تاریخ: 18 مرداد 1388
شماره دادنامه: 416
کلاسه پرونده: 87/910
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای علی رستمی اتویی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بندهایی از بخشنامه شماره 2676/11 مورخ 26/4/1378 سازمان امور اداری و استخدامی سابق کشور
مقدمه: 1- در بخشنامه شماره 6723/د مورخ 23/11/1372 تاریخ اجرای ماده 8 قانون نظام هماهنگ پرداخت را 11/1/1373 تعیین نموده که به علت مخالفت با ماده 19 قانون موصوف به استناد دادنامه شماره 222 مورخ 6/11/1375 هیات عمومی ابطال و به تاریخ 1/1/1371 برگردانده شده است. در صورتی که بند 3 بخشنامه شماره 2676/11 مورخ 26/4/1378 تاریخ اجرای دستورالعمل اجرایی اصلاحی مصوب سال 1378 تاریخ 1/1/1378 اعلام نموده، اگر به استناد ماده 19 قانون موصوف و دادنامه صدرالاشاره به تاریخ 1/1/1371 برگردانده شود، با توجه به مصوبه دستورالعمل سال 1372 خلاف ماده 4 قانون مدنی خواهد بود. 2- ماده یک دستورالعمل اجرایی اصلاحی مصوب 1378 مشابه ماده یک دستورالعمل اجرایی مصوب سال 1372 میباشد. 3- ماده 2 دستورالعمل اجرایی اصلاحی مصوب سال 1378 در بندهای 1/2، 2/2، 3/2 واژه جدیدی تحت عنوان جداول ردیف یک معادل مربی، ردیف 2 معادل استادیار، ردیف 3 معادل دانشیار خلق کرده که در فرهنگ لغت چنین معانی تعریف نشده است، در صورتی که در تبصرههای 2 و 3 دستورالعمل اجرایی مصوب سال 1372 به استناد ماده 2 قانون اصلاح پارهای از مقررات مربوط به حقوق اعضاء رسمی هیات علمی مصوب 1368 عناوین مربی، آموزشیار، استادیار، دانشیار و استاد تعریف نموده و برای ارتقاء در بندهای یک تا 6 به طور مفصل بیان شده است. 4- ماده 3 دستورالعمل اجرایی اصلاحی مصوب سال 1378 به ازاء هر سال تجریه قابل قبول یک پایه تعلق میگیرد، در صورتی که در تبصره 4 ماده 4 دستورالعمل اجرایی مصوب سال 1372 به شکل قانونیتر بیان شده است. 5- ماده 4 دستورالعمل اجرایی اصلاحی مصوب سال 1378 در خصوص ضوابط خدمات برجسته، تحقیقات و … به شکل گنگ و به آینده موکول نموده در صورتی که در دستورالعمل مصوب سال 1372 به طور کامل و جامع بیان شده است. 6- ماده 5 دستورالعمل اجرایی اصلاحی مصوب سال 1378 تجربه قابل قبول پایه را کمیته اجرایی طرح طبقهبندی مشاغل تعیین نموده در صورتی که در دستورالعمل اجرایی سال 1372 به طور کامل بیان شده است. 7- ماده 6 دستورالعمل اجرایی اصلاحی مصوب سال 1378 موضوع تفاوت همترازی با نص صریح ماده 8 قانون نظام هماهنگ پرداخت مغایرت دارد. 8- ماده 7 دستورالعمل اجرایی اصلاحی مصوب 1378 در خصوص اعطای پایه جدید در ابتدای هر سال بوده این موضوع در ماده 3 و تبصره 4 ماده 4 دستورالعمل سال 1372 به طور کامل بیان شده است. با عنایت به مراتب فوق اکثر موارد دستورالعمل اجرایی اصلاحی سال 1378 خصوصاً 2، 4، 6 و 9 آن خلاف قانون نظام هماهنگ بوده و ابطال آنها مورد تقاضا است. سرپرست امور حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 123091/1604 مورخ 19/2/1388 اعلام داشتهاند، اصلاح دستورالعمل سال 1372 به موجب دستورالعمل سال 1378 توسط مرجع صادر کننده بخشنامه هیچ گونه تجاوز و تخطی از اختیارات نبوده و شاکی نتوانسته در این بندها خلاف قانون بودن موارد مورد نظر خود را اثبات و دلیل و بنیهای در این خصوص ارایه نماید. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین رهبرپور و با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
مطابق ماده یک و بند یک ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 تصویبنامهها و آییننامهها و سایر مقررات دولتی جز در موارد مستثنی شده از قانون از حیث مغایرت با احکام اسلامی و قانون و یا خروج از حدود اختیارات مقام یا مرجع تصویب کننده با ذکر دلایل و مدارک و علل و اسباب موجه قابل طرح و رسیدگی و امعان نظر در اجرای مادتین 41 و 42 قانون مزبور است. نظر به اینکه اعتراض شاکی به بندهایی از دستورالعمل شماره 2676/11 مورخ 26/4/1378 سازمان امور اداری و استخدامی سابق کشور متضمن تحقق و اجتماع شرایط لازم به شرح مذکور به نظر نمیرسد بنابراین موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به مصوبه مذکور به کیفیت مطروحه وجود ندارد.
معاون قضایی دیوان عدالت اداری – رهبرپور
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor