رای شماره ۷۱۵ مورخ ۱۳۸۸/۱‍۰/‍۰۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ دادنامه: 7 دی 1388

شماره دادنامه: 715                       

 کلاسه پرونده: 87/646

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: اتحادیه شرکتهای تعاونی کشاورزی دامداران استان آذربایجان غربی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال قسمت اخیر بخشنامه شماره 29015/265 مورخ 29/3/1387 مدیرکل هماهنگی و نظارت آرد و نان شرکت غله و خدمات بازرگانی در رابطه با اجرای افزایش بهاء سبوس از تاریخ 9/3/1387

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، اتحادیه شرکتهای تعاونی کشاورزی دامداران استان آذربایجان غربی در راستای وظایف قانونی خود سبوس شرکتهای آردسازی را بین کارخانجات تولید خوراک دام و نیز دامداران سطح استان توزیع می‎نماید. سبوس سهمیه خرداد 1387 را نیز به همین منوال و بر اساس نرخ موجود زمان توزیع به قیمت هر کیلو 1200 ریال توزیع نموده لیکن مدیرکل هماهنگی و نظارت آردو نان شرکت غله و خدمات بازرگانی نرخ سبوس را هر کیلو 1500 ریال تعیین و طی نامه شماره 4862/912/51 مورخ 5/4/1387 که در تاریخ 6/4/1387 به این اتحادیه ابلاغ شده دستور افزایش قیمت 300 ریالی را از 9/3/1387 قابل اجراء تلقی کرده است و معنی آن اینکه اتحادیه دامداران تمامی معاملات انجام شده در فاصله 9/3/1387 تا 6/4/1387 را فسخ و از خریداران سبوس درخواست پرداخت بهای بیشتر را بنماید و حال آنکه دامدار خریداری کننده سبوس نیز آن را به مصرف رسانده و کالای تولیدی خود را با محاسبه هزینه سبوس به مبلغ هر کیلو 1200 ریال فروخته است و مسلماً زیر بار پرداخت مابه‎التفاوت حاصله نخواهد رفت ولی شرکت مذکور اتحادیه دامداران را زیر فشار گذاشته و تحویل سبوس سهمیه ماههای بعدی را منوط به پرداخت مابه‎التفاوت مورد مطالبه به موجب بخشنامه کرده است، بنابه مراتب بخشنامه موصوف از جهات عدیده‎ای واجد اشکال است. 1- از جهت شرعی در واقع نوعی عقاب بلابیان تلقی می‎شود در حالی که شرع انور چنین اقدامی را مباح نمی‎داند. همانطوری که اصل 169 قانون اساسی نیز بر آن تاکید دارد. 2- از جهت قانونی هیچ قانون و بخشنامه و آیین‎نامه‎ای عطف به ماسبق نمی‎شود در حالی که افزایش بهای سبوس طی بخشنامه معترض‎عنه به یک ماه قبل از تاریخ تصویب تسری داده شده است. لذا با عنایت به مراتب معروضه بخشنامه موصوف با شرع انور و قوانین و مقررات قضایی شناخته شده مغایر بوده نقض آن بخش از بخشنامه شماره 29015/265 مورخ 29/3/1387 مدیرکل هماهنگی و نظارت آرد و نان شرکت غله و خدمات بازرگانی که نرخ سبوس را از تاریخ 9/3/1387 اعلام نموده است، مستنداً به اصل 167 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تقاضا است. دفتر حقوقی شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 110375/22/ص مورخ 5/11/1387 اعلام داشته‎اند، به استناد اصل 138 قانون اساسی و بند (ب) ماده 33 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تصویب‎نامه شماره 874552/ت39836 ه‍ مورخ 9/3/1387 به تصویب هیات وزیران رسیده که در جدول شماره 2 مصوبه فوق‎الذکر، قیمت فروش سبوس استحصالی از گندم را به قیمت هر کیلو 1500 ریال تعیین و افزایش داده است. کلیه دستگاههای اجرایی منجمله شرکت بازرگانی دولتی ایران به استناد اصل 138 قانون اساسی مجری مصوبات هیات وزیران می‎باشند، مصوبات مزبور در خصوص گندم و سبوس بدواً از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان به دستگاههای اجرایی ابلاغ می‎گردد. سازمان نیز طی نامه شماره 15974 مورخ 1/5/1387 تاریخ ابلاغ مصوبه فوق را از تاریخ 9/3/1387 اعلام نموده و در خصوص اخذ مابه‎التفاوت سبوس فروخته شده تا سقف قیمت مصوب در فاصله زمانی تصویب تا ابلاغ مصوبه نیز چنین اظهار نموده است، «شرکت بازرگانی دولتی مجاز به اخذ مابه‎التفاوت سبوس و … صرفاً سهیمه خرداد ماه سال جاری از دامداران می‎باشد». لازم به ذکر است که اداره کل هماهنگی و نظارت آرد و نان شرکت متبوع، بدواً بر اساس تصویب‎نامه فوق الاشعار هیات وزیران موارد را طی نامه شماره 29015/265 مورخ 29/3/1387 جهت اجراء به صورت بخشنامه به کلیه شرکتهای غله و خدمات بازرگانی استانها اعلام می‎نماید و در رونوشت آن بخشنامه نحوه وصول نرخ سبوس را در فاصله زمانی تصویب 9/3/1387 تا مرحله وصول مصوبه 27/3/1387 را به صورت علی‎الحساب به سازمان حمایت مصرف کنندگان اعلام می‎نماید و در ابتدای هر سال از خریداران سبوس و غیره تعهد گرفته می‎شود که تابع مصوبات شورای اقتصاد و وزارت بازرگانی براساس سیاست دولت بوده و در چارچوب مصوبات هیات وزیران و غیره با شرکتهای غله و خدمات بازرگانی هماهنگی و همکاری داشته باشند. بدیهی است که اتحادیه مزبور نیز تعهد به اجرای موارد فوق‎الذکر  را طی نامه شماره 228/10 مورخ 14/2/1387 مبنی بر موافقت با افزایش قیمت از زمان تصویب را تصریح نموده است. معاونت برنامه‎ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در خصوص تصویب‎نامه شماره 9453-87/م/ت40501 هیات وزیران در قسمت اخیر نامه شماره 2617/م/18 مورخ 10/9/1387 این گونه تصریح می‎نماید که «در سال جاری قیمت فروش سبوس متناسب با منابع تامین شده در سایر بخشهای کشاورزی و با هدف جبراین آثار ناشی از اصلاح قیمت نهاده شده مذکور (1500 ریال) تعیین گردیده و در شش ماه ابتدای سال اجرا شده است. هرگونه تغییر باعث ایجاد دوگانگی خواهد شد و با توجه به اینکه مقاومت های دستگاهی به هر دلیل در مقابل افزایش قیمت، ضمن ایجاد بار مالی برای دولت و عدم تخصیص بهینه منابع، اصلاح شیوه‎های پرداخت یارانه‎ها را با مشکلات اساسی مواجه می‎سازد» بنابراین آن معاونت اجرای مفاد تصویب‎نامه فوق‎الذکر مبنی بر کاهش قیمت از 1500 ریال به 1200 ریال را به صرفه و صلاح دولت نمی‎داند. علیهذا با توجه به اینکه این شرکت همانند کلیه دستگاههای اجرایی به استناد اصل 138 قانون اساسی مجری مصوبات و آیین‎نامه‎های دولت می‎باشد لذا افزایش نرخ نسبت به خرداد ماه سال 1387 همچنان جاری و ساری بوده، لذا رد شکایت اتحادیه فوق‎الذکر مورد استدعا است. دبیر محترم شورای نگهبان در خصوص ادعای خلاف شرع بودن قسمت اخیر بخشنامه شماره 29015/265 مورخ 29/3/1387 مدیرکل هماهنگی و نظارت آرد و نان، طی نامه شماره 353360/30/18 مورخ 21/5/1388 اعلام داشته‎اند، با توجه به اینکه فروش سبوس قبل از تاریخ 6/4/1387 به دلیل تصریح در پاورقی بخشنامه و اوراق دیگر به صورت علی‎الحساب بوده است و وقتی دولت قیمت سبوس را – پس از تصویب هیات وزیران- هر کیلو 1500 ریال تعیین کرده است بنابراین با توجه به اینکه مالک سبوس به پرداخت مبلغ 1500 ریال اکتفا کرده است، فلذا بخشنامه خلاف موازین شرع شناخته نشد. اگرچه فروش علی‎الحساب را شرعاً باطل بدانیم. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- به شرح نظریه شماره 35336/30/88 مورخ 21/5/1388 فقهای محترم شورای نگهبان قسمت اخیــر بخشنامه شماره 29015/265 مورخ 29/3/1387 مدیرکل هماهنگی و نظارت آرد و نان خلاف موازین شرع شناخته نشد. بنابراین موردی برای ابطال آن در اجرای ماده 41 قانون دیوان عدالت اداری وجود ندارد. ب- نظر به اینکه بخشنامه شماره 29019/265 مورخ 29/3/1387 در اجرای تصویب‎نامه شماره 4552/87/مت‎/39836 ه‍ مورخ 9/3/1387 هیات وزیران صادر شده است و مصوبه اخیرالذکر هم مبتنی بر بند (ب) ماده 33 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون بودجه سال 1387 کل کشور می‎باشد، بنابراین بخشنامه مذکور خلاف قانون تشخیص نگردید.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری – مبشری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی