رای شماره ۱۶ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۲/‍۰۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره دادنامه: 16

تاریخ: 6 اردیبهشت 1389

کلاسه پرونده: 88/420

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای سیدجبار حسینی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال تبصره یک ماده 28 آیین‎نامه اجرایی تبصره 3 ماده 33 قانون نظام صنفی

گردشکار: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، براساس مفاد ماده 23 قانون نظام صنفی کشور مصوب سال 1382 «هیات مدیره اتحادیه‎ها از میان خود یک نفر را به عنوان رییس و یک نفر را به عنوان نایب رییس، یک نفر را به عنوان بازرس، یک نفر را به عنوان خزانه‎دار و یک نفر را به عنوان دبیر انتخاب می‎کنند. انتخاب مجدد این افراد بلامانع خواهد بود…» اما هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور با تدوین آیین‎نامه اجرایی تبصره 3 ماده 22 قانون مذکور را تضییق نموده است. طبق مفاد تبصره یک ماده 28 آیین‎نامه اجرایی مذکور «برگزاری مجدد انتخابات داخلی اعضای هیات مدیره اتحادیه‎ها منوط به استعفا، عزل، فوت، بیماری، حجر یا محرومیت از حقوق اجتماعی عضو یا اعضای هیات مدیره اتحادیه خواهد بود» با توجه به اینکه مشروط نمودن برگزاری مجدد انتخابات به استعفا، عزل، فوت، بیماری، حجر یا محرومیت از حقوق اجتماع اعضاء هیات مدیره خلاف قانون مذکور و خارج از حدود اختیارات مشتکی‎عنه در وضع آیین‎نامه است، لذا متقاضی ابطال تبصره یک ماده 28 آیین‎نامه اجرای تبصره 3 ماده 22 قانون نظام صنفی براساس صیانت از قوانین و حقوق جامعه می‎باشم. رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان و دبیر هیات عالی نظارت وزارت بازرگانی، در پاسخ به شکایت شاکی، طی نامه شماره 287382/42/88 مورخ 25/6/1388 اعلام داشته‎اند، 1- براساس تبصره یک ماده 22 قانون نظام صنفی مدت خدمت و مسیولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه‎ها که با رای مخفی و مستقیم اعضای اتحادیه انتخاب می‎گردند 4 سال تعیین گردیده است. از طرفی براساس ماده 23 قانون نظام صنفی پس از برگزاری انتخابات و تعیین اعضای هیات مدیره سمت اعضای هیات مدیره نیز با برگزاری انتخابات داخلی توسط خود اعضای هیات مدیره منتخب برای مدت مزبور تعیین می‎گردد. بنابراین اصولاً انتخابات تعیین اعضای هیات مدیره و یا انتخابات داخلی به منظور تعیین «سمت» اعضای هیات مدیره برای 4 سال عمر قانونی اتحادیه‎ها انجام می‎گیرد. 2- هیات مدیره اتحادیه‎های صنفی وفق ماده 23 قانون نظام صنفی بعد از انتخابات نسبت به تعیین سمت اعضای هیات مدیره اتحادیه اقدام و اعضای هیات مدیره از بین خود یک نفر را به عنوان رییس، یک نفر را به عنوان نایب رییس و یک نفر را به عنوان بازرس و یک نفر را به عنوان خزانه‎دار و یک نفر را به عنوان دبیر انتخاب می‎نمایند. با عنایت به مراتب فوق و با امعان نظر به این نکته که اصولاً انتخابات عمومی و انتخابات داخلی به منظور تعیین سمت اعضاء برای مدت 4 سال انجام می‎گیرد، برگزاری انتخابات مجدد به منظور تغییر سمت اعضای هیات مدیره اتحادیه‎ها با فرض عدم مواردی از جمله (استعفا، فوت، حجر و …) فاقد وجاهت قانونی بوده و موجب بی‎ثباتی در مدیریت اتحادیه‎ها، ایجاد تبانی به منظور تصاحب مسیولیتها، تحمیل هزینه، وقت و انرژی بی مورد بر سازمانهای صنفی خواهد بود. 3- قانون نظام صنفی کشور نقض بسزایی در تنظیم روابط و ساماندهی وظایف و فعالیت تشکلها و واحدهای صنفی مختلف کشور دارد. لذا در این خصوص تهیه و تنظیم آیین‎نامه‎های آن با بهره‎گیری از تجربیات کارشناسان آشنا با مسایل صنفی و با نظرخواهی از مجامع امور صنفی مراکز استانها، صورت پذیرفته است. بنابراین دبیرخانه هیات عالی نظارت به استناد تبصره 3 ماده 22 قانون نظام صنفی و با هماهنگی مجامع امور صنفی مراکز استانها نسبت به تهیه و تنظیم آیین‎نامه انتخابات اتحادیه‎های صنفی اقدام نموده است. 4- هدف از احصاء تبصره فوق در ذیل ماده 28 آیین‎نامه انتخابات اتحادیه‎های صنفی توسط دبیرخانه هیات عالی نظارت، جلوگیری از برگزاری تکرار بی رویه انتخابات مجدد داخلی اتحادیه‎های صنفی است. با این استدلال که داوطلبان عضویت در انتخابات هیات مدیره اتحادیه‎های صنفی پس از برگزاری انتخابات داخلی و تعیین سمت اعضاء (که طبق قانون موصوف می‎بایست 4 ساله باشد) بعضاً برخی از اعضای هیات مدیره از ترکیب بوجود آمده پس از انتخابات داخلی اعلام عدم رضایت نموده و برای اینکه افراد فوق بتواند به ترکیب دلخواه برسند از انجمن نظارت بر انتخابات تقاضای برگزاری مجدد انتخابات داخلی را می‎نمایند که این موضوع باعث عدم ثبات مدیریتی در امور اتحادیه‎ها می‎گردد. 5- از دیگر دلایل احصاء این تبصره آن است که، یکی از اهداف هیات مدیره اتحادیه‎های صنفی اجرای قوانین و مقررات صنفی بوده است که بعضاً اعضای هیات مدیره اتحادیه‎های صنفی به دلیل اختلافات بوجود آمده در خصوص نحوه ترکیب هیات مدیره از کارهای اجرایی، سیاستگذاری، برنامه‎ریزی، رسیدگی به شکایات واصله، آموزش دادن اعضای تحت پوشش و دهها برنامه دیگر که قانون برای آنها تعیین نموده است بازمانده و در برخی از استانها، سازمانهای بازرگانی و ادارات تابعه بیشترین وقت و هزینه خود را صرف رفع اختلافات فیمابین اعضاء هیات مدیره می‎نمایند که با احصاء این تبصره مشکلات فوق تا حدود زیادی مرتفع گردیده است. لذا رد دادخواست شاکی که مغایر با نص صریح قانون است مورد استدعا است. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظربه این که تبصره یک ماده 28 آیین‎نامه انتخابات هیات مدیره اتحادیه‎های صنفی با اجازه حاصل از تبصره 3 ماده 22 قانون نظام صنفی تهیه و به تصویب وزیر بازرگانی رسیده  است، لذا خارج از حدود اختیارات قانونی تشخیص نمی‎گردد. همچنین ماده 23 قانون نظام صنفی صرفاً در مقام بیان انتخاب اعضاء هیات مدیره به مناصب رییس، نایب رییس، بازرس و خزانه‎دار و دبیر می‎باشد و حکم مقرر در تبصره یک ماده 28 آیین‎نامه فوق‎الاشعار که برگزاری مجدد انتخابات داخلی هیات مدیره برای احراز مناصب مندرج در ماده 23 قانون مذکور را منوط به استعفاء، عزل، فوت، بیماری، حجر یا محرومیت از حقوق اجتماعی عضو یا اعضاء هیات مدیره کرده است و به لحاظ اینکه برگزاری مجدد انتخابات داخلی هیات مدیره در موارد بروز یکی از عوامل مندرج در تبصره یک ماده 28 آیین‎نامه معترض‎عنه اجتناب ناپذیر می‎باشد و از طرفی قانونگذار حکم صریح یا ضمنی در خصوص موضوع وضع ننموده است، بنابراین مصوبه معترض‎عنه در اجرای ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 مغایر قانون تشخیص نداده و موجبی برای ابطال آن نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی