رای شماره ۲۲۲ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۶/۲۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 22 شهریور 1389

کلاسه پرونده: 86/500

شماره دادنامه: 222

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای عباس علایی چهره‎برق به نمایندگی از اتحادیه صنف قهوه‎خانه‎داران و قهوه‎خانه‎های سنتی شهرستان تهران

موضوع شکایت و خواسته: ابطال آیین‎نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

گردشکار: شاکی به نمایندگی از اتحادیه صنف قهوه‎خانه‎داران سراسر کشور طی دادخواست تقدیمی و لایحه تکمیلی اعلام نموده است با عنایت به آیین‎نامه اخیرالتصویب معاونت سلامت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر حذف قلیان، از قهوه‎خانه‎ها که اصولاً یکی از ارکان و جزء لاینفک قهوه‎خانه‎ها از قدیم الایام بوده، نقایص حقوقی در آیین‎نامه اجرایی قانون جامع مبارزه با دخانیات به شرح ذیل بیان می‎گردد: 1- طبق ماده 18 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، تدوین و تصویب آیین‎نامه اجرایی باید ظرف مدت سه ماه انجام گیرد ولی این مهلت در نظر گرفته نشده است و آیین‎نامه خارج از مهلت قانونی تدوین و تصویب شده است. 2- با احتساب قهوه‎خانه در عداد اماکن عمومی ماده 7 قانون که شغل های مجاز شده از طرف وزارت بازرگانی را از شمول قانون استثناء کرده نادیده گرفته است. 3- مجری قانون در آیین‎نامه اقدام به تفسیر قانون نموده که مخالف اصل 73 قانون اساسی است. 4- از آنجا که قهوه‎خانه‎ها و چایخانه سنتی براساس جوازهای صادره و عرف حدود 200 ساله تنها شغل مجاز به ارایه محصولات دخانی بوده‎اند و در آیین‎نامه اجرایی این موضوع بر خلاف قانون جامع نادیده گرفته شده است به علت نادیده گرفتن حق مکتسبه، قانون را عطف به‎ماسبق نموده و باعث اضرار به صاحبین حرفه گردیده است که خلاف اصل 169 قانون اساسی و ماده 4 قانون مدنی می‎باشد. 5- به علت انحصار و شدت برخورد عوامل اجرایی که قانون جامع را بـه جای مبارزه بـا دخانیات بـه قانون اختصاصی مبارزه بـا قلیان تبدیل کرده‎اند باعث خارج نمودن وسیله شغلی امرار معاش حدود بیش از دو میلیون نفر با صنف های وابسته شده است که با اصل 28 قانون اساسی مبنی بر آزاد انتخاب شغل برای افراد منافات ندارد. 6- معنی عبارت (اماکن عمومی) به هیچ وجه با محل قهوه‎خانه و چای‎خانه سنتی منطبق نمی‎باشد، زیرا فقط افرادی که قصد استفاده از قلیان را دارند به این اماکن مراجعه نموده و عقلاً و منطقاً و عرفاً محل قهوه‎خانه یا چای‎خانه را محل عرضه قلیان فرض می‎کنند و هیچ نوع خدمات عمومی در این اماکن عرضه نگردیده و عرضه خدمات اختصاص به چای و قلیان دارد. لذا فرض کردن قهوه‎خانه و چای‎خانه سنتی در جمع اماکن عمومی تفسیر رای و خارج از حدود اختیار مجری قانون و خلاف اصل 73 قانون اساسی است. 7- طبق ماده 12 آیین‎نامه اجرایی فروش و عرضه محصولات دخانی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون پروانه فروش ممنوع است. اما عوامل اجرایی با استناد به همین آیین‎نامه و بدون توجه به ماده 12 جوازهای صادره جهت قهوه‎خانه را که در محل رسته شغلی عبارت (چای و قلیان) درج شده و به نیابت از وزارت بازرگانی از طرف اتحادیه مربوطه صادر گردیده است، را ندیده گرفته و جمع آوری غیر قانونی قلیان افراد مجاز را بیکار کرده و محل های کسب را پلمپ نموده‎اند و باعث اضرار به افراد و بیکاری کارگران گردیده‎اند. 8- طبق تبصره یک ماده 13 قانون جامع، مصرف دخانیات در اماکن عمومی فقط مستوجب جزای نقدی است و در هیچ جای قانون حکم به تعطیلی و پلمپ واحد صنفی مجاز و جمع آوری قلیان نشده است و در عمل هم هیچ اقدامی برای جمع آوری سیگار، پیپ، چپق، توتون و تنباکو انجام نمی‎شود و فقط قلیان جمع آوری و منهدم شده است. لذا متقاضی نقض و ابطال آیین‎نامه مصوب وزارت بهداشت می‎باشم. مشاور و مدیرکل دفتر حقوقی دولت در پاسخ به شکایت شاکی طی نامه شماره 89751/3466 مورخ 4/6/87، ضمن ارصال تصویر نظریه شماره 463790ح/ن مورخ 25/12/1386 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نظریه شماره ص/32710/860 مورخ 14/12/1386 شرکت دخانیات ایران اعلام نموده است، صرف نظر از اینکه شاکی مستند قانونی برای مغایرت آیین‎نامه یاد شده ذکر ننموده است، نظر به اینکه برابر تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، استعمال دخانیات در اماکن عومی ممنوع و مستوجب مجازات شناخته شده است و از سوی دیگر بر اساس ماده 18 قانون یاد شده تصویب آیین‎نامه اجرایی قانون بر عهده هیات وزیران قرارگرفته است. بنابراین احصاء قهوه‎خانه به عنوان مصداق اماکن عمومی و ممنوعیت استعمال دخانیات در آن در چارچوب قانون و اختیارات هیات وزیران صورت گرفته است. در همین خصوص در نامه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است: 1- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای ماده 18 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب 1385 و در راستای رسالت حراست از سلامت آحاد جامعه به تعاقب همکاری شرکت دخانیات ایران و سازمان های ذیربط آیین‎نامه اجرایی مذکور را با هدف کاهش عوارض و بیماری‎های ناشی از استعمال دخانیات و مواجهه با دود محیطی مواد دخانی طی پیشنهاد شماره 438556 مورخ 23/12/1385، جهت طرح و تصویب به هیات وزیران پیشنهاد نموده است که در جلسه مورخ 1/7/1386، آیین‎نامه مزبور تصویب گردیده است. 2- بند 8 ماده یک آیین‎نامه اجرایی مغایرتی با قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب 1385، ندارد. لذا مستثنی نمودن قهوه‎خانه‎ها و سفره‎خانه‎های سنتی از اماکن عمومی مذکور در بند 8 ماده یک آیین‎نامه اجرایی مورد اشاره با اهداف و سیاست های عالیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تامین بهداشت عمومی و سلامت آحاد افراد در کشور و ارتقاء سطح آن از طریق اجرای برنامه‎های بهداشتی مخصوصاً در زمینه بهداشت محیط، مبارزه با بیماری‎ها و … مقرر در قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب 3/3/1367 مجلس شورای اسلامی و قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب 9/5/1364 مجلس شورای اسلامی و سایر قوانین مقررات بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی همچنین با مفاد ماده 3 قانون مارالاشاره که صراحتاً به ممنوعیت تبلیغ، تحریک افراد به مصرف دخانیات اشاره دارد، در تغایر و تعارض آشکار می‎باشد. در همین خصوص در نامه شرکت دخانیات ایران طی شماره مذکور آمده  است: مطابق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، عرضه و استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی (ماده 11 و تبصره یک ماده 13) ممنوع و جرم تلقی شده است. البته حدود و شمول اصطلاح «اماکن عمومی» در قانون مشخص نشده و آیین‎نامه اجرایی قانون به موجب بند 8 ماده یک صراحتاً «قهوه‎خانه» را جزء اماکن عمومی احصاء نموده است. با توجه به اینکه به لحاظ ماهیت شغل قهوه‎خانه‎داری، در مقررات قبلی از جمله آیین‎نامه «ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی» مصوب سال 1376 «قهوه‎خانه‎ها» در زمره اماکن عمومی قید نشده بود. لذا در سنوات قبل استعمال قلیان در قهوه‎خانه‎ها فاقد مانع قانونی بوده است. بنابراین تصویب‎نامه مذکور بر اساس ماده 18 قانون جامع کنترل تدوین و تنظیم شده و تعریف اصطلاح «اماکن عمومی» و ذکر مصادیق آن در قالب آیین‎نامه اجرایی در حدود اختیارات هیات دولت قرار دارد.

هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

بر اساس ماده 18 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب 15/6/1385 تصویب آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور که از جمله مشتمل بر احصاء مصادیق اماکن عمومی می‎باشد بر عهده هیات وزیران می‎باشد و تعیین قهوه‎خانه به عنوان یکی از مصادیق اماکن عمومی و همچنین ممنوعیت استعمال دخانیات در این گونه امکنه در چارچوب موازین قانونی و نیز اختیارات هیات وزیران صورت گرفته است، بنابراین آیین‎نامه اجرایی قانون فوق‎الذکر در قسمت مورد شکایت خلاف قانون  و خارج از حدود اختیارات نبوده و قابل ابطال نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی