رای شماره ۵۴۵ تا ۵۴۷ مورخ ۱۳۸۸/‍۰۷/‍۰۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ دادنامه: 6 مهر 1388

شماره دادنامه: 545، 546، 547       

کلاسه پرونده: 87/791، 872، 947

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: خانمها 1- آذر صایمی 2- ربابه تاج الدینی پور 3- آقای فرشاد فرهمند

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند 6 دستورالعمل احتساب افزایش سنوات کار با اشعه مصوب سازمان انرژی اتمی ایران

مقدمه: شکات به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، با عنایت به مواد 19، 20 و 23 قانون حفاظت در برابر اشعه که هرگونه تغییر و پیشنهاد آیین‎نامه‎های مربوطه را از طرف سازمان انرژی اتمی منوط به تصویب هیات وزیران نموده است بنابراین سازمان مذکور خارج از وظایف و اختیارات قانونی اقدام به صدور دستورالعمل مورد شکایت در مغایرت با مواد قانونی فوق‎الذکر و آیین‎نامه‎های مصوب هیات وزیران کرده است. سازمان انرژی اتمی بدون توجه به قانون مزبور و ماده 23 آن اقدام به صدور دستورالعمل احتساب افزایش سنوات کار با اشعه که هیچ گونه مصوبه‎ای از طرف دولت ندارد، نموده و آن را مبنای احتساب افزایش سنوات قرار داده است. بند یک و 2و 3 ماده 19 قانون حفاظت در برابر اشعه به صراحت مبنای احتساب افزایش سنوات کار با اشعه را قانون حفاظت در برابر اشعه با آیین‎نامه اجرایی آن دانسته و اشاره‎ای به بخشنامه‎های سازمان انرژی اتمی که در حال حاضر مبنای احتساب سوابق کار قرار گرفته، حرفی به میان نیامده است. مطابق بند 6 دستورالعمل سازمان انرژی اتمی به ازای هر پنج سال کار یک سال افزایش خدمت مورد قبول محاسبه می‎شود. یعنی به ازای هر 20 سال کارکرد 4 سال افزایش سنوات خدمت در حالی که در بند (الف) ماده 20 قانون کارکنان با پرتو گروه (الف) به ازای هر سال خدمت یک سال افزایش خدمت مورد قبول تا حداکثر 10 سال را لحاظ نموده است. لذا تقاضای ابطال بند 6 «نحوه احتساب افزایش سنوات ارفاقی» بخشنامه داخلی سازمان انرژی اتمی با عنوان «دستورالعمل احتساب افزایش سنوات کار با اشعه» دارد. معاون مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 122842/63 مورخ 21/11/1387 ضمن ارسال تصویر نظریه شماره 121414/16 مورخ 16/11/1387 مـدیر کل دفتـر امور حفاظت در برابر اشعـه کشور، اعلام نموده‎اند، ه‍ـدف شاکی از درخواست ابطال بنـد 6 دستورالعمل استنادی و مورد شکایت، استفاده از حداکثر مدت مندرج در بند 3 ماده 20 قانون حفاظت در برابر اشعه برای بازنشستگی است. بنابراین لازم است مفاد صدر این ماده یادآوری شود، «به افرادی که بطور مستمر به کار با اشعه اشتغال داشته باشند، مزایای زیر بر مبنای مقدار و شرایط بالقوه پرتودهی محیط کار به تشخیص واحد قانونی و طبق آیین‎نامه‎های مربوطه تعلق می‎گیرد.» مقنن برای تعلق این حق به فرد حقیقی، عناصر متعددی را مطرح نموده است که عبارتند از: الف- اشتغال مستمر به کار با اشعه. ب- مقدار پرتودهی. پ- شرایط بالقوه پرتودهی محیط کار. ت- تشخیص واحد قانونی(سازمان انرژی اتمی)، با وجود این عوامل با یکدیگر، آن موقع به افراد، آنهم طبق مقررات مربوطه، ممکن است کمتر از یک سال تا حداکثر ده سال سنوات ارفاقی، تعلق گیرد. بنابراین، بطور عام و مطلق به تمام افرادی که بطور مستمر به کار با اشعه، اشتغال داشته باشند، ده سال افزایش مدت خدمت، تعلق نمی‎گیرد، بلکه با توجه به عوامل متعدد و بر اساس قانون حفاظت در برابر اشعه و آیین‎نامه اجرایی آن افزایش مدت خدمت در کار با اشعه توسط واحد قانونی محاسبه و تعیین می‎گردد. 2- در بند یک ماده 19 آمده است، «1- خدمت و افزایش خدمت قابل احتساب در بند 3 ماده 20 قانون حداکثر 30 سال خواهد بود.» بنابراین مغایرتی بین بند 6 دستورالعمل مورد شکایت با این آیین‎نامه ملاحظه نمی‎شود. زیرا، در فرمول محاسبه، در همه موارد، حداکثر 30 سال، وجود دارد. ثانیاً، طبق بند 2 ماده مزبور، مقرر گردیده است که، «2- تشخیص نهایی سوابق کار با اشعه و احتساب افزایش خدمت به تایید واحد قانونی می‎باشد.» یعنی، واحد قانونی براساس عناصری که در صدر ماده 20 قانون به آنها اشاره شده و در مورد همه افراد یکسان نیست و اختیاری که قانونگذار به این واحد محول نموده است، افزایش سنوات خدمت پرتوکاران را تعیین می‎نماید و تهیه جدول و فرمول در راستای قانون و آیین‎نامه اجرایی آن، قاعدتاً، نه حقی را از ذینفع تضییع می‎کند و نه موجبی برای ابطال آن است. ثالثاً طبق بند (الف) ماده 20 آیین‎نامه مزبور، کارکنان با پرتو گروه الف به ازاء هر سال خدمت یک سال افزایش خدمت مورد قبول تا حداکثر ده سال برخوردار می‎باشند. یعنی حتی برای همه افرادی که در گروه الف می‎باشند ده سال خدمت مورد قبول منظور نگردیده است، بلکه، برای آنان نیز حداکثر ده سال تعیین شده است. بدین ترتیب و در نتیجه، افزایش ده سال سنوات ارفاقی برای همه پرتوکاران گروه الف هم پیش‎بینی نشده است تا شاکی یا افراد همانند ایشان  استحقاق دریافت آن را داشته باشند. بدین ترتیب، تهیه دستورالعمل مورد بحث، حقی از آنان تضییع نکرده و در راستای تسهیل اجرای قانون و تشخیص و تایید سوابق کار با اشعه به وسیله واحد قانونی خواهد بود، مضافاً اینکه، بند 3 ماده 20 قانون، افزایش مدت خدمت مورد قبول «تا یک سال» به ازاء هر یک سال کار با اشعه را مقرر نموده است، و اگر هدف مقنن آن بود که هر کس به مدت 20 سال مستمراً به کار با اشعه اشتغال داشته، مطلقاً استحقاق دریافت حداکثر مدت، یعنی ده سال سنوات ارفاقی را دارد، نیازی به درج قیود و عباراتی چون، مقدار و شرایط بالقوه پرتودهی محیط کار، تشخیص واحد قانونی، حداکثر افزایش تا ده سال و قابل احتساب بودن افزایش مدت خدمت قابل قبول در ماده 20 قانون حفاظت در برابر اشعه نبود یا ضرورتی نداشت که تشخیص نهایی سوابق کار با اشعه و تایید احتساب افزایش خدمت توسط واحد قانونی، مندرج در بند 2 ماده 19 آیین‎نامه اجرایی همین قانون پیش‎بینی شود. شاکی و استناد ایشان به تبصره ماده 23 قانون حفاظت در برابر اشعه وارد نیست. زیرا، همان گونه که اشاره شد، مطابق پیشنهاد مشترک دو دستگاه اجرایی (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان انرژی اتمی ایران) آیین‎نامه قانون حفاظت در برابر اشعه، اصلاح گردیده و در آن صراحتاً به واحد قانونی اذن و اجازه تصویب دستورالعمل داده شده است. فلذا، دستورالعمل مانحن فیه، قطع نظر از توضیحات مندرج در بند یک و 2 لایحه حاضر، با اختیار حاصله از قانون حفاظت در برابر اشعه و آیین‎نامه اجرایی آن، تنفیذ شده محسوب می‎گردد و این دستورالعمل، نه خلاف منطوق و اطلاق قانون است و نه قانون حفاظت در برابر اشعه را مقید و مضییق نموده است. با توجه به مراتب فوق تقاضای رسیدگی و اتخاذ تصمیم شایسته می‎شود. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل در تاریخ فوق تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

قانونگذار به شرح ماده 20 قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب 1368 اعطاء امتیازات قانونی مقرر در شقوق چهارگانه ماده مزبور از جمله افزایش مدت خدمت مورد قبول به ازاء هر یک سال کار با اشعه را به افرادی که مستمراً به کار با اشعه اشتغال داشته باشند بر اساس مقدار و شرایط بالقوه پرتودهی محیط کار به تشخیص واحد قانونی مربوط تجویز و طبق ماده 23 قانون، تصویب آیین‎نامه اجرایی آن را به عهده هیات وزیران محول نموده است. نظر به اینکه هیات وزیران به موجب ماده 23 الحاقی به آیین‎نامه اجرایی مذکور تهیه و تنظیم دستورالعمل ها و ضوابط لازم از جمله ضوابط مربوط به اصول حفاظت در برابر اشعه، پروانه و مسیولیت های آن، پرتوگیری شغلی، پزشکی، مردم و مقررات ایمنی منابع پرتو را به عهده واحد قانونی مربوط محول کرده و سازمان انرژی اتمی نیز بر اساس اختیارات قانونی فوق‎الذکر، دستورالعمل نحوه احتساب افزایش سنوات کار با اشعه را تهیه و تنظیم کرده است. بنابراین بند 6 دستورالعمل مورد اعتراض مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی آن سازمان نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – منتظری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی