رای شماره ۱۹ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۲/‍۰۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 19

تاریخ: 6 اردیبهشت 1389

کلاسه پرونده: 88/567

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای علی علیایی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال آیین‎نامه ادامه بیمه بطور اختیاری در قسمت تعیین نرخ حق بیمه به میزان 26درصد

گردشکار: وکیل شاکی به شرح دادخواست تقدیمی و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته است، با توجه به اینکه نوع بیمه اختیاری در سابق 12درصد، 14درصد، 16درصد و … بوده و متقاضی بیمه اختیاری که اکثراً از بیمه شده‎های بیکار می‎باشند، جهت تداوم بیمه‎شان یکی از درصدهای بیمه اختیاری را با توجه به بودجه و هزینه و وضعیت زندگی خود انتخاب می‎کردند ولی متاسفانه حدود 3 سال است که بالاجبار به صورت تک نرخ فقط 26درصد شده است و نرخ دیگری وجود ندارد و با اسم بیمه اختیاری نیز مغایرت دارد و نرخی برای اختیار در انتخاب متقاضی بیمه اختیاری وجود ندارد و با توجه به وضع مالی متقاضیان این نوع بیمه اجحاف و دور از انصاف و عدالت می‎باشد و مغایر اصل 56 قانون اساسی است. لذا متقاضی ابطال ماده 2 آیین‎نامه ادامه بیمه به طور اختیاری در قسمت تعیین نرخ حق بیمه به میزان 26درصد می‎باشم. دفتر حقوقی سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به شکایت شاکی طی نامه شماره 30843/7100 مورخ 6/11/1388 اعلام داشته‎ است: الف- ماده 8 قانون تامین اجتماعی مقرر نموده که بیمه افراد و شاغلین فعالیتهایی که تا تاریخ تصویب این قانون به نحوی از انحاء مشمول مقررات قانون بیمه‎های اجتماعی یا قانون بیمه‎های اجتماعی روستاییان قرار گرفته‎اند با توجه به مقررات این قانون ادامه خواهد یافت. تبصره – شرایط مربوط به ادامه تمام و یا قسمتی از بیمه‎های مقرر در این قانون برای کسانی که به علتی غیر از علل مندرج در این قانون از ردیف بیمه شدگان خارج شوند به ‎موجب آیین‎نامه مربوطه تعیین خواهدگردید و بـه ‎هر حال پرداخت کلیه حق بیمه  در این قبیل موارد به عهده بیمه شده خواهد بود. ب- برابر بند یک ماده 11 قانون بیمه‎های اجتماعی کارگران مصوب 1339 تصویب آیین‎نامه مصرح در این قانون، به استثنای آیین‎نامه‎هایی که تصویب آنها به مراجع دیگری محول شده است طبق ماده 9 از بخش دوم اساسنامه سازمان تامین اجتماعی مصوب 15/6/1358 هیات وزیران، تصویب آیین‎نامه‎های اجرایی طبق مقررات قانون تامین اجتماعی یا سایر قوانین به شورای عالی تامین اجتماعی محول شده است که به استناد مواد فوق‎الذکر سازمان تامین اجتماعی از سال 1341 با توجه به شرایط و اختیارات قانونی و با امعان نظر به مفاد تبصره 3 ماده 28 قانون تامین اجتماعی، آیین‎نامه متعددی را از جمله 1- آیین‎نامه بیمه اختیاری مصوب 26/12/1341 شورای عالی تامین اجتماعی 2- آیین‎نامه بیمه اختیاری مصوب 4/2/1355 شورای عالی تامین اجتماعی 3- آیین‎نامه بیمه اختیاری مصوب 8/8/1364 شورای عالی تامین اجتماعی 4- آیین‎نامه بیمه اختیاری مصوب 8/10/1380 شورای عالی تامین اجتماعی 5- آیین‎نامه ادامه بیمه بطور اختیاری مصوب 26/6/1385 و اصلاحیه مورخ 20/11/1386 شورای عالی تامین اجتماعی، در این خصوص با توجه به شرایط زمانی تصویب و مورد اجراء قرار داده است، که آیین‎نامه مورد نظر شاکی آیین‎نامه اخیرالذکر می‎باشد، طبق آیین‎نامه ادامه بیمه بطور اختیاری مصوب 26/6/1385 و اصلاحیه مورخ 20/11/1386 شورای عالی تامین اجتماعی افرادی که به عللی غیر از علل مندرج در قانون تامین اجتماعی مصوب اردیبهشت 1339 و قانون تامین اجتماعی مصوب تیر ماه 1354 از ردیف بیمه شدگان خارج شده یا بشوند در صورتی که طبق قوانین فوق‎الذکر مشمول بیمه بازنشستگی باشند با دارا بودن حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه می‎توانند با توجه به مقررات این آیین‎نامه با پرداخت 26درصد بابت حق بیمه از تعهدات قانون تامین اجتماعی شامل بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی برخوردار شوند. با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی سازمان تامین اجتماعی تعمیم و توسعه پوشش بیمه‎ای به اقشار مختلف جامعه بوده است، لذا با تصویب و اجرای آیین‎نامه بیمه اختیاری مصوب 8/10/1380 شورای عالی تامین اجتماعی و وضع شرایط محدود کننده به لحاظ سن ورود به سیستم بیمه‎ای با دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه و تبدیل نرخهای پرداخت حق بیمه به 21درصد و اخذ سرانه درمان و فرانشیز در هنگام استفاده از حمایت درمانی، تعداد بیمه شدگان موصوف رو بـه کاهش نهاد که بـا هدف و رسالت سازمان کـه همانا تعمیم پوشش هر چه بیشتر بیمه به اقشار جامعه می‎باشد، مغایر بوده، لذا در همین راستا و اخذ بازخوردهای آن به استناد اختیارات قانونی مورد اشاره و تقاضای مکرر بیمه شدگان اختیاری مبنی بر ارایه تسهیلات یکسان با بیمه شدگان اجباری و برخورداری آنان از حمایتهای تامین اجتماعی همانند سایر بیمه شدگان عادی سازمان، شورای عالی تامین اجتماعی در مورخ 26/6/1385 آیین‎نامه اجرایی جدید ادامه بیمه به طور اختیاری را تصویب و در تاریخ 20/11/1386 با اصلاح آن حداقل سابقه مورد نیاز برای انعقاد قرارداد ادامه بیمه بطور اختیاری را از 360 روز به 30 روز کاهش داده که طیف وسیعتری را در دایره مشمولین قرار داده و رضایتمندی ویژه‎ای را حاصل  نموده است از جمله معاینات پزشکی، معافیت از کسر حق سرانه درمان از مستمری بگیران بیمه اختیاری، پرداخت هزینه کفن و دفن، پرداخت هزینه‎های وسایل کمک پزشکی از قبیل عینک، دندان، سمعک، و … و همچنین معافیت از پرداخت فرانشیز درمانی در مراکز درمانی ملکی سازمان را جهت کلیه بیمه شدگان اختیاری و مستمری بگیران مربوطه همانند سایر بیمه شدگان و مستمری بگیران عادی سازمان که نرخ تعیین شده نیز متناسب با تعهدات مربوطه لحاظ گردیده است. لازم به توضیح است، با توجه به اختیارات قانونی، شورای عالی تامین اجتماعی مجاز به تعیین شرایط افراد متقاضی و نرخ حق بیمه قابل پرداخت می‎باشد که نرخ تعیین شده علیرغم ارایه کلیه تعهدات و به منظور تشویق افراد متقاضی حتی 1درصد کمتر از نرخ حق بیمه مقرر در ماده 28 قانون تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است. ج- با توجه به اینکه علاوه بر آیین‎نامه بیمه اختیاری روش دیگری جهت انعقاد بیمه اختیاری در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد وجود داشته که دارای شرایط مشابه با ادامه بیمه اختیاری بوده و افراد به صرف خود اظهاری نیز می‎توانند مشمول این نظام شوند و میزان نرخ حق بیمه آن نیز همانند آیین‎نامه سابق ادامه بیمه به صورت اختیاری است در نتیجه این قبیل افراد که خواهان حق بیمه کمتر و به نسبت تعهدات دریافتی می‎باشند، می‎توانند درخواست انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نمایند. با عنایت به مراتب فوق و اینکه آیین‎نامه معترض‎عنه بر اساس قانون مقررات جاری سازمان و در اجرای مصوبه شورای عالی تامین اجتماعی در خصوص ادامه بیمه بطور اختیاری تنظیم گردیده که قبلاً نیز در مورد مشابه در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مطرح و به موجب دادنامه شماره411 و 410 مورخ 13/11/1381 مورد تایید قرار گرفته است. لذا اقدام سازمان نیز بـر اساس تبصره ماده 8 قانون تامین اجتماعی دارای مبنای قانونی و ضابطه تعیین شده از ناحیه شورای عالی تامین اجتماعی می‎باشد در نتیجه شکایت شاکی وارد نبوده و رد شکایت مطروحه مورد استدعا است. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به اینکه عنوان بیمه اختیاری مذکور در آیین‎نامه ادامه بیمه به طور اختیاری، صرفاً موید اختیار اشخاص در انعقاد یا عدم انعقاد قرارداد بیمه براساس مقررات بیمه اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد می‎باشد و دلالتی بر اختیار اشخاص در تعیین انواع خدمات با نرخ های متغیر 12درصد الی 18درصد ندارد، بنابراین ماده 2 آیین‎نامه ادامه بیمه به طور اختیاری، موضوع تبصره ماده 8 قانون تامین اجتماعی مصوب 26/6/1385 و اصلاحیه مصوب 20/11/1386،که حق بیمه را 26درصد اعلام کرده است، با مفاد تبصره ماده 8 قانون تامین اجتماعی و اصل 56 قانون اساسی که مورد استناد شاکی بوده، مغایرتی ندارد و قابل ابطال نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۴۱۷ مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۹/‍۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(تعرفه شماره ۲-۲۷ از تعرفه عوارض سال ۱۳۹۹ و ۲-۲۹ از تعرفه عوارض سال ۱۳۹۸ شورای اسلامی شهر کرمان تحت عنوان تعیین و اخذ عوارض در قالب راهکار جلوگیری از تخلف مالکین واحدهای تجاری و مجتمعها بدون اخذ پایانکار از تاریخ تصویب ابطال شد.)
رای شماره ۲۸۳۱ مورخ ۱۴‍۰‍۰/۱‍۰/۲۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(قسمت اخیر بخشنامه شماره ۹۸/۹۸/۲۱‍۰-۱۳۹۸/۱۱/۲۸ سازمان امور مالیاتی کشور که بر اساس آن مقرر شده است که « در مواردی که مالیات و عوارض مالیات بر ارزش افزوده توسط پیمانکار از کارفرما وصول شده باشد، ادارات امور مالیاتی می بایست نسبت به مطالبه مالیات و عوارض دریافتی در صورت عدم واریز به حسابهای سازمان امور مالیاتی کشور برابر مقررات اقدام نمایند» ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی