رای شماره ۱‍۰۳ تا ۱‍۰۶ مورخ ۱۳۸۸/‍۰۲/۲‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاخیر در تصویب آیین‎نامه‎های اجرایی قانون نافی حق مکتسب قانونی از تاریخ لازم‎الاجراء شدن قانون و یا تقلیل میزان آن به اعتبار قوانین منسوخه نیست. مصوبه هیات وزیران مبنی بر تعیین عیدی آخر سال ۱۳۸۶ کمتر از میزان مقرر در مواد ۷۵ و ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، مغایر قانون است.

تاریخ دادنامه: 20 اردیبهشت 1388

شماره دادنامه: 103 – 106         

کلاسه پرونده: 87/51، 57، 58، 956

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شکات: 1- خانم مهری بورقی و آقایان 2- حسن طاهری 3- محمدتقی حج فروش 4- علی چیت سازیان یزدی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند یک تصویب‎نامه شماره 191729/ت39139 ه‍ مورخ 27/11/1386 هیات وزیران

مقدمه: شکات به شرح دادخواست های تقدیمی اعلام داشته‎اند، با عنایت به فتوای مقام معظم رهبری به شماره 21384 مبنی بر لازم‎الاجراء بودن مصوبات مجلس شورای اسلامی که در شورای نگهبان تایید شده است به استحضار می‎رساند، 1- در بند یک تصویب‎نامه مورد شکایت درخصوص موضوع پاداش آخر سال بازنشستگان و مستخدمین دولت را به قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب 1374 اشاره نموده‎اند که برابر مفاد ماده 127 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 مجلس شورای اسلامی که طی شماره 109740/385 مورخ 14/7/1386 به ریاست جمهوری ابلاغ گردیده، قوانین ومقررات مغایر لغو شده است. 2- مبلغ عیدی پایان سال بازنشستگان برابر مفاد 75 قانون خدمات کشوری پنج هزار امتیاز و طبق مفاد ماده 125 همین قانون ضریب جدول حقوقی 500 تعیین گردیده و به عبارتی مبلغ عیدی پایان سال 1386 با ضرب این دو عدد در یکدیگر مبلغ دو میلیون و پانصد هزار ریال مشخص شده که در تصویب‎نامه هیات دولت مغایر قانون، دو میلیون ریال تصویب شده است. لذا خواهشمند است با توجه به مفاد ماده 110 قانون استخدام کشوری که از آذر ماه سال 1386 لازم‎الاجراء می‎باشد، نسبت به لغو تصویب‎نامه مذکور اقدام نمایند. مشاور و مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت فوق‎الذکر طی نامه شماره 235209/5193 مورخ14/12/1387 ضمن ارسال تصویرنظریه نامه شماره81409/1802 مورخ21/10/87 سرپرست امور نظامهای جبران خسارت معاونت توسعه و مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور اعلام داشته‎اند، 1- نظر به اینکه ماده واحده قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت (مصوب سال 1374) که موخر از «قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار» به تصویب رسیده است، مقرر می‎دارد،«ماده واحده: دولت موظف است اعتباری که هرسال برای پرداخت عیدی به کارکنان خود تخصیص می‎دهد، اعم از … به طور مساوی به کلیه کارکنان خود پرداخت نماید… و مشمولان قانون کار، مشمول این قانون می‎گردند.» بنابراین پرداخت عیدی به کلیه کارکنان مشمول این قانون اولاً متناسب با اعتبار تامین شده و ثانیاً به طور مساوی به همه کارکنان پرداخت می‎گردد، لذا استناد به قانون مصوب سال 1370 برای پرداخت عیدی کارکنان و مشمولان قانون کار در دستگاههای موضوع قانون مصوب سال 1374 وجاهتی ندارد. 2- نظر به اینکه ماده 75 قانون مدیریت خدمات کشوری که مورد استناد شاکی می‎باشد در فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری قرار گرفته و به موجب ماده 80 این قانون، اجرای احکام این فصل منوط به تصویب آیین‎نامه‎های اجرایی گردیده و تاکنون آیین‎نامه اجرایی آن به تصویب نرسیده، بنابراین اجرای ماده 75 در حال حاضر امکان پذیر نیست و همانطور که در بند 6 تصویب‎نامه شماره 35095/ت39916 ه‍ مورخ 7/3/1387 آمده است، اقدامات مربوط به پرداخت کارکنان دولت تا زمان تصویب آیین‎نامه‎های اجرایی قانون مدیریت خدمات کشوری طبق روال و مقررات جاری صورت می‎گیرد. بنابه مراتب فوق مصوبه مورد شکایت مغایرتی با قوانین ومقررات نداشته و براین مبنا رد شکایت مورد استدعا است. همچنین در نامه سرپرست امور نظامهای جبران خدمت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور آمده است، «دولت موظف است اعتباری که هر ساله برای پرداخت عیدی به کارکنان خود تخصیص می‎دهد، اعم از نقدی یا غیر نقدی بطور مساوی به کلیه کارکنان خود پرداخت نماید» این امر شامل کلیه وزارتخانه‎ها، سازمانها، موسسات و شرکتهای دولتی موضوع ماده قانون محاسبات عمومی کشور از جمله شرکتهای دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، شرکت ملی نفت ایران و … خواهد بود، بنابراین پرداخت عیدی متفاوت به کارمندان در دستگاههای اجرایی و یا کارکنانی که وفق مقررات استخدامی مورد عمل، در استخدام دستگاههای دولتی قرار دارند، مجوزی ندارد. لذا مصوبه مورد شکایت مغایرتی با قوانین و مقررات نداشته و رد شکایت مورد استدعا است. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل در تاریخ فـوق تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 که به حکم ماده 2 قانون مدنی 15 روز پس از انتشار در سراسر کشور لازم‎الاجراء شده و طبق ماده 127 قانون مزبور قوانین و مقررات عام وخاص مغایر جز در مورد مصرح در این ماده ملغی گردیده، به شرح ماده 75 امتیاز میزان عیدی پایان سال کارمندان و بازنشستگان و موظفین را معادل (5000) و به موجب ماده 125 ضریب حقوق و مزایای موضوع فصول 10 و 13 از جمله عیدی را در اولین سال اجرای قانون (500) ریال تعیین نموه است که با این وصف عیدی مورد نظر مقنن در نخستین سال اجرای قانون مذکور مبلغ 000/500/2 ریال معین شده است. نظر به این که تاخیر در تصویب آیین‎نامه‎های اجرایی قانون نافی حق مکتسب قانونی از تاریخ لازم‎الاجراء شدن قانون و یا تقلیل میزان آن به اعتبار قوانین منسوخه نیست، بنابراین بند یک تصویب‎نامه شماره 191729/ت39139 ه‍ مورخ 27/11/1386 هیات وزیران که با تمسک به مقررات منسوخه ماده واحده قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب 1374 میزان عیدی آخر سال 1386 را  مبلغ 000/000/2 ریال و کمتر از میزان مقرر در مادتین 75 و 125 قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین کرده است، مغایر حکم قانون گذار تشخیص داده می‎شود و مستنداً به قسمت دوم اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده یک و بند یک ماده 19 و ماده 20 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری از تاریخ تصویب ابطال می‎گردد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-رهبرپور

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی