رای شماره ۷۹‍۰ مورخ ۱۳۸۷/۱۱/‍۰۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شماره دادنامه: 790                         

تاریخ دادنامه: 1387/11/08  

کلاسه پرونده: 86/276

شاکی: آقای بوریس باباخانوف

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند یک ماده 27 آیین‎نامه ماده 37 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران


مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، 1- به موجب ماده 32 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 25/4/1354 اداره امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان تنها مرجع رسمی و قانونی رسیدگی به تخلفات شغلی سردفتران تعیین گردیده است. 2- ماده 37 قانون مذکور نیز ترتیب رسیدگی به شکایت و صدور احکام مربوط را به آیین‎نامه‎ای محول ساخته که در مورخ 17/10/1354 به تصویب وزارت دادگستری وقت رسیده است. 3- این آیین‎نامه طی مواد 20 لغایت 29 مراحل مختلف رسیدگی و تخلفات انتظامی را پیش‎بینی نموده و در بند یک ماده 27 آن مقرر گردیده «حکم دادگاه انتظامی صرفاً به متخلف و دادستان ابلاغ گردد» و دادسرای انتظامی سردفتران و دفتریاران نیز با استناد به همین بند از ابلاغ احکام و آراء صادره به شاکی پرونده که متضرر اصلی از تخلف سردفتر است و با صرف وقت و هزینه بسیار و استخدام وکیل مبادرت به طرح شکایت نموده خودداری می‎نماید و حتی اجازه مطالعه پرونده انتظامی متشکله علیه سردفتر به شاکی داده نمی‎شود که این امر با هیچ یک از اصول حقوقی منطبق نبوده وخارج از حدود اختیارات یک وزارتخانه می‎باشد، زیرا الف- از نظر اصول هر شکایتی دارای شاکی خصوصی است که حداقل انتظار وی اطلاع یافتن از نتیجه دعوی و شکایتی است که مطرح نموده و بدیهی است چنانچه رسیدگی انجام شده منجر به برایت مشتکی‎عنه شده باشد، حق دارد از دلایل آن مطلع گردد و احیاناً از صدور حکم برایت نامبرده تجدیدنظر خواهی نماید که تمام این حقوق به موجب ماده 27 مورد خدشه و نقض واقع شده است. ب- رسیدگی به شکایت مطروحه طبعاً ماهیت قضایی داشته و به موجب ماده 35 قانون یاد شده برای این امر دادگاههای بدوی و تجدیدنظر پیش‎بینی گردیده که با شرکت قضـات دادگستری مبـادرت به اظهارنظر قضایی وانشاء رای می‎نمایند وطبق بدیهی‎ترین اصول حقوقی‎ایـن تصمیمات قضایی می‎بایستی به کلیه اصحاب دعوی از جمله شاکی خصوصی ابلاغ گردند که آیین‎نامه مورد بحث به موجب ماده 27 بر خلاف این رویه را پیش‎بینی نموده است. ج- ماده 28 همین آیین‎نامه که در سال 1360 مورد بازنگری واقع شده موارد رد دادرسان را پیش‎بینی نموده که براساس ماده 208 قانون آیین دادرسی مدنی سال 1318 صورت می‎پذیرد و ماده مرقوم نیز رد دادرسان را برای طرفین پرونده یعنی خواهان و خوانده پیش‎بینی نموده بنابراین عدم ذکر عبارت شاکی در بند یک ماده 27 آیین‎نامه موجب تعارض مواد 27 و 28 آیین‎نامه را از این جهت ایجاد نموده است. زیرا وقتی دادنامه‎ای به شاکی ابلاغ نمی‎شود، طبعاً هیچ گونه فرصتی برای ایراد رد دادرسی به وجود نخواهد آمد و در صورت عدم تجدیدنظر خواهی دادستان انتظامی از آراء برایت صادره، حقوق مسلم شاکی در این خصوص نقض می‎گردد. با توجه به جمیع جهات متقاضی ابطال بند یک ماده 27 آیین‎نامه ماده 37 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 17/10/1354 می‎باشم. دفتر امور حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 72523/87 مورخ 16/9/1387 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 61486-87 مورخ 29/8/1387 مدیرکل اسناد سردفتران سازمان ثبت نموده در این نامه آمده است، رسیدگی به اتهامات و تخلفات انتظامی اعلام شده علیه سردفتران و دفتریاران، علی‎الاصول مبتنی بر گزارشهای دوره‎ای وظیفه‎ای بازرسان سازمان ثبت موضوع ماده 73 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران ودفتریاران مصوب 1354 صورت می‎گیرد که در بندهای 130 و 131 مجموعه بخشنامه‎های ثبتی می‎باشد. بدیهی است، در موارد کاملاً استثناء چنانچه شکایت شاکی خصوصی نیز مطرح شده و منتهی به صدور رای گردد، ذینفع می‎تواند بر طبق عمومات قوانین جاریه خصوصاً ماده 149 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب، تامین مدرک یا حکم دادگاه انتظامی را وفق مقررات درخواست نماید. لذا مفاد بند یک ماده 27 مورد نظر منافاتی با حقوق شاکی ندارد. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل در تاریخ فوق تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

طبق ماده 37 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 1354 «ترتیب رسیدگی مقدماتی و صدور کیفرخواست و تشکیل دادگاه بدوی و تجدیدنظر و محاکمه و نحوه ابلاغ و اجرای احکام صادره به موجب آیین‎نامه وزارت دادگستری خواهد بود…» نظر به اینکه وزارت دادگستری با استفاده از اختیار مقرر در حکم مقنن مبادرت به تصویب آیین‎نامه مورد اعتراض نموده و به شرح آیین‎نامه مربوط رسیدگی به تخلفات ثبتی سردفتران و دفتریاران منوط به گزارش بازرسان و سایر مراجع و مقامات ذیصلاح است، شکایت شاکی خصوصی علیه سردفتر و دفتریار در واقع و نفس الامر به منزله اعلام ارتکاب تخلف از مقررات ثبتی است، بنابراین بند یک ماده 27 آیین‎نامه مزبور در خصوص اختصاص ابلاغ حکم دادگاه انتظامی به متخلف و دادستان مغایرتی با قانون ندارد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-رهبرپور

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی