رای شماره ۱۳۳ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۴/۱۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 133

تاریخ: 14 تیر 1389

کلاسه پرونده: 88/369

شاکی: آقای عبدالحمید محلاتی کاظمینی

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

موضوع شکایت و خواسته: 1- ابطال نامه شماره 8464/211 مورخ 8/2/1386 مدیرکل فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور 2- ابطال نامه شماره 22711 مورخ2/3/1388 مشاور رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

گردشکار: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، الف- بعضی از شرکت های خارجی بدون ثبت شعبه و یا دفتر نمایندگی در ایران اقدام به فعالیت های پیمان کاری در کشور نموده و جهت رعایت مقررات مالیاتی با انتصاب وکیل مالیاتی و از طریق این وکیل مبادرت به اظهارنامه مالیاتی می‎نمایند. ب- سازمان امور مالیاتی کشور در مراحل تشخیص و قطعیت مالیات های عملکرد این گونه اشخاص با استناد به مفاد ماده 193 قانون مالیات های مستقیم مبادرت به مطالبه جرایم موضوع ماده مذکور می‎نماید. این مطلب در حالی است که: 1- طبق مفاد بند 5 ماده یک قانون مالیات های مستقیم، «هر شخص غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) نسبت به درآمدهایی که در ایران تحصیل می‎نماید و همچنین نسبت به درآمدهایی که بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود و یا دادن تعلیمات و کمک های فنی و یا واگذاری فیلم های سینمایی (که به عنوان بها و یا حق نمایش یا هر عنوان دیگر عاید آنها می‎گردد) از ایران تحصیل می‎کند.» مشول پرداخت مالیات است. مفاد این بند مشمولیت به مالیات این فعالیت ها را منوط به ثبت شخص مزبور، به صورتی که در قانون ثبت پیش‎بینی شده، درایران ننموده است. 2- طبق مفاد تبصره 2 ماده 105 قانون مالیات های مستقیم «اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران به استثنای مشمولان تبصره 15 ماده 109 و ماده 113 این قانون از ماخذ کل درآمد مشمول مالیاتی که از بهره‎برداری سرمایه در ایران یا از فعالیت هایی که مستقیماً یا به وسیله نمایندگی از قبیل شعبه، نماینده، کارگزار و امثال آن در ایران انجام می‎دهند یا از واگذاری امتیازات و سایر حقوق خود، انتقال دانش فنی، دادن تعلیمات، کمک های فنی یا واگذاری فیلم های سینمایی از ایران تحصیل می‎کنند به نرخ مذکور در این ماده مشمول مالیات خواهند بود. نمایندگان اشخاص موسسات مذکور در ایران نسبت به درآمدهایی که به هر عنوان به حساب خود تحصیل می‎کنند طبق مقررات مربوط به این قانون مشمول مالیات می‎باشند.» لذا طبق مفاد این تبصره مشمولیت به مالیات این گونه فعالیت ها قطعی است ومالیات مربوط به نرخ 25درصد قابل وصول می‎باشد. 3- طبق مفاد قسمت اخیر ماده 110 قانون مالیات های مستقیم «محل تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی‎باشند تهران است.» لذا چنین استنباط می‎گردد که اشخاص حقوقی خارجی که درایران به ثبت نرسیده‎اند موظف به ارایه اظهارنامه مالیاتی می‎باشند هرچند این اظهارنامه ممکن است متکی به دفاتر قانونی، که به علت عدم ثبت شرکت خارجی در ایران غیر قابل اخذ از مراجع می‎باشند، نباشد. 4- طبق مفاد بند (الف) ماده 95 قانون مالیات های مستقیم «صاحبان مشاغلی که به موجب این قانون مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر روزنامه و کل موضوع قانون تجارت هستند و باید دفاتر و اسناد و مدارک مربوط را با رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری نگاهداری کنند.» 5- طبق مفاد ماده 2 آیین‎نامه مربوط به روش های نگهداری دفاتر اسناد و مدارک و نحوه ثبت وقایع مالی و چگونگی تنظیم صورت های مالی نهایی موضوع تبصره 2 ماده 95 اصلاحی مصوب 27/11/1380 قانون مالیات های مستقیم «دفاتر قانونی مشمول این آیین‎نامه عبارت است از کلیه دفاتر روزنامه و کل اعم از مشترک یا جدا از یکدیگر و دفتر مشاغل که قبل از هرگونه عملیات حسابداری در آنها، دفاتر روزنامه و کل مطابق مقررات مواد 11 و 12 قانون تجارت مصوب سال 1311 از طرف نماینده اداره ثبت اسناد و دفتر مشاغل از طرف ادارات امور مالیاتی ذی‎ربط حساب مورد امضا پلمپ گردید و به فارسی تحریر شده باشد.» با توجه به مفاد بندها و مواد فوق‎الاشعار اخذ دفاتر قانونی از مراجع ذی‎ربط تنها در شرایطی امکان پذیر است که مبنای قانونی اخذ چنین دفاتری امکان پذیر باشد و دفاتر حساب دیگر مورد استفاده یک مودی اگر به اداره ثبت اسناد و یا ادارات امور مالیاتی نرسیده باشند از تعریف دفاتر قانونی خارج بوده لذا به عنوان دفاتر قانونی شناسایی نمی‎گردد. 6- ماده 107 قانون مالیات های مستقیم به نحوه تشخیص درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران می‎پردازد. 7- ماده 177 قانون مالیات های مستقیم به وظایف مودیان در تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‎پردازد و الزامی را به اینکه این اظهارنامه می‎بایست مستخرج از دفاتر قانونی باشد برای مودی متصور نشده است. طبق مفاد تبصره 2 ماده مذکور «تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات مودیانی که در خارج از ایران اقامت دارند و همچنین موسسات و شرکت هایی که این مرکز اصلی آنها در خارج از کشور است، چنانچه دارای نماینده در ایران باشند بر عهده نماینده آنها خواهد بود.» نماینده شخص حقوقی خارجی می‎تواند وکیل مالیاتی و یا هر شخص دیگری که دارای اختیارات حقوقی است، باشد. تبصره 3 همین ماده مودی را مکلف به اعلام شروع فعالیت ظرف چهار ماه به اداره امور مالیاتی نموده و در این راستا جریمه‎ای را برای عدم رعایت این تکلیف تعیین نموده است. 8- طبق مفاد ماده 190 عدم ارایه به موقع اظهارنامه موجب تعلیق جریمه به میزان 5/2 درصد به ازای هر ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه می‎گردد. لذا تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر شرکت خارجی را از اعمال چنین جریمه‎ای مصوب می‎نماید. 9- ماده 192 قانون مالیات های مستقیم جراییم را به میزان 40درصد مالیات متعلق که قابل بخشودگی نیز نمی‎باشد را برای اشخاص حقوقی که  اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم ننمایند پیش‎بینی نموده است. 10- طبق مفاد ماده 193 قانون مالیات های مستقیم «نسبت به مودیانی که به موجب مقررات این قانون مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارایه دفاتر مشمول جریمه‎ای معادل 20درصد مالیات برای هر یک از موارد مذکور و در مورد دفاتر مشمول جریمه‎ای معادل 10درصد مالیات خواهند بود.» با توجه به متن ماده فوق‎الاشعار چنین استنباط می‎شود که این جرایم در شرایطی قابل اعمال است که مودی امکان قانونی برای اخذ دفاتر را داشته و چنین ننموده و یا دفاتر قانونی را از اخذ و از ارایه آن خودداری نموده است. بنابه مراتب مذکور تشخیص، اولین مرحله شناخت درآمد مشمول مالیات هر مودی است و یکی از اساسی ترین ابزارهای تشخیص درآمد مشمول مالیات، اظهارنامه مالیاتی ارایه شده توسط مودی می‎باشد. لذا ارایه اظهارنامه در موعد مقرر قانونی و انجام تکالیف مترتبه توسط مودی امر تشخیص را در مقایسه با مودیانی که از ارایه اظهارنامه خودداری می‎نمایند و یا مطلع از وظایف خود در ارتباط با تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیستند، برای ماموران تشخیص سهل تر می‎نماید. از این رو انتظار می‎رود که کسانی که به وظایف و تکالیف قانونی خود در این راستا عمل می‎نمایند مورد تشویق و حمایت سازمان امور مالیاتی قرار گیرند و کسانی که از انجام این وظایف و تکالیف سرباز زده و یا در انجام آن کوتاهی می‎نمایند مورد تنبیه‎های پیش‎بینی شده قرار گیرند. با توجه به مراتب فوق‎الاشعار و مستندات قانونی ارایه شده می‎توان مواردی که در آتی ذکر می‎شود را نتیجه‎گیری کرد: الف- شرکت های خارجی که در ایران به ثبت نرسیده‎اند موظف به ارایه اظهارنامه مالیاتی بابت درآمدهای مشمول مالیات خود در ایران به مراجع مالیاتی در موعد مقرر می‎باشند. ب- شرکت های خارجی که در ایران به ثبت نرسیده‎اند قادر به اخذ دفاتر قانونی از مراجع ثبت نیستند. پ- اظهارنامه شرکت‎های خارجی که در ایران به ثبت نرسیده‎اند می‎تواند با امضاء نماینده و یا وکیل مالیاتی. ت- عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی توسط این گونه مودیان تخلف مالیاتی محسوب و مستوجب جرایم پیش‎بینی شده در قانون می‎باشد. ث- اظهارنامه تسلیمی این گونه مودیان نمی‎تواند مستخرج از دفاتر قانونی باشد زیرا چنین دفاتری وجود نمی‎تواند داشته باشد. ج- این گونه مودیان مکلف به نگهداری دفاتر قانونی نیستند. چ- هرچند طبق مفاد تبصره ماده 159 قانون مالیات های مستقیم به سازمان امور مالیاتی اجازه داده شده که در مورد مودیان غیر ایرانی و اشخاص مقیم خارج از کشور کل مالیات های متعلق را به نرخ مربوط مقرر در منبع وصول نماید لیکن اتخاذ این روش لزوماً منجر به اخذ کل مالیات متعلق و جرایم مربوط نمی‎تواند گردد و بهترین روش تشخیص و تعیین انجام الزامات قانونی همان ارایه اظهارنامه مالیاتی توسط مودی می‎باشد. ح- اعمال جرایم موضوع ماده 193 قانون مالیات های مستقیم بر این گونه اشخاص حقوقی خارج فاقد وجاهت قانونی است. نظر به اینکه عدم توانایی در اخذ دفاتر قانونی خارج از اختیار مودی بوده این جرایم حتی در شرایط بعید عدم قبول غیر قانونی بودن آن طبق مفاد 191 قانون مالیات های مستقیم می‎تواند مورد بخشودگی سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. علیهذا مرجعی که می‎تواند شرکت های خارجی را که در ایران فعالیت درآمدزایی داشته لیکن مبادرت به ثبت شعبه و یا دفاتر نمایندگی ننموده‎اند مشمول جریمه‎ای نماید اداره ثبت شرکت ها می‎باشد ونه سازمان امورمالیاتی کشور، درنهایت متقاضی رد نظرات صادره توسط سازمان امور مالیاتی کشور و اعلام فاقد وجاهت قانونی بودن مطالبه جرایم موضوع ماده 193 از شرکت های خارجی را که در ایران فاقد نمایندگی و شعبه ثبت شده بود و لذا امکان اخذ دفاتر قانونی را ندارند، می‎باشم. سازمان امور مالیاتی کشور، در پاسخ به شکایت مذکور طی لایحه شماره 61462/212/ص مورخ 29/7/88، و ضمن ارسال تصویر جوابیه شماره 44969-211 مورخ 5/7/88 دفر فنی مالیاتی و قراردادهای بین‎الملل، چنین اشعار داشته، اولاً- به موجب احکام مالیاتی از جمله تبصره 5 ماده 107 معطوف به ماده 106 و نیز ماده 110 قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم مصوب سال 1380، کلیه اشخاص حقوقی از جمله اشخاص حقوقی خارجی مکلف به تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک ظرف مهلت مقرر در قانون یاد شده به واحد مالیاتی مربوطه هستند مسلماً حکم مزبور شامل شرکت های مورد نظر نیز می‎گردد چون طبق بند 5 ماده یک قانون یاد شده هر شخص حقوقی غیر ایرانی نیز نسبت به درآمدهایی که در ایران یا از ایران تحصیل می‎کند مشمول پرداخت مالیات می‎باشد به علاوه طبق نص صریح قسمت اخیر ماده 110 قانون مزبور محل تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوق خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران که دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی‎باشند، تهران است از طرفی عبارت «اشخاص حقوقی» مذکور در صدر ماده اخیرالذکر شامل همه اشخاص حقوقی ایرانی و غیر ایرانی نیز می‎گردد به هر حال هدف قانونگذار از تصریح تکلیف مذکور در مواد یاد شده شناسایی مودی از این طریق است تا امکان تشخیص و تعیین درآمد واقعی و پرداخت مالیات فراهم گردد. مضاف براینکه «تشخیص» اولین مرحله شناخت درآمد مشمول مالیات هر مودی است و یکی از ابزارهای مهم تشخیص درآمد مشمول مالیات، بررسی اظهارنامه مالیاتی ارایه شده از سوی مودی است. ثانیاً- عدم ثبت شعبه و یا دفتر نمایندگی شرکت های خارجی در ایران، عذر موجهی برای عدم انجام تکالیف مقرر قانونی، شرکت های مزبور در ارایه اظهارنامه مالیاتی متکی به اسناد و مدارک نمی‎باشد زیرا قانونگذار برای حل این مسیله و بهره‎مندی شرکت های خارجی فاقد شعبه یا نمایندگی ثبت شده در ایران از مزایای مقرر در قانون و مقررات مالیاتی، راهکار قانونی در نظر گرفته است بدین لحاظ که به موجب ماده یک آیین‎نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی موضوع مصوبه شماره 930-78ت19776 مورخ 13/2/78 هیات وزیران اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی‎باشند می‎توانند برای فعالیت در ایران نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی اقدام کنند بنابراین تاکید یا تعیین محل تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی‎باشند به منزله نفی سایر احکام مقرر در ماده 110 قانون مالیات های مستقیم نخواهد بود و به دلیل آمره بودن احکام مالیاتی از جمله حکم ماده 110 و تبصره 5 ماده 107 قانون مالیات های مستقیم و به جهت برخورداری از تسهیلات قانونی مخیر به استفاده از اختیار مذکور در آیین‎نامه اجرایی مورد اشاره می‎باشند. ثالثاً- طبق ماده 110 قانون یاد شده «اشخاص حقوقی مکلف اند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را …» تسلیم اداره امور مالیاتی مربوطه نمایند. قید کلمه «اسناد و مدارک» در این ماده بیانگر این امر است که مستندات مورد نظر واحد مالیاتی برای تشخیص مالیات تنها دفاتر قانونی نیست بلکه اسناد و مدارک دیگر از جمله کارتهای حساب- سند حسابداری و مدارک حساب موضوع 8 تا 10 آیین‎نامه مربوط به روش های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک و نحوه ثبت وقایع مالی و چگونگی تنظیم صورت های مالی نهایی موضوع تبصره 2 ماده 95 اصلاحی مصوب 27/11/80 قانون مالیات های مستقیم دلایلی هستند که مودی می‎تواند به ضمیمه اظهارنامه مالیاتی تسلیم واحد مالیاتی مربوطه نماید. رابعاً- ادعای شاکی به شرح لایحه تقدیمی دایر بر اینکه در هیچ یک از مواد قانون مالیات های مستقیم (من جمله بند 5 ماده یک، تبصره 2 ماده 105 قسمت اخیر ماده 110 و مواد 107، 177، 190 و 192) فعالیت اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران را منوط به ثبت این گونه اشخاص حقوقی در ایران نکرده است و حتی شرکت های خارجی بدون ثبت شعبه و نمایندگی در ایران فعالیت دارند از ارایه اظهارنامه خودداری نموده‎اند و حتی مورد شناسایی مقامات مالیاتی قرار نگرفته‎اند. توجیهی بی‎اساس و غیر قانونی است و ممکن است بسیاری از شرکت های مورد بحث به صورت غیر قانونی فعالیت نمایند لیکن این امر رافع مسیولیت سایر مودیان در انجام وظایف مقرر در قانون مالیات های مستقیم مبنی بر ارایه اظهارنامه و اسناد و مدارک و دفاتر نمی‎باشد. در هر صورت شرکت های یاد شده جهت بهره‎مندی از مزایای قانونی مالیات های مستقیم و عدم تعلق جرایم مقرر در قانون یاد شده می‎توانند طبق قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی مصوب سال76 و آیین‎نامه اجرایی قانون یادشده مصوب سال 78نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود در ایران اقدام نمایند. ضمناً در خصوص این ادعای شاکی مبنی بر اینکه شرکت های خارجی که در ایران فعالیت درآمدزایی دارند مبادرت به ثبت دفتر یا شعبه خود در ایران نمی‎کنند و می‎بایست توسط اداره ثبت شرکت ها جریمه شوند، نه سازمان امور مالیاتی، به عرض می‎رساند: جریمه‎ای که سازمان متبوع نسبت به فعالیت این گونه شرکت ها مقرر می‎نماید مربوط به عدم انجام تکلیف مقرر در قانون مالیات های مستقیم است زیرا طبق مفاد تبصره 2 ماده 105 قانون مزبور درآمد شرکت ها و اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران که از بهره‎برداری سرمایه در ایران یا از فعالیت هایی که مستقیماً و یا به وسیله نمایندگی از قبیل شعبه یا نماینده و امثال آن در ایران انجام می‎دهند و یا از واگذاری امتیازات از ایران تحصیل می‎کنند به نرخ مذکور در ماده مزبور مشمول پرداخت مالیات می‎باشند و جریمه متعلق که توسط واحد مالیاتی مطالبه می‎گردد ربطی به ثبت یا عدم ثبت شعبه آنها در ایران ندارد و در هر صورت باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت نمایند و در صورت عدم انجام تکالیف مقرر قانونی طبق قانون مالیات های مستقیم مشمول پرداخت جریمه نیز خواهند شد. همچنین مدیرکل دفتر فنی مالیاتی و قراردادهای بین‎الملل در خصوص شکایت مذکور، طی نامه شماره 44969/211/د مورخ5/7/88 اعلام داشته‎اند، اشخاص موضوع صدر ماده 110 قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند ماه 66 و اصلاحیه‎های بعدی آن با عنایت به بند 4 ماده یک قانون مزبور که هر شخص حقوقی ایرانی و بند 5 آن ماده هر شخص غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) را مورد حکم قرارداده و نسبت به آن انجام تکلیف مقرر در ماده فوق‎الذکر مبنی بر «تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک…» اطلاق عام دارد و کلیه اشخاص حقوقی اعم از ایرانی، غیرایرانی و موسسات مقیم خارج از ایران را در جهت اعمال حق حاکمیت بر شمول پرداخت مالیات شامل می‎گردد و استثنایی نسبت به عدم انجام برخی از تکالیف مذکور به اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران قایل نگردیده است. علیهذا، به موجب ماده یک آیین‎نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی به شماره 930-78م ت19776 مصوب 13/2/1378 هیات وزیران، اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی‎باشند، می‎توانند برای فعالیت در ایران نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی اقدام نمایند.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

مستنداً به قسمت دوم اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند یک ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری، تصویب‎نامه‎ها و آیین‎نامه‎ها و سایر مقررات دولتی از جهت اعلام مغایرت آن ها با احکام شرع یا قوانین یا خارج بودن آن ها از حدود صلاحیت مقام تصویب کننده، قابل رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیات عمومی دیوان عدالت اداری می‎باشند. نظر به اینکه نامه‎های شماره 846/211 مورخ 8/2/1386 مدیرکل فنی مالیاتی و شماره 22711 مورخ 2/3/1388 رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص مورد تنظیم شده‎اند و متضمن قواعد عام و کلی نمی‎باشند، بنابراین از جمله مقررات و مصوبات دولتی محسوب نمی‎شوند و موجبی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در زمینه اعتراض شاکی به آن ها در قلمرو قسمت دوم اصل 170 قانون اساسی و ماده 43 قانون دیوان عدالت اداری وجود ندارد و پرونده جهت رسیدگی موردی به شعبه چهاردهم دیوان عدالت اداری ارجاع و اعاده می‎گردد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری – مبشری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۷۴۲ مورخ ۱۴‍۰۱/۱۲/‍۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(نامه شماره ۲۹۷۴۴۱/۶‍۰ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت که در دوره حاکمیت مصوبه نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی (۱۳۹۷/‍۰۵/۲۷تا ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ ) صادر شده و صادرات اقلام موضوع نامه مزبور را بدون تعیین محدوده زمانی مشخص ممنوع اعلام کرده است، از تاریخ تصویب ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی