رای شماره ۲‍۰۱ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۵/۲۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 25 مرداد 1389

کلاسه پرونده: 89/356

شماره دادنامه: 201

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان

موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض آراء بین دادنامه شماره 118 مورخ 31/1/87، در پرونده کلاسه 86/3/1605 شعبه سوم دیوان عدالت اداری مبنی بر رد شکایت با دادنامه شماره 162 مورخ 26/2/88، در پرونده کلاسه 87/12/1886 شعبه 12 دیوان عدالت اداری مبنی بر ورود شکایت

گردشکار: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، شعب 3 و 12 دیوان عدالت اداری در خصوص موضوع واحد و مشابه که شامل برقراری حق عایله‎مندی می‎باشد، آراء متناقضی صادر نموده‎اند، که به موجب آن آراء شعبه سوم دیوان عدالت اداری با استدلال حاکمیت قانون مدیریت خدمات کشوری «در تاریخ 14/9/86، مشارالیه را به علت حاکمیت قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت» مستحق دریافت مابه‎التفاوت ندانسته و حکم به رد شکایت صادر نموده است و شعبه 12 دیوان عدالت اداری به استناد قانون مدیریت خدمات کشوری که از تاریخ 15/9/1386، لازم‎الاجراء گردیده است، وی را مستحق دریافت مابه‎التفاوت بر اساس بند 4 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری دانسته و حکم به ورود صادر کرده است و لذا با اعلام مراتب، خواهان صدور و ایجاد رای وحدت رویه گردیده است که مشروح آراء به شرح زیر می‎باشد. الف- شعبه 3 دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده کلاسه 86/3/1605 موضوع شکایت آقای محمدتقی متکی به طرفیت اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان ری به خواسته اعتراض به قطع مابه‎التفاوت افزایش کمک هزینه عایله‎مندی و اولاد در فیش حقوقی آذر ماه و برقراری مجدد آن، طی دادنامه شماره 118 مورخ 31/1/87، چنین انشاء رای نموده است: نظر به اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/86 مجلس شورای اسلامی از تاریخ 14/9/86 لازم‎الاجراء گردیده و به موجب ماده 127 قانون مذکور کلیه قوانین و مقررات عام و خاص به جز قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 5/6/86 مجلس شورای اسلامی، مغایر با این قانون از تاریخ لازم‎الاجراء شدن این قانون لغو می‎گردد، هم چنین برابر بند 4 ماده 68 قانون مارالذکر کمک هزینه‎های عایله‎مندی و اولاد کارکنان شاغل و بازنشسته و وظیفه بگیر صرف نظر از هرگونه سقف سنی و به صورت هماهنگ وفق مقررات مربوط قابل پرداخت خواهد بود. لذا استمرار اجرای قانون اصلاح تبصره 3 الحاقی به ماده 9 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت موضوع ماده 8 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 80 مجوز قانونی ندارد. بنابه مراتب فوق رای به رد شکایت مطروحه صادر و اعلام می‎گردد. ب- شعبه 12 دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده کلاسه 87/12/1886، موضوع شکایت آقای محمدرضا مهربانی به طرفیت سازمان بنادر و کشتیرانی اداره کل بنادر استان خوزستان، بندر امام خمینی(ره) و به خواسته پرداخت هزینه عایله‎مندی و حق اولاد طی دادنامه شماره 162 مورخ 26/2/88، چنین انشاء رای نموده است: با توجه به تصویب‎نامه هیات دولت مبنی بر تغییر هزینه عایله‎مندی و حق اولاد به ترتیب به 20/363 و 800/90 از تاریخ 15/9/1386 و افزایش آن از 1/1/1387، به ترتیب به مبلغ 200/39 و 98000 ریال و تایید و ابلاغ این مصوبه از طرف مدیرکل امور اداری سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان طرف شکایت از عمل به مصوبات مذکور خودداری نموده است. طرف شکایت در لایحه دفاعیه خود عنوان نموده، براساس تصویب‎نامه شماره 35095/ت39916 ه‍ مورخ 7/3/1387، هیات وزیران که در آن به صراحت مقرر گردیده در خصوص مستخدمین بازنشسته و مستمری بگیر قانون خدمات کشوری و در خصوص شاغلین مطابق بند 7 تصویب‎نامه مذکور قانون نظام هماهنگ پرداخت قابلیت اجرا دارد نسبت به صدور احکام کارگزینی و محاسبه کمک هزینه‎های عایله‎مندی و اولاد اقدام نموده است و حال آنکه بند 7 تصویب‎نامه مذکور هیچ اشاره‎ای به پرداخت حق عایله‎مندی و اولاد بر اساس قانون نظام هماهنگ پرداخت ندارد از طرف دیگر نظر به اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/86 مجلس شورای اسلامی از تاریخ 14/9/86، لازم‎الاجراء گردیده و به موجب ماده 127 قانون اخیرالذکر کلیه قوانین و مقررات عام و خاص غیر قانونی بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 5/6/86 مجلس شورای اسلامی مغایر با این قانون از تاریخ لازم‎الاجراء شدن این قانون لغو می‎گردد. هم چنین برابر بند 4 ماده 68 قانون مارالذکر کمک هزینه‎های عایله‎مندی و اولاد کارکنان شاغل و بازنشسته و وظیفه بگیر صرف نظر از هرگونه سقف سنی و به صورت هماهنگ وفق مقررات مربوط قابل پرداخت خواهد بود و بخشنامه مدیرکل امور اداری سازمان بنادر و دریانوردی نیز بر این امر تاکید دارد. بنابراین دادخواست مطروح موجه تشخیص و حکم به ورود آن صادر و اعلام می‎گردد.

هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به این که دادنامه‎های فوق‎الذکر براساس مندرجات دادخواست و اسناد و مدارک و سایر خصوصیات هر پرونده انشاء شده و تفاوت مدلول آنها مبتنی بر استنباط معارض از حکم واحد قانونگذار نیست، بنابراین موضوع از مصادیق آراء متناقض مقرر در بند 2 ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 محسوب نمی‎شود.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی