رای شماره ۸۴۹ مورخ ۱۳۸۸/۱۲/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ: 3  اسفند 1388

کلاسه پرونده: 88/189

شماره دادنامه: 849

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: شرکت توزیع برق اهواز

موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه شماره یک از پنجاه وچهارمین جلسه مورخ 13/11/1386 شورای اسلامی شهر اهواز

گردشکار: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، شهرداری منطقه 6 اهواز با ارسال نامه شماره 20975/5/6 مورخ 9/6/1387 به استناد بند 16 از ماده 71 قانون شوراها و ماده یک و 5 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارایه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی (تجمیع عوارض) و طبق مصوبه شماره یک از پنجاه و چهارمین جلسه دوره سوم شورای اسلامی شهر اهواز مبلغ 000/542/119/4 ریال در قبال استفاده از معابر و اماکن و فضاهای عمومی و بهای خدمات متعلقه با نحوه محاسبه ذیل «10درصد قیمت منطقه بندی عرض*طول= بهای خدمات استفاده از اراضی و معابر و فضای عمومی شهرداری» مطالبه نموده است. در صورتی که برابر مدلول و منطوق ماده 18 قانون سازمان برق ایران مصوب 1346 وزارت نیرو و شرکتهای تابع آن مجاز می‎باشند به نصب تاسیسات انتقال و توزیع نیروی برق و همچنین عبور کانال خطوط برق مجاناً اقدام نمایند. این در حالی است که از یک طرف ماده 23 قانون مدنی که مقرر می‎دارد، «استفاده از اموالی که مالک خاصی ندارد، مطابق قوانین مربوط به آنها خواهد بود» که در مانحن فیه صریح ماده 18 قانون مارالذکر افاده معنای استفاده مجانی وزارت نیرو و شرکتهای تابع از معابر عمومی شهرها برای نیل به مقصود یعنی انتقال و توزیع نیروی برق دارد. از طرفی دیگر عمل شهرداری مبنی بـر مطالبه «بهـای خدمـات متعلقه» شبهه ادعـای مالکیت بـر طرق و شوارع عـامه را بـه ذهن متبادر می‎نماید که به صراحت ماده 24 قانون مدنی نمی‎تواند از طرف هیچ کس به تملک درآید. بنابراین از آنجا که مصوبه شماره یک از پنجاه و چهارمین جلسه دوره سوم شورای اسلامی شهر اهواز بر فرض رعایت تشریفات مقرر در قسمت اخیر بند (ه‍ـ) ماده 3 قانون تجمیع عوارض در خصوص اخذ بهای خدمات استفاده از اراضی معابر و فضای عمومی شهرداری خلاف بیَن ماده 18 قانون سازمان برق ایران مصوب 19 تیر 1346 می‎باشد، تقاضای ابطال آن را دارد. رییس شورای اسلامی شهر اهواز در پاسخ به شکایت شاکی، طی نامه شماره 1078/ش مورخ 11/4/1388 اعلام داشته‎اند، 1- صدر ماده 18 قانون سازمان برق که اشاره به اجازه انتقال و نصب تاسیسات توسط وزارت آب و برق در معابر عمومی شهرها دارد، به هیچ وجه به مجانی بودن این امر و یا ممنوعیت وضع عوارض توسط شورای شهر در این خصوص اشاره‎ای ننموده است. و از طرفی نیز نمی‎توان ذیل ماده مذکور را که اشاره به همین اختیار سازمان برای نصب وسایل انتقال و توزیع برق در اماکن خصوصی به صورت مجانی است را به اماکن و معابر عمومی شهرداریها تسری داد. لذا با توجه به شرح فوق اولاً: همان گونه که هیات عمومی استحضار دارند، شوارع در طرح تعریض با هزینه‎های هنگفت و به نرخ روز توسط شهرداریها اعم از حق مالکیت و حق کسب و پیشه و سرقفلی و همچنین سایر حقوق مکتسبه تملک و خریداری می‎گردد. ثانیاً: ماده مذکور دلالت بر نصب تاسیسات به صورت مجانی در دیوارها و مستغلات و اماکن خصوصی دارد و در خصوص اماکن و معابر عمومی چنین برداشتی مستفاد نمی‎شود. ثالثاً: حتی در صورت تصریح ماده قانونی یاد شده به مجانی بودن این امر ومعافیت پرداخت عوارض در این خصوص با توجه به اینکه به موجب قوانین موخر التصویب کلیه قوانین و مقررات مربوط به معافیت ازپرداخت عوارض یا وجوه شهرداریها ملغی شده است، لذا در این زمینه نیز نمی‎توان به ماده 18 قانون سازمان برق جهت غیر قانونی قلمداد نمودن مصوبه شورای شهر اهواز استناد جست. 2- از آنجا که مصوبه مورد اعتراض شورای شهر اهواز، عوارض موسوم به حق الارض است و قبلاً در رابطه با ابطال مصوبات مشابه شورای شهر یزد و حمیدیه توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری رسیدگی شده و به موجب احکام شماره 1477، 1478، 1479، 1480 و 1481 حکم به قانونی بودن وضع عوارض حق الارض و وصول آن از دستگاههای اجرایی که جهت ارایه خدمات مبادرت به حفاری معابر و خیابان و میادین شهر می‎نمایند، صادر کرده است، لهذا مستنداً به ماده 39  قانون دیوان عدالت اداری رسیدگی به موضوع شکایت منتفی و محکوم به رد است. 3- قانونگذار ترتیب رسیدگی به اعتراضات و شکایات از تصمیمات شوراهای شهر را در مواد 77 و80 قانون شوراها تعیین کرده است و بدون تکلیف باقی نگذاشته است. بنابراین در شرایطی که حسب مقررات قانونی مذکور مقام صالح رسیدگی کننده به تظلمات و شکایات از تصمیمات و مصوبات شوراهای شهر … نهادی غیر از دیوان عدالت تعیین شده است، دیگر محلی برای تفسیرها و تعبیرهای مخالف نظر مقنن باقی نمی‎ماند، چرا که مصداق اجتهاد در مقابل نص خواهد بود. علیهذا بنابه مستندات فوق‎الذکر تقاضای صدور حکم به رد دعوی را دارد. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به اینکه مستنبط از مقررات بند یک ماده 55 قانون شهرداری و تبصره یک ذیل بند 2 و بندهای 17 و18 ماده مرقوم و ملاک ذیل ماده 101 قانون مذکور ناظر به مقررات فصل سوم قانون مدنی، این است که حقوق مربوط به عرصه اعیانی و تاسیسات معابر عمومی متعلق به شهرداری هر محل بوده و بدین جهت علاوه بر اینکه تعیین شرایط برای نحوه استفاده و بهره‎برداری از آن حتی با وضع عوارض قانونی منع نگردیده است، اصولاً مندرجات تبصره یک ذیل ماده 50 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا، ارایه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 1381 حکایت از وجود جواز قانونی برای وضع عوارض در این خصوص دارد. بنابراین مراتب و با توجه به مفاد رای وحدت رویه شماره 1477 الی 1481 مورخ 12/12/1386 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه شماره یک جلسه 54 دوره سوم شورای اسلامی شهر اهواز مغایر قانون و خارج از اختیارات مرجع تصویب تشخیص نگردید./

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی