رای شماره ۳۵‍۰ مورخ ۱۳۸۸/‍۰۴/۲۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

قسمت اخیر تبصره یک ماده ۱۹ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اداری مبنی بر تشخیص ارایه یا عدم ارایه اسناد طبقه بندی شده بر عهده هیات (رسیدگی به تخلفات)است، مغایر اصول مسلم حقوقی و خلاف قانون است.

تاریخ دادنامه: 28 تیر 1388

شماره دادنامه: 350                             

کلاسه پرونده: 87/792

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای فرهاد محمدی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال قسمت اخیر تبصره یک ماده 19 دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1378/8/4 هیات عالی نظارت قانون رسیدگی به تخلفات اداری

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، به استناد مفاد ماده 17 آیین‎نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 7/9/1372 مجلس شورای اسلامی، هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری موظفند پس از انجام بررسی های لازم موارد اتهام را به طور کتبی به کارمند ابلاغ و پس از آن 10 روز مهلت برای دفاع کارمند منظور کنند. این هیاتها در صورت تقاضای کارمند مدارک لازم را در اختیار وی قرار می‎دهند. هیات عالی نظارت موضوع ماده 37 قانون فوق‎الذکر به موجب قسمت اخیر تبصره یک ماده 19 دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 4/8/1378 موضوع بخشنامه شماره 47784/11 مورخ 29/8/1378 سازمان امور اداری و استخدامی کشور متن ذیل را به ماده مذکور الحاق نموده است، (در خصوص اسناد طبقه‎بندی شده تشخیص هیات مناط عمل خواهد بود.) مفاد قسمت اخیر تبصره یک ماده 19 دستورالعمل یاد شده به دلایل ذیل بر خلاف موازین قانونی صادر و علی الاصول تصویب آنها خارج از حدود وظایف و اختیارات هیات عالی نظارت می‎باشد. 1- به استناد تبصره 3 ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 7/9/1372 مجلس شورای اسلامی هیاتها نماینده دولت در هر یک از دستگاههای مشمول قانون مذکور می‎باشند و ماده 1257 قانون مدنی مقرر می‎دارد، هر کس مدعی حقی باشد باید آن را ثابت کند، بنابراین اعمال هرگونه محدودیت غیر منطقی در خصوص دسترسی به مدارک بر خلاف منطق قضایی و اصول و آیین دادرسی مدنی می‎باشد. 2- اعمال هرگونه محدودیت محتاج نص صریح قانون بوده و اصول حقوقی نیز ایجاب می‎نماید به قدر متیقن و نص قانون اکتفا شود. آنچه محرز و مسلم است اینکه تصویب و الحاق متن فوق‎الذکر، فراتر از دستورالعمل و فی‎الواقع تاسیس و وضع قانون جدید است که از نظر ماهیت مغایر با نیت مقنن و روح قانون رسیدگی به تخلفات اداری و آیین‎نامه اجرایی آن و بـر خلاف قاعده حقوقـی، اصل تفسیر مـوسع قوانین بـه نفع متهم می‎باشد. 3- برابر ماده 18 آیین‎نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری، متهم می‎تواند پس از اطلاع از موارد اتهام و در مهلت تعیین شده از سوی هیات، جواب کتبی و مدارکی را که در دفاع از خود دارد به هیات تسلیم کند. الحاق متن مذکور و تصویب آن و الزام هیاتها به اجرای دستورالعمل یاد شده در مقام رسیدگی به تخلفات کارکنان موجب محرومیت مستخدم دولت از اطلاع کافی از موارد اتهام و تدارک دفاع مناسب می‎شود که بر خلاف اصول 19 و 20 و 22 و 40 قانون اساسی می‎باشد. 4- با توجه به وجود آیین‎نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری، موضوع تصویب‎نامه شماره 26222/ت304 مورخ 2/8/1373 هیات وزیران، صدور دستورالعمل اجرایی جدید آن هم توسط مرجع غیر صالح با وضع قواعد خاص و جدید و مغایر با روح قانون و خارج از حدود اختیارات و وظایف هیات عالی نظارت بوده با اصل تفکیک قوا و اصل 22 و 57 قانون اساسی مغایرت دارد. بنابه مراتب مذکور به استناد ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری تقاضای ابطال قسمت اخیر تبصره یک ماده 19 دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 4/8/1378 هیات عالی نظارت قانون رسیدگی به تخلفات اداری را می‎نماید. سرپرست امور حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 123072/11/200 مورخ 4/3/1388 اعلام داشته‎اند، 1- طبق ماده 22 قانون رسیدگی به تخلفات اداری، هیات عالی نظارت، وظیفه نظارت بر حسن اجرای این قانون را در دستگاههای مشمول به عهده دارد. همچنین براساس ماده 10 آیین‎نامه هیات عالی نظارت که در اجرای تبصره ذیل ماده 37 آیین‎نامه اجرایی قانون مزبور به تصویب هیات مذکور رسیده است، هیات موصوف به منظور تبیین و توجیه نحوه اجرای قانون و آیین‎نامه اجرایی مزبور حق تهیه و تنظیم بخشنامه برای هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری را دارد و دستورالعمل مورد شکایت نیز در این راستا جهت بهبود امر رسیدگی به تخلفات اداری و عادلانه تر شدن نظام رسیدگی به تخلفات اداری تهیه و تصویب شده است. 2- بعضاً پرونده‎های اتهامی حاوی اسناد و مدارک محرمانه و … می‎باشند که افشای آنها علاوه بر اینکه موجب اختلال در امور داخلی دستگاههای مشمول قانون گردیده، با مصالح اداری آن دستگاهها نیز مغایر می‎باشد. از طرفی تحویل اسناد طبقه‎بندی شده موجود در پرونده‎های اتهامی به متهمین، نه تنها بر خلاف مفاد قانون مجازات انتشار و افشای اسنادمحرمانه وسری دولتی مصوب سال 1353 و آیین‎نامه طرز نگهداری اسناد سری و محرمانه دولتی و … مصوب سال 1354 می‎باشد، بلکه انتشار و افشای آنها مستلزم مجازات قضایی افراد افشاء کننده مدارک محرمانه، طبق قوانین مذکور خواهد بود. همچنین براساس بند 11 ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری «افشای اسرار واسناد محرمانه اداری» یکی از موارد تخلفات اداری می‎باشد. بدیهی است هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری مدارک موضوع قسمت اخیر ماده 17 آیین‎نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری را که برای دفاع مناسب است و از سوی متهم درخواست می‎شود، به نحو مقتضی به رویت وی می‎رسانند و در این رابطه تاکنون هیچ گونه مشکلی وجود نداشته است. 3- اصولاً در قوانین و مقررات اداری تحویل مدارک محرمانه به افراد و سازمانها تابع ضوابط خاصی می‎باشد که به عنوان نمونه شرح ماده 29 آیین‎نامه اجرایی قانون مقررات انتظامی هیات علمی دانشگاهها و موسسات … مصوب 1365 هیات وزیران ذکر می‎گردد که در آن دانشگاهها « با رعایت مقررات مربوط به اسناد محرمانه» می‎توانند مدارک مورد درخواست هیاتها و فرد محقق را در اختیار آنها قرار دهند. با عنایت به مراتب فوق تقاضای رد شکایت مطروحه را دارد. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل در تاریخ فوق تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

قانونگذار به موجب ماده 27 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1372 تهیه آیین‎نامه اجرایی قانون مزبور از جمله قواعد مربوط به آیین دادرسی در هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری را به عهده سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب آن را به عهده هیات وزیران محول کرده است و هیات وزیران با تصویب آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور تکلیف هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری را در این زمینه مشخص ساخته است. بنابه مراتب فوق‎الذکر و این که وظایف هیات عالی نظارت در خصوص نظارت و ایجاد هماهنگی بین هیات های رسیدگی به تخلفات اداری و بررسی آراء آنها و ابطال تمام یا جزیی از آراء مذکور و یا انحلال برخی از هیات ها با رعایت قانون ملازمه‎ای با وضع مقررات مربوط به آیین دادرسی در هیاتها ندارد، اساساً اصول مسلم حقوقی وهدف قانون گذار مبین ضرورت اطلاع متهم از جزییات اتهامات منتسبه و دلایل و مدارک مثبت آن به منظور امکان دفاع است. بنابه جهات فوق‎الذکر قسمت اخیر تبصره یک ماده 19 دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اداری که تشخیص هیات را در مورد ارایه یا عدم ارایه اسناد طبقه‎بندی شده به عهده هیات ها گذاشته و این قسمت مورد اعتراض قرار گرفته است، خلاف قانون تشخیص داده می‎شود و مستنداً به قسمت دوم اصل 170 قانون اساسی و ماده یک و بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-رهبرپور

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۳۲۶۳ مورخ ۱۴‍۰‍۰/۱۲/۱۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(ماده ۶ تعرفه عوارض و بهای خدمات سالهای ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۶ شهرداری قم و تعرفه شماره ۱۹ از تعرفه عوارض سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ شهرداری خورزوق که در رابطه با عوارض توسعه فضای سبز و عوارض فضای سبز به تصویب شوراهای اسلامی این شهرها رسیده از تاریخ تصویب ابطال شد.)
رای شماره ۶۷ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۱/۱۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(ماده ۲۷ و تبصره آن از دستورالعمل رسیدگی به شکایات مصوب در جلسه ۴۷- ۱۳۸۸/۱‍۰/۱۴ و اصلاحیه جلسه ۹۸-۱۳۹۱/‍۰۴/‍۰۵ هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی که برای اعضای هیاتهای مرکزی، هیاتهای اجرایی، محققین، مصاحبه گران و بررسی کنندگان در ارتباط با رسیدگی به صلاحیت داوطلبان عضویت هیات علمی قایل به ایجاد مصونیت شده و ارسال پرونده متخلفین یا مرتکبین جرم به مراجع ذیصلاح را به احراز آن توسط هیات عالی یا هیاتهای مرکزی جذب منوط نموده، ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی