تاریخ: 1387/06/17
شماره دادنامه: 426
کلاسه پرونده: 86/489
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای یحیی جدیدی به وکالت از عبدالرضا مطلبی و غیره
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامههای شماره 5884/91260 مورخ 18/2/85 و 160932/36856 مورخ 5/12/1385 و 5065/36856 مورخ 20/1/1386 معاون امور دولت
مقدمه: وکیل شاکی در دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، اداره گمرک ایران در سال 1383 بخشنامه عمومی شماره 139354/103/13 مورخ 22/4/1383 پیوست شماره یک را به عموم گمرکات کشور اعلام و طی آن عملاً و عموماً ورود کالا به کشور تسهیل ومجاز و واردکنندگان کالا، اموال خود را تحویل انبار و قبض انبار پیوست را دریافت و مطابق متن مندرج در قبض انبارها و طبق مواد 12 و 22 قانون امور گمرکی و ماده 32 قانون تاسیس سازمان تملیک اموال، کالاها پس از 120 روز متروکه تلقی و در نهایت به سازمان تملیک اموال تحویل و مطابق مفهوم و منطوق متروکه در قانون، با مراجعه مالک و اولویت در خرید کالا ضمن پرداخت حقوق و عواید دولتی اموال خود را از سازمان تملیک ابتیاع و به حقوق حقه خود میرسیدند که در این راستا موکلین حاضر نیز تعداد 65 دستگاه تریلی به گمرک در زمان اجرای بخشنامه صدرالذکر وارد کرده و به قبض انبارهای پیوست را دریافت و در برخی موارد نیز سازمان تملیک اموال دستور فروش اموال را نیز صادر نمود اما گمرک ایران در مواردی با سازمان تملیک اموال در خصوص نحوه تملیک که در مکاتبات پیوست نیز منعکس است، اختلاف حاصل و در نهایت از اجرای تکالیف قانونی در گمرکات کشور با صدور بخشنامه شماره 5854/91260 مورخ 18/2/1385 ممانعت و دستور ضبط کالا را صادر که اموال موکلین نیز از جمله موارد مشابه بلوکه میگردد، و متعاقب آن نیز مراتب علیرغم مکاتبات عدیده نمایندگان مجلس، در هیات دولت طرح و در ابتدای بخشنامه شماره 160932/36856 مورخ 5/12/1380 مشعر بر مرجوع شدن کالا و سپس به فاصله اندک زمانی از صدور بخشنامه فوق بخشنامه شماره 5065/36856 مورخ 20/1/1386 مشعر بر اسقاط کالا به منزله ضبط کالاها خواهد بود صادر میگردد. اولاً نسبت به موضوع واحد تصمیمات متناقض و متعارض با قانون اخذ شده است. ثانیاً کامیونهای موکلین در زمان اجرای بخشنامه شماره 1139354/103/13 مورخ 24/4/1383 گمرک ایران وارد و طبق مفاد همان بخشنامه بایستی عمل گردد و تسری بخشنامههای بعدی به ماقبل، از جمله شمول مورد به اقدامات موکلین خلاف قانون است. ثالثاً هرگونه اتخاذ تصمیم جدید بایستی با اعلان عمومی و ابلاغ در گمرکات به اطلاع عامه رسیده که مطابق مقررات امر مردم تکلیف قانونی خود را بدانند. با عنایت به اینکه با ملاحظه قبوض انبار موکلین تعداد 65 دستگاه کامیون مورد بحث قبل از وضع قانون جدید در گمرک وارد گمرک و قبض انبار دریافت شده لذا مطابق بخشنامه شماره 1139354/103/13 گمرک بایستی اموال را به سازمان تملیک در اجرای ماده 32 قانون فوق تحویل و پس از فروش با اولویت در خرید کالا شخص صاحب مال و پرداخت حقوق دولتی اقدام گردد، و تصمیمات بعدی دولت و گمرک در صدور بخشنامههای فوق الاشاره مغایر قانون اساسی و قانون مدنی و مقررات جاری مملکت و خلاف قاعده اضرار به غیر (شرع مقدس اسلام) بوده و لذا تقاضای ابطال بخشنامههای فوق را دارم. مدیرکل دفتر حقوقی و قضایی وزارت امور اقتصادی و دارایی گمرک ایران در پاسخ طی نامه شماره 345363/26/1763/519/54 مورخ 21/12/1386 چنین اعلام داشتهاند، 1- اشخاص از جمله شاکی پرونده با علم و اطلاع از اینکه ترخیص کامیون منوط به ارایه مجوزهای خاص و شرایط مقرر در قانون صادرات و واردات و قانون امور گمرکی و قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی میباشد و کامیونهای مزبور شرایط قانونی لازم جهت ترخیص را نداشته، اقدام به ورود نموده و به همین دلیل در مهلت مقرر در جهت ترخیص اقدام مقتضی بعمل نیاوردهاند. 2- پس از اعلام متروکه شدن کالا از سوی گمرک وفق ماده 22 قانون امور گمرکی و با عنایت به اینکه وفق قانون، ترخیص کامیونهای مزبور نیاز به مجوز داشته و در واقع «مشروط» تلقی میگردند. لذا گمرک به موجب ماده 81 آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی در این خصوص صورت مجلس ضبط تنظیم و جهت سایر اقدامات قانونی کالا تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی میگردد. 3- مستند اقدام گمرک جهت تنظیم صورتمجلس ضبط کالا به استناد ماده 81 آییننامه فوقالذکر و ماده 22 قانون امور گمرکی میباشد. نه نظریه شماره 5884/91260 مورخ 18/2/1385 معاونت حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی و نامههای شماره 5065/36856 مورخ 20/1/1386 و 160932/36856 مـورخ 5/12/1385 معاون امـور دولت در واقـع بخشنامههای اشاره شده صرفاً جهت تاکید بر اجرای صحیح قوانین و مقررات موضوعه میباشد. 4- ماده 34 قانون تاسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ناظر به مقررات مربوط به نحوه فروش و انجام تشریفات مربوط به آن سازمان بوده است که نامه شماره 5884/91260 مورخ 18/2/1385 به لازم الاجراء بودن ماده 81 آییننامه مزبور تاکید نموده است. 5- پس از انجام اقدامات قانونی از سوی گمرک با اعتراض صاحبان کالا و پیگیریهای مکرر ایشان به جهت تعیین تکلیف نهایی مراتب به هیات دولت ارجاع، که آن هیات نیز با ترخیص کامیونها به جهت منع قانونی موافقت ننمودند. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
طبق قسمت دوم اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده یک و بند یک ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385، تصویبنامهها و آییننامهها و سایر مقررات دولتی از جهات مقرر در قانون قابل اعتراض و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیات عمومی دیوان است. نظر به اینکه مفاد نامههای مورد اعتراض در خصوص مورد تنظیم شده و هیچ یک متضمن وضع قاعده آمره عام و کلی نیست، بنابراین از مصادیق مقررات و نظامات دولتی مورد نظر قانونگذار محسوب نمیشود و موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در زمینه اعتراض نسبت به آنها در قلمرو ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری وجود ندارد.
معاون قضایی دیوان عدالت اداری-مقدسیفرد
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor