محال که استعمال قلیان را نیز مشمول قانون مزبور بدانیم، ممنوعیت مزبور صرفاً در ارتباط با امکان عمومی مشمول قانون می‎باشد و یقیناً چایخانه‎ها و قهوه‎خانه‎ها را شامل نخواهد شد و جلسات مورخ 15/11/85 شورای تامین شهرستان اصفهان و صورت جلسه مورخ 17/12/85 استانداری اصفهان با استناد به قانون های مذکور، (تصمیماتی به عنوان مصوبه شورای تامین شهرستان و یا شورای بررسی وضعیت استفاده از قلیان در چایخانه‎های استان اصفهان اتخاذ می‎گردد که کلاً با روح و محتوای قوانین موجود مغایرت و تناقض دارد و هر روز به بهانه‎ای منجمله استفاده از قلیان اقدام به تعطیل واحدهای دارای مجوز این اتحادیه می‎نمایند) که این امر اصولاً مخالف قوانین مذکور و خارج از حدود و ثغور اختیارات شورای تامین شهرستان و شوراهای زیر مجموعه آن مانند شوراهای اجتماعی و … می‎باشد و با توجه به ماده یک اساسنامه مصوب این اتحادیه که صراحتاً مشاغل وابسته به این اتحادیه را قهوه‎خانه‎داری و چایخانه‎داری ذکر نموده و در تعریف آن گفته شده: قهوه‎خانه‎داری به واحد صنفی اطلاق می‎گردد که خدماتی از قبیل چای، قلیان که نیاز به آشپزخانه ندارد با استقرار در واحدهای صنفی کوچک ارایه می‎دهند، با توجه به تعریف فوق، مصوبات مورد اعتراض در واقع اقدام به محو نمودن و نابودی یکی از مشاغل سنتی و قدیمی که دارای صنف و اتحادیه بوده و افراد زیادی در آن مشغول به کار می‎باشند، نموده  است و با عنایت به اینکه مصوبات مورد اعتراض، خارج از حدود قوانین مصوب و خارج از صلاحیت دوایر دولتی بوده و نوعی قانونگذاری محسوب می‎گردد که از صلاحیت های قوه مقننه می‎باشد نه قوه مجریه، علیهذا مستنداً به مواد 13 و بندهای یک و 2 ماده 11 متقاضی ابطال مصوبات معترض‎عنهم می‎باشند. مشاور حقوقی استانداری اصفهان، در پاسخ به دادخواست اتحادیه صنف چایخانه‎داران اصفهان طی نامه شماره 105487 مورخ 17/7/86، اعلام نموده است، اقدامات مراکز بهداشت شهرستان اصفهان و سایر شهرستانها در رابطه با چایخانه‎داران در راستای اجرای قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی مصوبه شماره 366ق مورخ 23/9/79 مجلس شورای اسلامی و آیین‎نامه اجـرایی آن بـوده است. بـه استناد ایـن قانون مامورین وزارت بهـداشت مکلفند متخلفیـن از مقررات بهداشتی را بـه مسیول بهداشت محـل معرفی نماینـد و مسیول بهداشت محل نیز بایستی بـه متخلفین جهت رفع نواقص اخطار و در صورت عدم رفع مـوارد تخلف، دستور تعطیل محل و مهر و موم و یـا لاک و مهر آن را صادر و اجراء نماید. تعیین مقررات بهداشتی مورد اشاره در قانون مذکور به واسطه اختیار داده شده در همان ماده قانونی به عهده وزارت بهداشت می‎باشد. در ماده 15 از آیین‎نامه اجرایی مصرف هرگونه محصولات دخانیاتی در محوطه‎های عمومی اماکن و مراکز موضوع آیین‎نامه ممنوع گردیده است و از مراکز مشمول آیین‎نامه که در بند 2 از ماده 95 از فصل پنجم آیین‎نامه از آن نام برده شده چایخانه‎ها و قهوه‎خانه‎ها می‎باشد. به علاوه به استناد ماده 2 از آیین‎نامه بهداشت محیط مصوب جلسه 24/4/86 هیات وزیران، هر اقدامی که تهدید برای بهداشت عمومی باشد، ممنوع و وزارت بهداشت موظف به تشخیص و اقدام در آن رابطه است. بنابراین با توجه به این مصوبه و بنابه تشخیص این مرکز استعمال دخانیات در چایخانه‎ها که محل رفت و آمد و مراجعه افراد غیر سیگاری و یا غیر معتاد به قلیان نیز می‎باشد تهدیدی علیه بهداشت عمومی است و بایستی جهت جلوگیری از آن اقدامات قانونی به عمل آید.

هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به اینکه اولاً مطابق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین‎نامه اجرایی آن، عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع اعلام گردیده، ثانیاً به موجب ماده 27 قانون نظام صنفی مصوب 1382 و تبصره ذیل بند 28 ماده 55 قانون شهرداری مصوب 1334 تعطیلی و پلمپ محل کسب فاقد پروانه توسط مراجع ذیربط تجویز شده است، لذا مصوبات مورخ 15/11/1385 شورای تامین استان اصفهان و ابلاغیه مورخ 17/12/1385 استاندار اصفهان مبنی بر ممنوعیه عرضه قلیان در قهوه‎خانه‎ها که از جمله اماکن عمومی هستند و تعطیلی چایخانه‎های فاقد پروانه، در راستای دلالت دستگاه‎های ذی‎ربط در عمل نمودن به وظایف قانونی خویش بوده است و خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مراجع مذکور نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی