رای شماره ۸۳۲ مورخ ۱۳۸۸/۱۱/۱۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ: 19 بهمن 1388

کلاسه پرونده: 87/21 

شماره دادنامه: 832

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای ایوب ترجمان

موضوع شکایت و خواسته: ابطال موادی از آیین‎نامه استخدامی نظام بانکی مصوب 26/11/1379 هیات وزیران و دستورالعمل اجرایی موضوع ماده 48 آیین‎نامه مذکور مصوب شورای عالی بانکها

گردشکار: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است: براساس ماده 25 قانون دیوان واستناد به اصل 170 قانون اساسی کشور که مقرر می‎دارد، هر کس می‎تواند ابطال آیین‎نامه‎ها و تصویب‎نامه‎های خلاف قانون را از دیوان عدالت اداری تقاضا کند، لذا، موارد متعدد خلاف قانون آیین‎نامه استخدامی نظام بانکی و همچنین دستورالعمل اجرایی مربوطه را به شرح ذیل اعلام می‎دارد، 1- استخدام کارمند برای مدت نامحدود (ماده 3 آیین‎نامه) و یا استخدام برای مدت محدود (تبصره ماده 3 و بند (ز) ماده یک) صرفنظر از مغایر با ماده 6 آیین‎نامه با قوانین مملکت از جمله مواد 74 و 77 قانون (قانون استخدام کشور) نیز مغایر می‎باشد. 2- حداکثر سن تعیین شده در بند 7 ماده 7 (40 سال) هم با تبصره‎های یک و 2 ماده 14 قانون و بند (ه‍( ماده واحده قانون اصلاح حداکثر سن داوطلب تناقض آشکار دارد. 3- در خصوص پرداخت حقوق مرخصی دوره آزمایشی، در صورت عدم استخدام، در ماده 8 و تبصره آن اشاره‎ای نشده که با تبصره ماده 20 قانون مغایر می‎باشد. 4- دولت و موسسات دولتی، در 65 سالگی مکلف به بازنشسته کردن مستخدم بوده (ماده 77) و در صورت درخواست مستخدم در 60 سالگی مکلف به اینکار شده‎اند (ماده 74) و ماده 76 قانون هم که دولت را مخیر نه مکلف به این کار کرده بود نقض شده است. بنابراین این ماده 33 آیین‎نامه با قوانین یاد شده متناقض می‎باشد. 5- تبصره ماده 43 هم بر خلاف ماده 58 قانون و تبصره یک آن می‎باشد. 6- زمان تعیین شده در ماده 44 آیین‎نامه (2 مـاه) نیز با مدت تعیین شده در مـاده 64 قانون (یک ماه) مغایر بـوده و گرفتن تعهد در هنگام استخدام یا بعد از استخدام در بانکها هم، مغایر با قوانین مملکت و خود آیین‎نامه می‎باشد. 7- تبصره یک ماده 22 و تبصره‎های مواد 19 و 26 و 27 و دستورالعمل ماده 15 و مواد 21 و 24 و 29 و 48 نیز به دلیل نداشتن موافقت سازمان امور اداری، مغایر با تبصره ماده 112 قانون و همچنین مغایر با ماده 21 لایحه قانونی اداره امور بانکها مصوب سال 1358 شورای انقلاب می‎باشد. 8- بر اساس نامه دفتر مدیرکل حقوق سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور، چون اصالت چگونگی تهیه و مستند قانونی دستورالعمل اجرایی آیین‎نامه مذکور انکار شده است، در نتیجه به دلیل مغایرت با تبصره ماده 112 یاد شده و قانون اخیرالذکر مصوب شورای انقلاب، استناد به آن وجاهت قانونی ندارد. دفتر امور حقوقی دولت درپاسخ به شکایت شاکی، طی نامه شماره 35675/4104 مورخ 21/2/1388 ضمن ارسال تصویر نامه‎های شماره 994/ه‍ مورخ 31/3/1387 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و 224173/91 مورخ 18/10/1388 وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام داشته‎اند: 1- عمده ایرادات شاکی نسبت به آیین‎نامه مورد اعتراض، ادعای مغایرت موادی از آن با قانون استخدام کشوری است، در صورتی که به موجب ماده 90 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که مستند وضع آیین‎نامه مزبور می‎باشد، آیین‎نامه صرفاً لازم است با اساسنامه‎های بانکها مطابقت داشته باشد و نه با قانون استخدام کشوری، بنابراین ادعای مغایرت آیین‎نامه با قانون مزبور از این جهت که مشمول قانون استخدام کشوری نیست، بلاوجه است و شاکی نیز در خصوص مغایرت آیین‎نامه مورد اعتراض با اساسنامه، ادعایی نداشته و مغایرتی اعلام ننموده است. 2- در خصوص اعتراض نسبت به بند 7 ماده 7 آیین‎نامه (موضوع حداکثر سن 40 سال برای استخدام) اضافه می‎نماید: قانون اصلاح حداکثر سن داوطلبان استخدام مصوب سال 1371 به تصریح آن قانون، شامل بانکها نیز می‎گردد و لذا ادعای مغایرت بند مذکور با قانون منتفی است. به علاوه در این قانون صراحتاً مقرر شده است، «ماده واحده: درمورد داوطلبان استخدامی رسمی یا ثابت و عناوین مشابه در …. بانکها…. شرط حداکثر سن ورود به خدمت و استخدام که در مقررات استخدامی مربوط پیش‎بینی شده است با رعایت موارد زیر افزایش می‎یابد…» بنابراین قانون یاد شده حاکم بر آیین‎نامه مورد اعتراض می‎باشد و مشکلی در خصوص احتساب افزایش سن داوطلبان ورود به خدمت دربانکها در حدود موارد مذکور در قانون نیست. معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی نیز در خصوص شکایت فوق‎الذکر اعلام داشته‎اند: اشکالات شاکی به آیین‎نامه این است که آیین‎نامه استخدامی نظام بانکی در برخی موارد با قانون استخدام کشوری مغایرت دارد. پاسخ این است که چنین مغایرتی به هیچ وجه ایراد و سبب ابطال آیین‎نامه یاد شده محسوب نمی‎گردد، چرا که اگر قرار بود هیچ گونه مغایرتی میان آیین‎نامه استخدامی نظام بانکی و قانون استخدام کشوری وجود نداشته باشد، اساساً نیازی به تدوین چنین آیین‎نامه‎ای وجود نداشت. بلکه کافی بود نظام بانکی نیز مشمول قانون استخدام کشوری قرار داده شود. علت اینکه قانونگذار در ماده 90 قانون برنامه سوم توسعه، نظام بانکی را مشمول قانون استخدام کشوری قرار نداده و برای آن تصویب آیین‎نامه جداگانه‎ای را ضروری دانسته این است که نظام بانکی را دارای ویژگیهای خاص و متفاوت با مستخدمین کشوری دانسته و برای آنان قواعد خاص و ویژه‎ای را ضروری دانسته است. به همین جهت اگر تفاوتی میان این آیین‎نامه و آن قانون وجود نداشته باشد، جای سوال و تعجب دارد. «بانکها بر اساس بندهای (ب) و (د) ماده 2 قانون استخدام کشوری و بر اساس ماده 90 قانون برنامه سوم توسعه از قانون استخدام کشوری مستثنی شده‎اند.) علاوه بر این در موارد متعددی خواهان به مغایرت مواد آیین‎نامه با یکدیگر اشاره نموده است. بدیهی است که دیوان عدالت اداری تنها مغایرت یا عدم مغایرت آیین‎نامه با قانون را بررسی می‎نماید و بررسی مغایرت یا عدم مغایرت آیین‎نامه‎ها با یکدیگر، در شان این دیوان نمی‎باشد. در برخی موارد نیز خواهان به عملکرد بانکها اعتراض دارد و خود نیز اذعان می‎نماید که این موارد در آیین‎نامه قید نشده است. بررسی این موارد نیز در شان هیات عمومی دیوان نمی‎باشد و در صورتی که شخصی در بانکها عملکرد خلاف قانون و یا آیین‎نامه را مشاهده نماید، می‎تواند به شعب دیوان عدالت اداری شکایت نماید. در رابطه با ماده 21 لایحه قانونی اداره امور بانکها نیز باید اظهار داشت با تصویب ماده 90 قانون برنامه سوم توسعه، ماده 21 مذکور منسوخ می‎باشد. در رابطه با تبصره ماده 112 قانون استخدام کشوری مبنی بر اخذ موافقت سازمان امور اداری و استخدامی نیز لازم به ذکر است که وقتی خود آیین‎نامه به پیشنهاد سازمان امور اداری به تصویب رسیده است، اخذ موافقت از همان سازمان منطقی نمی‎باشد. در رابطه با قانون اصلاح حداکثر سن داوطلبان استخدام نیز لازم به ذکر است که قانون یاد شـده هم اکنـون در بانکهای کشور مـلاک عمل قرار می‎گیرد و نیازی بـه اصلاح آیین‎نامه‎های استخدامی بـه منظور تطبیق با آن وجود ندارد. در حال حاضر سن استخدام همان است که در آیین‎نامه‎های استخدامی وجود دارد. معذلک کسی که از شرایط مندرج در قانون اصلاح حداکثر سن برخوردار باشد، می‎تواند به قانون مذکور استناد نموده و بانکها نیز این قانون را در مورد وی به اجرا خواهند گذاشت. تاکنون نیز نقض این قانون از سوی بانکهای تحت نظارت مشاهده نگردیده است. در هر حال نگاهی به محتوای قانون اصلاح حداکثر سن استخدام نشان می‎دهد که این قانون ضابطه کلی مربوط به سن استخدام را تغییر نمی‎دهد، بلکه تنها یک استثناء بر این ضابطه وارد می‎نماید و آن هم در مورد اشخاصی است که در دستگاههای دولتی سابقه کار داشته‎اند. دقیقاً به همین دلیل است که قانون اصلاح حداکثر سن استخدام به عنوان یک قانون جداگانه تصویب شده است و نه به عنوان اصلاحیه‎ای بر قانون استخدام کشوری و در حال حاضر هیچ کس مدعی نیست که قانون حداکثر سن استخدام، ماده 14 قانون استخدام کشوری را نسخ کرده است و یا اینکه میان این دو مغایرتی وجود دارد. این دو قانون به موازات یکدیگر از اعتبار برخوردار می‎باشند. در این خصوص وضع آیین‎نامه استخدامی نظام بانکی نیز با وضعیت ماده 14 قانون استخدام کشوری تفاوتی ندارد، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی، در رابطه با شکایت فوق‎الذکر اعلام داشته‎اند: با توجه به تصویب و لازم الاجراء شدن قانون مدیریت خدمات کشوری نظر به اینکه برابر منطوق ماده 5 قانون یاد شده بانکها از جمله دستگاههای اجرایی تلقی می‎شوند و بر اساس ماده 117 همین قانون در شمار مشمولین قانون یاد شده قرار گرفته و دستگاهها و سازمانهای مستثنی شده از قانون مذکور تصریحاً ذکر شده و نیز اینکه طبق ماده 127 آن قانون مقررات مغایر ملغی الاثر شناخته شده است، لذا طرح شکایت با ادعای مغایرت آیین‎نامه استخدام نظام بانکی با قانون استخدام کشوری که از بابت شمول قانون مدیریت کشوری بر بانکها منسوخ می‎باشد، فاقد وجاهت قانونی به نظر می‎رسد. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

با عنایت به اینکه قانونگذار به شرح ماده 90 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تهیه و تنظیم ضوابط استخدامی خاص نظام بانکی دولتی را با پیشنهاد مشترک مجمع عمومی بانکها و سازمان امور اداری و استخدامی کشور به هیات وزیران تجویز نموده بنابراین دولت اختیار وضع مقررات استخدامی خاص نظام بانکی را با رعایت ضوابط و اساسنامه بانکها بدون رعایت مقررات عام استخدام کشوری را داشته است. لذا آیین‎نامه مورد اعتراض براساس اجازه حاصله از ماده 90 قانون فوق البیان و دستورالعمل اجرایی آن هم بر مبنای ماده 48 آیین‎نامه مورد بحث تنظیم گردیده مآلاً مغایرتی با قانون نداشته و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نیز نمی‎باشد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری – مبشری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی