رای شماره ۹ مورخ ۱۳۸۹/‍۰۱/۳‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ رای:دوشنبه 30 فروردین 1389

کلاسه پرونده:35/88

شاکی:آقای سیدعلی‎اصغر واقفی رضایی

موضوع:ابطال نامه شماره 28815/1802 مورخ 2/5/1387 دفتر نظامهای استخدامی ودبیرخانه شورای معاونت برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور

شماره دادنامه:9

گردشکار: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، با توجه به مشکلاتی که به دنبال صدور نامه مورد اعتراض دفتر خوانده دعوی درخصوص پرداخت کمک هزینه عایله مندی و اولاد به شاغلین، بازنشستگان، از کارافتادگان و مستمری بگیران مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری حادث شده است و برداشتهای متفاوت و در نتیجه اجرای ناهماهنگ آن قانون را در دستگاههای اجرایی موجب شده است، تقاضای ابطال نامه مورد شکایت را دارد. 1- قانون مدیریت خدمات کشوری در تاریخ 1386/7/8 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در هجدهم مهر ماه به تایید شورای نگهبان رسیده است و در تاریخ 29 آبان ماه همان سال در روزنامه رسمی شماره 18271 انتشار یافته است. 2- طبق ماده 2 قانون مدنی، قوانین موضوعه پس از گذشت 15 روز از انتشار در روزنامه رسمی قابلیت اجرا پیدا می‎کنند. بدین ترتیب قانون مدیریت خدمات کشوری از تاریخ 1386/9/15 در سراسر کشور قابل اجرا و لازم‎الاتباع بوده است. 3- از آنجا که موادی از قانون که نیازی به تصویب آیین‎نامه یا دستورالعمل ندارد از تاریخ لازم‎الاجراء شدن قانون مدیریت خدمات کشوری قابل اعمال است و چون در بند 4 ماده 68 آن قانون برای تعیین کمک هزینه عایله مندی و اولاد مستخدمین مشمول قانون مذکور عدد مقطوع پیش‎بینی شده و اجرای این بند نیز موکول به تهیه آیین‎نامه یا دستورالعمل نمی‎باشد، لذا در حال حاضر می‎بایستی کمک هزینه‎های مذکور در فوق رابا اعمال ضریب مورد عمل محاسبه وبه کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری اعم از شاغل و بازنشسته پرداخت نمود. 4- بدیهی است با پرداخت کمک هزینه فوق و در اجرای تبصره 4 ماده 109 قانون مدیریت خدمات کشوری حکم ماده 8 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380 و اصلاحات بعدی آن و نیز قانون اصلاح تبصره 3 الحاقی به ماده 9 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 1386/4/9 ملغی الاثر خواهد بود. 5- در خصوص نامه شماره 28815/1802 مورخ 1387/5/2 دفتر نظامهای استخدامی و دبیر خانه شورای معاونت برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری که مستند است به تبصره 2 بند 7 مصوبه شماره 35095/ت39916 ه‍ مورخ 1387/3/7 که اشاره به بندهای 3، 4 و 5 تصویب‎نامه شماره 11008/ت37150 ه‍ مورخ 1386/1/28 دارد و در بند 5 فوق الاشاره مقرر شده است که «کمک هزینه‎های عایله مندی و اولاد موضوع ماده 9 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت علاوه بر مبلغ فوق (حداکثر حقوق) پرداخت می‎شود» لازم به توضیح است: اولاً، مفاد بند مذکور عیناً به جهت جلوگیری از اشتباه اجرایی در کلیه مصوبات سالیانه دولت در خصوص عدم احتساب کمک هزینه‎های مذکور در حداکثر حقوق کارکنان به طور مداوم تکرار می‎شود. ثانیاً، مصوبه سال 1386 در تاریخ 1386/1/28 تصویب شده و قانون مدیریت خدمات کشوری از 1386/9/15 لازم‎الاجراء گردیده است. بنابراین با اجرای قانون اخیر بند 5 مذکور نمی‎تواند اعتبار قانونی داشته باشد. یعنی به عبارت دیگر قانون لاحق مقررات سابق را نسخ می‎نماید. ثالثاً، به تبع مواد پیش گفته تبصره 2 ماده 7 مصوبه 1387/3/7 هیات وزیران به لحاظ مغایرت با قانون مدیریت خدمات در این بخش بی اعتبار می‎باشد. 6- وفق ماده 127 قانون مدیریت خدمات کشوری کلیه قوانین مغایر نیز لغو گردیده است و دولت مکلف است کمک هزینه‎عایله مندی و اولاد موضوع بند 4 ماده 68 قانون پیش گفته را از تاریخ اجرای آن قانون 1386/9/15 برای کلیه شاغلین، بازنشستگان، از کارافتادگان و مستمری بگیران بطور کامل با ضریب مورد عمل در سالهای 1386 و 1387 پرداخت نماید. لذا متقاضی رسیدگی و ابطال نامه مورد شکایت و اجرای صحیح و هماهنگ بند 4 ماده 68 و تبصره 4 ماده 109 قانون مدیریت خدمات کشوری برای کلیه مشمولین از تاریخ لازم‎الاجراء شدن آن قانون می‎باشم. دفتر حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در پاسخ به شکایت شاکی، طی نامه شماره 90805/604 مورخ 1387/12/3 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 90805/1802 مورخ 1387/11/20 سرپرست امور نظامهای جبران خدمت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور نموده است: در این نامه آمده است: با توجه به مفاد بند 6 تصویب‎نامه شماره 35095/ت3996 ه‍ مورخ 1387/3/7هیات وزیران که مقرر می‎دارد «به منظور اجرای صحیح قانون مدیریت خدمات کشوری و پیشگیری از وقفه در امور اجرایی دستگاههای اجرایی، تا تصویب آیین‎نامه‎ها، دستورالعملها و مصوبات مربوط به قانون مذکور و استقرار احکام آن در دستگاههای اجرایی، مقررات مورد عمل دستگاهها، جز در مواردی که مغایر با مفاد تصویب‎نامه مورد اشاره باشد، کماکان اجرا خواهد شد.» لذا نحوه برقراری موضوع مورد اشاره بر اساس مقررات جاری (قانون نظام هماهنگ پرداخت) می‎باشد، مضافاً اینکه اصولاً در تعیین و پیشنهاد پرداخت حقوق و مزایای مربوط به کارکنان دولت و ایجاد هر گونه تعهدات مالی با توجه به قدرت پرداخت دولت و تامین و تخصیص اعتبار به عنوان یکی از الزامات موثر در رابطه با پرداختهای دولت به کارمندان، که مبتنی بر مبانی علمی نظام حقوق و دستمزد نیز می‎باشد، مورد تاکید می‎باشد که بر همین اساس در ضابطه اجرایی سال 1387 کل کشور، پرداخت عایله مندی و اولاد شاغلین و بازنشستگان، در چارچوب مقررات فعلی تجویز گردیده است. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به اینکه نامه شماره 28815/1802 مورخ 1387/5/2 دفتر نظامهای استخدامی و دبیرخانه شورای معاونت برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور متضمن بیان موضوع تبصره 2 بند 7 تصویب‎نامه شماره 35095/ت39916 ه‍ مورخ 1387/3/7 هیات وزیران مبنی بر قابل اجراء بودن بند 5 تصویب‎نامه شماره 11008/ت37150 ه‍ مورخ 1386/1/28 هیات وزیران از ابتدای سال 1387 بوده و خود در مقام وضع حکم مستقلی نمی‎باشد، لذا موجبی برای ابطال آن وجود ندارد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی