رای شماره ۱۶۷ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۵/‍۰۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 167

تاریخ: 4 مرداد 1389

کلاسه پرونده: 88/82

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای علیرضا محمدی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده 3 آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره ماده 14 قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب 4/5/84 هیات وزیران

گردش کار: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، سازمان تامین اجتماعی اجتماعی شعبه مینودشت مستند به ماده 4 آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره ماده 14 قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب 8/4/84 هیات وزیران برای احتساب ایام خدمت سربازی به سابقه بیمه‎ام درخواست پرداخت مبلغ 006/505/5 ریال به حساب آنان را نموده که به دلیل این که امر خلاف شرع و قانون بوده، لذا به استناد موارد ذیل مراتب اعتراض خود را اعلام می‎دارم، اولاً، چنانچه حق بیمه‎ای بخواهد دریافت گردد، باید از ارتش و یا دولت جمهوری اسلامی ایران دریافت می‎گردید، نه از بنده، در ثانی متاسفانه سازمان‎های بیمه‎گری دارای رویه متفاوتی بوده، زیرا بیمه شده بهای خدمات درمانی برای احتساب ایام سربازی به سابقه بیمه‎ای خود مبلغ یکصد هزارریال را پرداخت، در حالی که تامین اجتماعی این مبلغ را به روز مبلغی 006/505/5 ریال محاسبه کرده‎اند. ثانیاً، اعلام حکم خلاف شرع، مبنی بر ماده 3 آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره ماده 14 قانون کار و تبصره الحاقی به آن می‎باشد بدین نحو که در مملکت اسلامی همه افراد با یکدیگر برابر بوده و هرگونه تبعیض بین آنها خلاف شرع می‎باشد وصول به روز مبلغ بیمه خدمت سربازی از مشمولین بیمه تامین اجتماعی و وصول مبلغ یکصد یا یکصدوپنجاه هزار ریال از بیمه شده خدمات درمانی خود رواج تبعیض و بی‎عدالتی بوده و بی‎عدالتی نیز خلاف شرع اسلام می‎باشد. ثالثاً، آیین‎نامه استنادی مغایر با ماده34 قانون استخدام کشوری وتبصره2 ماده یک قانون احتساب سوابق خدمت مستخدمین و وزارتخانه‎ها مصوب 6/11/64 است که ملاک محاسبه را اولین حقوق دریافتی از سازمان یا اداره متبوع دانسته در صورتی که در قوانین تامین اجتماعی ملاک محاسبه حکم سال درخواست بوده و این دو با هم در تضاد بوده و باعث ضایع شدن حقوق مستخدمین می‎گردد. لذا ضمن اعتراض، تقاضای رسیدگی به موضوع و صدور حکم بر ابطال ماده مورد اعتراض و یا الزام دولت یا ارتش به پرداخت مبلغ بیمه را دارم. دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت شاکی طی لایحه شماره 48094/7944 مورخ 4/3/88، اعلام داشته‎اند، موضوع شکایت قبلاً به موجب دادخواست‎های مشابهی به کلاسه ه‍ ع/85/102 و ه‍ ع/86/23 در هیات عمومی دیوان بررسی و منتج به صدور دادنامه‎های شماره 307 مورخ 2/5/1386 و 1273 مورخ 30/10/86، گردیده است. همچنین در خصوص شکایت شاکی مبنی بر ابطال ماده 3 آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره ماده 14 قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب 4/5/84، سرپرست دفتر امور حقوقی و دعاوی سازمان تامین اجتماعی طی لایحه شماره 14750/7100 مورخ 18/5/88، اعلام داشته‎اند، در اجرای قانون اصلاح تبصره ماده (14) قانون کار و الحاق یک تبصره به آن، هیات وزیران در جلسه مورخ 8/4/84 بنابه پیشنهاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‎نامه اجرایی قانون یاد شده را تصویب نموده بر اساس ماده 3 آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور میزان حق بیمه متعلقه ظرف 2 سال آخر اشتغال در زمان تقاضا ملاک محاسبه می‎باشد که بنابه تصریح ماده یاد شده وضعیت شاکی جهت احتساب خدمت سربازی، با انطباق آن 24  (مدت خدمت سربازی یا حضور داوطلبانه حق * بیمه متعلقه ظرف 2 سال آخر در زمان تقاضا) مورد محاسبه و مطالبه قرار گرفته که این امر دقیقاً منطبق با متن مقرر قانونی می‎باشد، از این حیث هیچ خدشه‎ای به آن وارد نیست مگر اینکه به موجب قانون متاخر قانون مزبور اصلاح یا لغو گردد، که در این صورت سازمان مکلف به تبعیت و اجرای تصمیم مقنن می‎باشد. با عنایت به مراتب فوق و اینکه خواسته مشارالیه مستنداً به موجب ماده 3 آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره ماده 14 قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مورد محاسبه و مطالبه قرار گرفته است و بخشنامه شماره 5793/5010 مورخ 14/6/85 که در اجرای قانون و آیین‎نامه مربوطه تنظیم گردیده که بـه دلیل اعتراض مورد رسیدگی واقع و در نهایت طی دادنامه شماره 420 مـورخ 18/6/86 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورد تایید قرار گرفته است و خواسته شاکی دقیقاً در جهت اجرای قانون و آیین‎نامه مربوطه تنظیم و صادر شده است، تقاضای رد شکایت شاکی مورد استدعاست. دبیر محترم شورای نگهبان در خصوص ادعای خلاف شرع بودن موضوع ماده 3 آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره ماده 14 قانون کار و الحاق یک تبصره به آن، طی نامه شماره 38355/30/89 مورخ 29/2/89 اعلام داشته‎اند، ماده 3 آیین‎نامه اجرایی و تبصره یک آن، که سرباز یا کسی که به طور داوطلبانه در جبهه حاضر شده است را ملزم به پرداخت درصدی (هفت سی‎ام) و دولت را به پرداخت (بیست وسه سی‎ام) نموده است، خلاف موازین شرع شناخته نشد.

هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به اینکه به موجب نامه شماره 38355/30/89 مورخ 29/2/1389 قایم مقام دبیر شورای نگهبان، ماده 3 آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره ماده 14 قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب 4/5/1384 هیات وزیران توسط فقهای محترم شورای نگهبان خلاف موازین شرع شناخته نشده و از طرفی حکم مقرر در قسمت ذیل تبصره یک ماده 14 قانون کار، اصلاحی 1383 تصریح در تامین  اعتبار مورد نیاز برای احتساب خدمت سربازی یا حضور داوطلبانه در جبهه نسبت به مشمولین قانون کار و تامین اجتماعی از محل دریافت میانگین حق بیمه دو سال آخر فرد بیمه شده دارد و تبصره 3 آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور در مقام تبیین حکم قانونگذار می‎باشد و مفاد ماده 34 قانون استخدام کشوری و تبصره 2 قانون «احتساب سوابق خدمت مستخدمین وزارتخانه‎ها و موسسات و شرکت های دولتی در نهادهای انقلاب اسلامی مصوب 1364» متضمن حکمی در خصوص نحوه وصول حق بیمه مربوطه نیست. بنابراین ماده 3 آیین‎نامه معترض‎عنه خلاف موازین شرع و قانون تشخیص نگردید و قابل ابطال نمی‎باشد.

                                                               رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی