رای شماره ۲‍۰۳ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۵/۲۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 25 مرداد 1389

کلاسه پرونده: 89/16 

شماره دادنامه: 203

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: شرکت ارسباران تولید و پرورش ماهی با مدیریت آقای علی درگاهی مولان

موضوع شکایت و خواسته: ابطال تصمیم مورخ 10/2/85 در نامه شماره 144/10076، مورخ 27/2/85 وزارت نیرو

گردشکار: شرک تولید و پرورش ماهی ارسباران، با مدیریت آقای علی درگاهی مولان دادخواستی به طرفیت شرکت سهامی مدیریت منابع آب وزارت نیرو تقدیم و اعلام داشته است که این شرکت پس از طی مراحل متعدد و لازمه قانونی جهت ادامه فعالیت خود در زمینه تولید و پرورش ماهیان گرم آبی و پس از بررسی‎ها و در نظر داشتن امکانات موجود، موفق به اخذ پروانه موافقت اصولی شماره 2839/24 مورخ 13/11/84، از وزارت جهاد کشاورزی شده و استحضار دارند که محل مناسب جهت این گونه فعالیت ها حایز اهمیت فراوان است به همین جهت پلاک ثبتی شماره 138 واقع در بخش 21 شهرستان مغان جهت این کار تهیه شده است، لازم به یاد آوری است که کل پلاک مزبور به مساحت 177 هکتار بالغ است و کاربری این پلاک به طور کلی به صورت بهره‎برداری کشت و صنعت از جمله کشاورزی – یونجه کاری و برداشت برنج و از این قبیل است. قسمت عمده‎ای از آن نیز دارای کاربری جنگل کاری است که به همین صورت نیز بهره‎برداری می‎شود. همان طور که در نقشه‎های مصوب اداره منابع طبیعی و مراجع ذیربط کشوری مشاهده می‎شود. اراضی واقفه در پلاک مزبور و موقعیت قرار گرفتن این پلاک در مقایسه با موقعیت رودخانه ارس به نحوی است که این زمین حداقل در فاصله و عمق 5/1 الی 2 کیلومتری حریم رودخانه مرزی ارس قرار گرفته است. بدین ترتیب فاصله محل احداث تاسیسات پرورش ماهی این شرکت تا حریم و بستر رودخانه ارس بسیار زیاد و حتی تا میله‎های مرزی شماره 56 و 57 دارای فاصله1500 و 200 متر است. این در حالی است که مصوبه هیات وزیران حریم لازم برای صنایع یک هزار متر و برای چاه عمیق و نیمه عمیق فقط یکصد متر است. اداره طرف شکایت با وصف مراتب فوق‎الذکر متاسفانه طبق تقسیم خود مندرج در نامه شماره 144/10076 مورخ27/2/85، بدون استناد به هیچ گونه مصوبه یا نقشه‎های معتبر و مصوب و به صرف سلیقه شخصی و اظهارنظر بی‎پایه و اساس محل تاسیسات این شرکت را واقع در بستر رودخانه مرزی ارس قلمداد نموده و با درخواست احداث سایت و تاسیسات این شرکت مخالفت کرده است و اصولاً هیچ مصوبه خاصی در اختیار ندارد که زمین های با فاصله 5/1 و 2 کیلومتر تا حریم رودخانه داخل در حریم آن باشد. لذا مصوبه مورد شکایت مغایر با قوانین و مصوبات ذیل الذکر می‎باشد: 1- ماده یک قانون حفظ و تثبیت کناره و بستر رودخانه‎های مرزی. 2- بند 12 از فصل اول آیین‎نامه اجرایی قانون حفاظت و تثبیت کناره و بستر رودخانه‎های مرزی مصوب 18/12/63، هیات وزیران. 3- بند (خ) ماده یک آیین‎نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‎ها، انهار، مسیل ها، مرداب ها و برکه‎های طبیعی مصوب 22/12/86، وزارت نیرو. علیهذا با استناد به مقررات مواد 1 و 13 و 14 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 9/3/85، ابطال تصمیم مورخ 27/2/85، مورد تقاضاست. مدیرکل دفتر حقوقی وزارت نیرو، در پاسخ به شکایت شاکی، مبنی بر ابطال موضوع نامه شماره 144/10076 مورخ 27/2/1385، وزارت نیرو اعلام داشته است: با توجه به قانون توزیع عادلانه آب بستر انهار طبیعی و رودخانه‎ها در اختیار حکومت جمهوری اسلامی ایران است و بر اساس تبصره یک ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب و آیین‎نامه تعیین حد بستر و حریم مصوب 1379، و هم چنین تبصره 3 قانون فوق‎الذکر، وزارت نیرو و کمیته هماهنگی رودخانه‎های مرزی در اجرای وظایف قانونی خود مبادرت به تعیین بستر نموده‎اند و در بستر معین شده اجازه واگذاری بستر و حوضچه پرورش ماهی به دلایل حاکمیت حقوق عمومی و ملاحظات مربوطه داده نشده است. هم چنین بند 12 از فصل اول آیین‎نامه اجرایی قانون حفظ و تثبیت کناره و بستر که به تعریف حریم پرداخته شده  مناسبت با درخواست و ادعای شاکی ندارد. زیرا شاکی در صدد تصرف بستر و احداث پرورش ماهی در آن محل می‎باشد که ارتباطی با دادخواست شاکی نداشته و تخلفی از بند مورد ادعای شاکی انجام نشده است. همچنین انطباق بند (خ) ماده یک آیین‎نامه تعیین بستر و حریم مصوب1379 با قوانین موضوعه همانند بند(ب) فوق بوده وارتباطی با موضوع دادخواست شاکی ندارد و تخلفی از مفاد این تعریف نشده است. با توجه به مراتب فوق صدور حکم شایسته مبنی بر رد دعوی مطروحه مورد استدعاست.

هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

طبق قسمت اخیر اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند یک ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385، تصویب‎نامه‎ها و آیین‎نامه‎ها و سایر مقررات دولتی از حیث اعلام مغایرت آنها با احکام شرع یا قوانین، خارج بودن آنها از حدود اختیارات مقام تصویب کننده قابل رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیات عمومی دیوان است. نظر به اینکه نامه شماره 144/10076 مورخ 27/2/1385 سرپرست دفتر رودخانه‎های مرزی و منابع آب مشترک و دبیر کمیته هماهنگی رودخانه‎های مرزی در خصوص مورد تنظیم شده و متضمن وضع قواعد عام و کلی نیست، بنابراین از مصادیق مقررات و مصوبات دولتی مقرر در بند یک ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 محسوب نمی‎شود و موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیات عمومی دیوان وجود ندارد و پرونده جهت رسیدگی موردی به شعبه دوازدهم دیوان عدالت اداری ارسال می‎شود.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۴‍۰۲۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰‍۰۵۳۱۱۳۶ مورخ ۱۴‍۰۲/‍۰۳/‍۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع شکایت و خواسته: ابطال ردیف های (۹-۱-۱)، (۹-۱-۲)، (۹-۱-۳)، (۹-۱-۴) و (۹-۱-۵) ذیل بند (۹-۱) و ردیف های (۹-۲-۱)، (۹-۲-۲)، (۹-۲-۳) ذیل بند (۹-۲) از ماده ۹ ضابطه نظام توزیع و عرضه داروهای تحت کنترل در داروخانه مصوب ۲۹/۶/۱۳۹۹ سازمان غذا و دارو)
رای شماره ۱۴۳۴ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۸/۱۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(آن قسمت از تبصره ۵ ماده ۱۴ آیین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشجویان ورودی سال ۱۳۹۷ و ما بعد مصوب ۱۳۹۷/‍۰۵/۳‍۰ دانشگاه شهید بهشتی که متضمن محاسبه نمرات مردودی دانشجویان در میانگین کل نمرات است از تاریخ تصویب ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی