رای شماره ۱۶۶ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۵/‍۰۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 166

تاریخ: 4 مرداد 1389

کلاسه پرونده: 88/874

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای سیدصادق موسوی گاوکانی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه جلسه هفتصد و نودو چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 3/6/1388

گردشکار: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی خواستار ابطال بند 2 مصوبه هفتصدو نودو چهارمین جلسه مورخ 3/6/88 شورای عالی آموزش و پرورش، موضوع تصویب اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وابسته به دستگاه‎های دولتی و سایر نهادهای عمومی شده و اعلام داشته است، اساسنامه مذکور مغایر با ماده 23 قانون مدیریت خدمات کشوری است. زیرا ماده 2 اساسنامه تاسیس مراکز آموزشی توسط دستگاه‎های دولتی و سایر نهادهای عمومی را تجویز نموده در حالی که ماده 23 چنین تجویزی را نمی‎پذیرد. علیهذا برابر اصل 173 قانون اساسی و ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری، متقاضی ابطال ماده 2 اساسنامه فوق الاشاره به جهت مغایرت با قانون می‎باشم. مدیرکل حقوقی، املاک و حمایت قضایی، در پاسخ به شکایت شاکی طی لایحه شماره 3/1417/810 مورخ 17/12/88 اعلام داشته است: 1- براساس بند 22 ماده 10 قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش تامین آموزش و پرورش رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه از وظایف اصلی و ذاتی این وزارت محسوب می‎گردد. لذا از آن جایی که تبصره یک ماده 23 قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاه‎هایی را که براساس وظایف قانونی خود برای ارایه خدمات به مردم عهده‎دار انجام امور مندرج در ماده 23 می‎باشند از حکم ماده مذکور (ممنوعیت ایجاد و اداره) مستثنی می‎باشند و امر آموزش جزء اصلی ترین وظیفه این دستگاه می‎باشد. بنابراین آموزش و پرورش در ایجاد و اداره مدارس و مراکز آموزشی از حکم ماده استثناء و مشمول ممنوعیت نمی‎باشد. 2- به استناد بند 14 ماده 10 همین قانون صدور اجازه تاسیس و نظارت مستمر بر مدارس وابسته به مردم و دیگر دستگاه‎های اجرایی و آموزشگاه‎های آزاد از وظایف آموزش و پرورش می‎باشد. 3- براساس بند 5 ماده 13 قانون مدیریت خدمات کشوری ایجاد و اداره واحدهای دولتی به دستگاه‎های اجرایی تفویض گردیده است. 4- وفق ماده یک و دو قانون تاسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیر دولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی راساً یا با مشارکت دولت می‎تواند مدرسه یا مرکز آموزشی یا پرورشی تاسیس نماید. 5- طبق بند 6 ماده 6 لایحه قانونی راجع به تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش «بررسی و تصویب اساسنامه هر نوع موسسه تعلیماتی جدید» از وظایف و اختیارات شورای عالی آموزش و پرورش می‎باشد. لذا، با توجه به مراتب فوق: الف- با لحاظ تبصره یک ماده 23 قانون مدیریت خدمات کشوری، آموزش و پرورش از ممنوعیت ایجاد و اداره آموزشی مستثنی و مجاز به انجام این امر می‎باشد زیرا با توجه به قوانین مورد اشاره امر آموزش و پرورش از صلاحیت های اصلی و ذاتی این وزارت محسوب می‎گردد. ب- جلب مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در ارتباط با امر آموزش و پرورش با عنایت به مستندات مورد اشاره و ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت امری قانونی می‎باشد. ج- بر اساس ماده 2 اساسنامه مورد بحث وزارتخانه‎ها، سازمان ها و دستگاه‎ها راساً و بدون مجوز آموزش و پرورش اقدام به ایجاد مراکز آموزشی نمی‎کنند که مشمول ممنوعیت ماده 23 قانون مدیریت خدمات کشوری گردند بلکه پس از اخذ مجوز از مرجع صلاحیتدار (آموزش و پرورش) و با توجه به دستورالعمل های مربوطه در این امر فعالیت می‎کنند. با عنایت به مراتب صدرالذکر اساسنامه مورد نظر وفق قوانین و مقررات و در حدود وظایف، صلاحیت و اختیارات صادر گردیده است. لذا صدور رای بر رد دادخواست مطروحه و تایید مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر عدم مغایرت مصوبه موضوع دادخواست با قوانین و مقررات مورد استدعاست.

هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

هر چند ماده23 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب1386، مفید ممنوعیت ایجاد و اداره هرگونه واحدهای آموزشی توسط دستگاه‎های اجرایی می‎باشد، لیکن نظر به اینکه مطابق تبصره یک ماده 23 قانون مذکور، دستگاه‎هایی که بر اساس وظایف قانونی خود عهده دار انجام برخی از امور مصرح در ماده 23 قانون مدیریت خدمات کشوری می‎باشند، از شمول مفاد ماده فوق‎الذکر مستثنی هستند و ماده 2 اساسنامه مدارس و مراکز آموزش و پرورش وابسته به دستگاه‎های دولتی و سایر نهادهای عمومی مصوب هفتصد و نودو چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، صرفاً در مقام تعریف موسسی است که مطابق قوانین حاکم از جمله تبصره یک ماده 23 قانون فوق الاشعار و بند 14 ماده 10 قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش مصوب 25/11/1366 و بند 6 ماده 6 لایحه قانونی راجع به تشکیل شورای آموزش و پرورش مصوب 27/11/1358، اجازه فعالیت از آموزش و پرورش اخذ کرده‎اند، لذا بند 2 مصوبه معترض‎عنه مغایر با قوانین موضوعه تشخیص داده نشد و قابل ابطال نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۴۵۱ مورخ ۱۴‍۰۱/۱‍۰/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(تبصره ۶ از صفحه ۶ تعرفه عوارض محلی سال ۱۴‍۰‍۰ شورای اسلامی شهر شاهرود تحت عنوان نحوه محاسبه عوارض زیربنا مجتمع های مسکونی برابر ضوابط طرح جامع و تفصیلی، کمیسیون ماده ۵ و کمیسیون ماده ۱‍۰‍۰ قانون شهرداری ها، در قسمت تدریس خصوصی (مدارس غیردولتی و آموزشگاههای زبان های خارجی) ابطال شد.)
رای شماره ۶۴۴ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۴/‍۱۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(ماده ۱۷ تعرفه عوارض و بهای خدمات سال های ۱۳۹۴ الی ۱۴‍۰‍۰ شهرداری قم تحت عنوان عوارض بر باسکول ها مصوب شورای اسلامی شهر قم مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی