رای شماره ۸۳۳ مورخ ۱۳۸۷/۱۱/۲۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شماره دادنامه: 833                       

تاریخ دادنامه: 1387/11/27 

کلاسه پرونده: 87/601

شاکی: آقای فرهاد محمدی

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بندهای (ب) و (ج) و تبصره یک ماده 5 تصویب‎نامه شماره 703377/ت30374 ه‍ مورخ 22/12/83 هیات وزیران


مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، به موجب مفاد ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مصوب 15/9/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام، هرگاه هر یک از مستخدمین و مامورین دولتی و بطور کلی قوای سه گانه مملکتی برای انجام دادن امری یا عدم انجام امری که از وظایف آنان و مربوط به سازمان متبوع مستخدم است، وجه یا مالی را قبول نماید، در حکم مرتشی بوده و حسب مورد براساس میزان مبلغ ماخوذه به شرح قانون مذکور به مجازات (حبس + جزای نقدی به میزان دو برابر مبلغ ماخوذه + شلاق) و مجازات اداری (شش ماه تا سه سال انفصال موقت از خدمت) در پست سازمانی پایین تر از (مدیرکل) و انفصال دایم از خدمت دولتی در پست سازمانی (مدیرکل و بالاتر) محکوم خواهد شد. علیهذا هیات وزیران در بندهای (ب) و (ج) تبصره یک ماده 5 تصویب‎نامه مورد شکایت با ملاحظه ماده 27 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 7/9/1372 مجلس شورای اسلامی، اختیار تعیین مجازاتهای اداری شدیدتر از قانون صدرالذکر از جمله بازخرید، اخراج و انفصال دایم از خدمت دولتی را به هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری تکلیف و تفویض نموده است. مفاد بندهای (ب) و (ج) و تبصره یک ماده 5 تصویب‎نامه مذکور به دلایل ذیل فاقد وجاهت قانونی می‎باشد. 1- آیین‎نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری موضوع مصوبه 26222/ت304 مورخ 2/8/1383 هیات وزیران به تجویز 27 قانون اخیرالذکر ظرف مدت یک ماه مقرر توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات دولت رسیده است. بنابراین تکمیل و تصویب موارد مذکور در متن تصویب‎نامه شماره 73377/ت30374 ه‍ مورخ 22/12/1383 خارج از مهلت تعیین شده و مقرر در ماده 27 قانون صدرالذکر نیاز به اجازه رسمی قانونگذار دارد که در این خصوص اجازه لازم تحصیل نشده است. 2- تعیین مجازاتهای اداری حتی شدیدتر از میزان مقرر در متن ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مصوب 15/9/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام، در متن بندهای (ب) و (ج) و تبصره یک ماده 5 تصویب‎نامه مورخ 22/12/1383 هیات وزیران، نوعی قانونگذاری و دخالت در امور مقننه بوده و همچنین بر خلاف اصول 22 و 26 و 57 قانون اساسی می‎باشد. بنابمراتب مذکور، نظر به اینکه مفاد بندهای (ب) و (ج) و تبصره یک ماده 5 تصویب‎نامه فوق‎الذکر مورخ 22/12/1383 هیات وزیران، خارج از حدود اختیارات قوه مجریه و بر خلاف قانون می‎باشد، به استناد مفاد بند یک ماده 19 قانون دیوان تقاضای ابطال آن را می‎نمایم. مشاور و مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 158181/6068 مورخ 6/9/1387 اعلام نموده‎اند، 1- بندهای (ب) و (ج) تصویب‎نامه یاد شده به موجب مصوبه شماره 13283/ت34912 مورخ 13/2/1385 اصلاح گردیده و از این جهت شکایت تقدیمی موضوعاً منتفی است. ضمناً چنانچه در متن تبصره یک ماده 5 ملاحظه می‎گردد، مفاد این تبصره جنبه تکلیفی نداشته و لذا در اجرای ماده 27 قانون رسیدگی به تخلفات اداری و اصل 138 قانون اساسی تصویب آن بلااشکال بوده است. 2- به موجب بند 17 ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری، یکی از تخلفات موضوع قانون به شرح زیر می‎باشد. «بند 17، گرفتن وجوهی غیر از آنجه در قوانین و مقررات تعیین شده یا اخذ هرگونه مالی که در عرف رشوه‎خواری تلقی می‎شود». 3- به موجب ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری می‎توانند تنبیهات اداری موضوع این ماده را در خصوص تخلفات موضوع ماده 8 از جمله بند 17 آن اعمال نمایند و به موجب ماده 19 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مقرر شده است، «هرگاه تخلف کارمند عنوان یکی از جرایم مندرج در قوانین جزایی را نیز داشته باشد، هیات رسیدگی به تخلفات اداری مکلف است مطابق این قانون به تخلفات رسیدگی و رای قانونی صادر نماید و مراتب را برای رسیدگی به اصل جرم به مرجع قضایی صالح ارسال دارد. هرگونه تصمیم مراجع قضایی مانع اجرای مجازاتهای اداری نخواهد بود…». هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل در تاریخ فوق تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- به شرح لایه جوابیه شماره 158181/6068 مورخ 6/9/1387 دفتر امور حقوقی دولت، بندهای (ب) و (ج) ماده 5 آیین‎نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاههای اجرایی مصوب 22/12/1383 هیات وزیران که مورد اعتراض قرار گرفته، اصلاح و موضوع آن منتفی شده است. بنابراین اعتراض شاکی در این قسمت سالبه به انتفاء موضوع است و موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در قلمرو ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری وجود ندارد. ب- علاوه بر انتفاء موضوع مجازات مقرر در بندهای (ب) و (ج) بلحاظ اخذ رشوه، اساساً مفاد تبصره یک ماده 5 آیین‎نامه فوق‎الذکر متضمن وضع قاعده آمره‎ای در باب سلب اختیار یا ایجاد تکلیف خاص برای هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری نیست، لذا مغایرتی با قانون ندارد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-رشیدی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی