رای شماره ۶۱۷ مورخ ۱۳۸۷/‍۰۹/۱‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ دادنامه: 10/9/1387                    

شماره دادنامه: 617                        

کلاسه پرونده: 86/562

شاکی: آقای امین کرمی

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

موضوع شکایت و خواسته: 1- ابطال بخشنامه مورخ 4/3/1381 وزارت جهاد کشاورزی 2- ابطال تبصره یک ماده 5 آیین‎نامه اجرایی تبصره 3 قانون بودجه سال 1377 کل کشور


مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، تبصره یک ماده 5 آیین‎نامه اجرایی قانون بودجه سال 1377 هیات وزیران و بخشنامه مورخ 4/3/1381 وزارت جهاد کشاورزی هر دو مغایر با بند یک تبصره 77 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و هم مغایر صریح تبصره 4 ماده واحده قانون اصلاح و قانون پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارت مصوب 8/7/1380 مجلس شورای اسلامی می‎باشند. سازمانهای جهاد کشاورزی استانها با سوء استفاده از این تبصره از پرداخت سهم معوقه یارانه دولت به مجریان طرحهای تبصره 3 کشاورزی استنکاف و بانکهای کشاورزی با سوء استفاده از مفاد این تبصره و بخشنامه بر خلاف صریح تبصره 4 ماده واحده قانون اصلاح و قانون پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارت مصوب 8/7/1380 مبادرت به وصول سهم یارانه معوقه دولت از مجریان طرحهای تبصره 3 کشاورزی می‎نمایند، به عنوان نمونه سهم یارانه معوقه دولت در سالهای 1377 الی 1380 وصول نموده است با توجه به اصل 170 قانون اساسی تقاضای ابطال تبصره مذکور و بخشنامه مورد اشاره را دارم. مدیرکل دفتر حقوقی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی در پاسخ به شکایت مذکور در خصوص ابطال تبصره یک ماده 5 آیین‎نامه اجرایی تبصره 3 قانون بودجه سال 1377 هیات وزیران و بخشنامه 4/3/1381 وزارت جهاد کشاورزی طی نامه شماره 4089/230 مورخ 30/7/1387 اعلام داشته‎اند، اولاً، تبصره 4 قانون پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی وجبران خسارت مصوب 8/7/1380 می‎باشد که بیان می‎دارد، «هیچ گونه وجهی بابت سود و کارمزد تسهیلات اعم از اقساط معوقه و تمدید مهلت بازپرداخت و سهم یارانه معوقه دولت و نیز کمک بلاعوض از کشاورزان دریافت نمی‎شود» و مصوبه فوق مصوب سال 1380 بوده و در خصوص حمایت از کشاورزانی است کـه از  خشکسالی سالهای 1378، 1379، 1380 خسارت دیده‎اند، مشمول می‎شود و ارتباطی به تبصره یک ماده 5 آیین‎نامه اجرایی تبصره 3 قانون بودجه سال 1377 ندارد، چرا که سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی سابق متولی تضمین و تعهدات دولت برای بخشودگی تسهیلات تکلیفی پرداختی در قالب تبصره 3 بودجه سنواتی کشور می‎باشد و قانون خشکسالی یک قانون خاص می‎باشد و نمی‎تواند یک قانون عام را تخصیص بزند و تبصره 3 قانون بودجه سال 1377 یک قانون عام می‎باشد که جهت اجرای آن آیین‎نامه وضع گردیده است برای تسهیلات اعطایی است و قانون خشکسالی یک قانون خاص صرفاً در خصوص کشاورزانی است که از خشکسالی صدمه دیده‎اند. ثانیاً، در خصوص ماده 5 آیین‎نامه اجرایی تبصره سه قانون بودجه سال 1377 که مقرر می‎دارد که سازمان برنامه و بودجه سابق به نیابت از طرف دولت بازپرداخت تمام یا قسمتی از تسهیلات بانکی را تضمین و تعهد می‎نماید، یعنی وامی به کشاورز در جهت حمایت پرداخت می‎شود و در صورتی که سازمان برنامه و بودجه تشخیص بدهد که کشاورز نمی‎تواند تمام یا قسمتی از تسهیلات بانکی را پرداخت کند خود سازمان برنامه و بودجه بازپرداخت آن را به عهده می‎گیرد که برای این ماده قانونی تبصره‎ای درج گردیده، یعنی تضمین دولت نافی وظایف بانک که نتوانسته مطالبات خود را به موقع دریافت نماید، صحیح به نظر نمی‎رسد و خواهان این موضوع را با تبصره 4 ماده واحده قانون خشکسالی اشتباه گرفته است که هر جایی که نتوانست اصل وام یا معوقه یا کارمزد را بپردازد به استناد تبصره 4 قانون پیشگیری از خشکسالی، وام‎های معوقه وی بخشیده شود. 3- در خصوص بخشنامه وزیر در تاریخ 4/3/1381 که در رابطه با تخصیص یارانه به سازمان جهاد کشاورزی استان می‎باشد که یارانه ما به صورت متمرکز در نزد بانک کشاورزی می‎باشد که سازمان با اولویتهای پرداخت یارانه و تعیین میزان تخصیص به طرحها براساس سقف تعیین شده سرمایه‎گذاری در بخش کشاورزی و با معرفی سازمان برنامه و بودجه وقت به بانک معرفی می‎شدند که احتمالاً خواهان جزء این اولویتهای پرداخت یارانه قرار نگرفته است. هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل در تاریخ فوق تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

علاوه بر این که مفاد تبصره 4 اصلاحی قانون پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارت مصوب 1380 مبنی بر عدم دریافت سود و کارمزد تسهیلات اعم از اقساط معوقه و تمدید مهلت بازپرداخت و سهم یارانه دولت و نیز کمک بلاعوض از کشاورزان ناظر به جبران عوارض ناشی از خشکسالی در سالهای مورد نظر مقنن است و ارتباطی به موضوع اعتراض شاکی ندارد، اساساً به موجب بند (الف) تبصره 3 قانون بودجه سال 1377 کل کشور به دولت اجازه داده شده است که باز پرداخت تمام یا قسمتی از تسهیلات بانکی موضوع جدول شماره 3 قانون مزبور را براساس مندرجات آن جدول تضمین و تعهد نماید و اعتبارت لازم جهت پرداخت مانده مطالبات معوق لاوصول را در لایحه بودجه سنوات آتی پیش‎بینی و منظور نماید و تصریح شده است که تضمین دولت به شرح فوق نافی وظایف بانکهای عامل برای وصول مانده مطالبات معوق ناشی از اعطای تسهیلات تبصره فوق‎الذکر و بررسی و تایید توجیه فنی و اقتصادی طرحها نبوده و استفاده کنندگان از این تسهیلات مکلف به بازپرداخت به موقع مطالبات بانکها می‎باشند و در بند یک تبصره 77 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز قانونگذار به منظور تحقق محوریت بخشهای آب و کشاورزی دولت را موظف کرده است که در طول سالهای برنامه دوم به صورت میانگین حداقل 25درصد از تسهیلات کلیه بانکهای کشور را به طرحهای بخش آب و کشاورزی اختصاص دهد. بنابراین تبصره یک ماده 5 آیین‎نامه اجرایی تبصره 3 قانون بودجه سال 1377 کل کشور و همچنین بخشنامه مورخ 4/3/1381 وزارت جهاد کشاورزی که در مقام تبیین حکم مقنن و ضرورت اجرای آن در حدود اعتبارات تخصیص یافته است، مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری – علی رازینی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۳۲۲ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۸/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(در خصوص وقوع تخلفات ساختمان و ساخت و سازهای غیر مجاز خارج از حریم مصوب شهرها که کمیسیون تبصره ۲ بند ۳ ماده ۹۹ قانون شهرداری در شهرهای مختلف رای به جریمه معادل ۵‍۰ تا ۷‍۰ درصد قیمت روز اعیانی صادر کرده است، رای صادره از شعبه ۸ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری که متضمن تایید رای کمیسیون مذکور بوده و بر اساس آن تاریخ روز رسیدگی ملاک محاسبه جریمه قرار گرفته است، صحیح و منطبق با موازین قانونی است.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی