رای شماره ۲۱۶ مورخ ۱۳۸۸/‍۰۳/۱‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ: 10 خرداد 1388                        

شماره دادنامه: 216                             

 کلاسه پرونده: 85/959

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شکات: آقایان مصطفی دانشجو و غیره

موضوع شکایت و خواسته: ابطال قسمتهایی از آیین‎نامه تعرفه حق الوکاله سفر وکلای دادگستری مصوب 27/4/1385 قوه قضاییه

گردشکار: شکات به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، آیین‎نامه تعرفه حق الوکاله و هزینه سفر وکلای دادگستری  مصوب 27/4/1385 به دلایل ذیل خلاف قانون می‎باشد. 1- در صدر آیین‎نامه مندرج در روزنامه رسمی کشور به نامه 1649 مورخ 29/8/1384 رییس کانون وکلای دادگستری مرکز اشاره شده و موهم این معنی است که آیین‎نامه مذکور همان متن پیشنهادی کانون است. حال آنکه در واقع قسمتهای عمده و کلیدی آیین‎نامه پیشنهادی کانون دگرگون شده است و القاء این شبهه از جهت اصولی و اخلاقی صحیح نیست. 2- نظر به مفهوم و منطوق ماده 19 قانون لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، در مورد تعیین تعرفه، وقتی کانون وکلاً تعرفه را پیشنهاد می‎کند، دوران امر در مورد آن بین قبول یا رد است و مقام تصویب کننده در صورت برخورد با ایرادی در آن علی الاصول باید از تصویب خودداری و متن را برای اصلاح به کانون اعاده کند، اما نمی‎تواند راساً در آن تصرف نماید. 3- بنابر عقیده برخی از حقوقدانان، برای یک قانون فقط یک آیین‎نامه می‎توان نوشت و تجدید تحریر آیین‎نامه صحیح نیست. در آیین‎نامه تعرفه حق الوکاله با توجه به طبع آن ممکن است تغییر اعداد و مبالغ به هر تقدیر قابل توجیه باشد اما دگرگون کردن مبانی، قابل قبول نیست. 4- دخالت مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه در تدوین تعرفه حق الوکاله وکلای وابسته به کانونهای مستقل، با توجه به ماده 19 قانون لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، به هیچ وجه درست نمی‎باشد و فاقد وجاهت قانونی است. 5- ماده 2 آیین‎نامه مزبور با قواعدی چون اصاله الصحه، اصاله البرایه و مقوله سوق مسلمین سازگار نیست و قضات و مدیران دفاتر و مسیولان ابطال تمبر تا کجا باید پیش روند؟ استناد به ماده 201 قانون مالیاتهای مستقیم با توجه به کلمات بکار رفته و نحوه انشاء مطلب صحیح نیست، زیرا، الف- صدر ماده مذکور ناظر به ترازنامه و حساب سود و زیان و تنظیم دفاتر و اسناد و مدارک تشخیص است که در پایان سال مالی مورد بررسی قرار می‎گیرند نه مرحله  پرداخت علی الحساب. ب- ضمانت اجرای ماده، جریمه‎ها و مجازاتهای مقرر در قانون مالیاتها و محرومیت از استفاده از معافیتهای قانونی است نه مجازاتهای تعزیری و بازدارنده مندرج در قانون مجازات اسلامی، به این ترتیب مقوله اعلام جرم در این مورد کاربردی نمی‎تواند داشته باشد. ج- به موجب تبصره ماده 201 قانون مالیاتهای مستقیم تعقیب و اقامه دعوی علیه مرتکبین نزد مراجع قضایی از طرف رییس سازمان مالیاتی کشور به عمل خواهد آمد. ترکیب اقامه دعوی منصرف به دعوی مدنی است و لفظ مرتکبین نیز واجد چنین قرینه‎ای نیست که ذهن را از این معنی منصرف و به امور کیفری متوجه کند. از طرفی در مسیر توجه ذهن به امور کیفری، این قرینه صارفه نیز موجود است که جریمه‎ها و مجازاتهای مقرر در قانون مالیاتها، هرگز از جریمه دیرکرد و محرومیت از معافیت فراتر نمی‎رود. بنابراین در آیین‎نامه تعرفه تفسیر جدیدی از ماده 201 قانون مالیاتها، ارایه و قایل به وجود مجازاتهایی در این قانون شده‎اند که اعمال آنها مستلزم اعلام جرم است، حال آنکه منظور قانونگذار هرگزچنین نبوده است. 6- تعیین سقف بیست میلیون تومان برای حق الوکاله دعاوی با خواسته بیش از پانصد میلیون تومان و سقف پانصد هزار تومان برای حق الوکاله امور اجرایی «موضوع اجراییه هر قدر که باشد» در واقع کمک به ثروتمندان است نه رعایت حال ضعفا. زیرا دعاوی و اجراییه‎هایی با این ارقام می‎تواند به ثروتمندان تعلق داشته باشد که به این ترتیب در واقع از خدمات مجانی وکلاء استفاده خواهند کرد. 7- حکم قسمت اخیر ماده 4 آیین‎نامه در خصوص اینکه «حق الوکاله هر مرحله در پایان همان مرحله به وکیل پرداخت می‎گردد» مطلبی غریب و موجد اشکالات فراوان و وجود آن در متنی که به تایید مقام ریاست قوه قضاییه رسیده، غیر قابل توجیه است. زیرا که، الف- با توجه به اینکه مالیات از درآمد وکیل اخذ می‎شود و پرداخت علی‎الحساب مالیات به صورت الصاق و ابطال تمبر بر وکالتنامه نیز از محل پیش پرداخت 60درصدی حق الوکاله صورت می‎گرفته است، ضابطه جدید به وکلاء حق می‎دهد که تا پایان هر مرحله و وصول حق الوکاله آن مرحله، از تادیه علی‎الحساب خودداری کنند. این به ضرر بیت المال است و امور صندوق حمایت وکلا را مختل می‎سازد. ب- با اجرای این ضابطه، در پایان هر دعوی وکیل بایددعوایی جهت مطالبه حق الوکاله علیه موکل خودطرح کند علی‎الخصوص اگر موکل محکوم له نشده باشد. 8- در مورد ماده 8 آیین‎نامه نیز تعیین حق الوکاله‎های متنوع برای امور کیفری بر حسب نوع مجازات و تعداد جرایم، بدون اینکه مشخص شود این عوامل در چه مرحله‎ای از کار، باید مورد توجه قرار گیرد و بدون تفکیک حق الوکاله وکیل شاکی و مشتکی‎عنه، اشکال محاسبه را با توجه به موارد مربوطه به سابقه، مدرک تحصیلی و … مضاعف می‎کند. لذا این آیین‎نامه بر خلاف ماده 19 قانون لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری و خارج از حدود اختیارات و بر خلاف قانون مالیاتهای مستقیم بوده و با افکار و مواضع مترقی چون الزامی شدن دخالت وکیل در دعاوی مدنی، طرحهای جلوگیری از اطاله دادرسی و سالم سازی محیط قضایی، جرم زدایی سازگار نیست و متقاضی ابطال آن می‎باشد. مدیرکل امور حقوقی و اسناد و امور مترجمین قوه قضاییه در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 7561/7 مورخ 28/9/1385 اعلام داشته‎اند، چون شورای نگهبان به شرح نظریه تفسیری شماره 9387/30/83 مورخ 21/10/1383 حکم مقرر در اصل 170 قانون اساسی در باب رسیدگی به اعتراض اشخاص نسبت به مقررات دولت را منحصراً ناظر به مصوبات قوه مجریه تفسیر نموده‎اند، بنابراین دیوان عدالت اداری صلاحیت ابطال مصوبات رییس قوه قضاییه را ندارد و موضوع قابل طرح در هیات عمومی دیوان عدالت اداری نمی‎باشد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان  علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به اینکه صلاحیت تصویب آیین‎نامه اجرایی قانون متضمن اختیار انجام تغییرات و اصلاحات لازم در متن پیشنهادی آیین‎نامه است و اینکه حسب ماده 201 قانون مالیاتهای مستقیم استناد به مدارک و اسناد خلاف حقیقت به منظور فرار از پرداخت مالیات جرم شناخته شده است و به صراحت ماده 29 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 1378 مقامات و اشخاص رسمی موظفند به هنگام برخورد با امر جزایی در حوزه کاری خود مراتب را به رییس حوزه قضایی یا معاون وی اطلاع دهند، بنابراین مواد 2و 4 و 18 آیین‎نامه مورد اعتراض که در اجرای ماده 19 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1333 و سایر قوانین فوق‎الذکر به تصویب رسیده است، مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نیز نمی‎باشد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری – رهبرپور

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی