رای شماره ۳۲۷ تا ۳۲۹ مورخ ۱۳۸۷/‍۰۵/۱۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شماره دادنامه: 327،328،329  

تاریخ: 1387/5/13

کلاسه پرونده: 86/435، 87/278 و 279

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: شرکت رایان سایپا، شرکت رادیاتور ایران و شرکت تولید اتومبیل سایپا

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه‎های شماره 35072/3664-211 مورخ 1381/6/18 و شماره  14905/3708/1671/2321 مورخ 1383/9/1، و شماره 13269 مورخ 1384/7/25 و شماره 5020/321-232 مورخ 1385/2/17 و شماره 28345/2401/232 مورخ 1385/7/18 و شماره 1027-2559/230 مورخ 1384/6/16 سازمان امور مالیاتی کشور


مقدمه : شکات به شرح دادخواست های تقدیمی اعلام داشته‎اند، به موجب ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‎ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی مصوب 21/10/1372 و اصلاحیه مورخ 27/11/1372 مجلس شورای اسلامی که مشتمل بر یک ماده، 5 بند و 5 تبصره می‎باشد و به منظور اجرای تبصره یک ماده مذکور آیین‎نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان در جلسه مورخ 22/5/1374 هیات وزیران به تصویب رسید و سپس در جلسه مورخ 28/6/1378 و اصلاحیه مورخ 18/3/1379 هیات وزیران اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران به تصویب رسید. با عنایت به قانون استفاده از خدمات تخصصی حسابداران رسمی در ماده 272 الحاقی قانون اصلاحی مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مقرر داشته است، سازمان حسابرسی جمهوری اسلامی حسابداران رسمی و موسسات عضو جامعه حسابداران رسمی که عهده دار انجام وظایف حسابرسی و بازرسی قانون با حسابرسی مالیاتی طبق نمونه‎ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‎شود تنظیم و جهت تسلیم به اداره امور مالیاتی مربوطه در اختیار مودی قرار دهند و در بندهای (الف) و (ب) و (ج) (ه) ماده مذکور مواردی که در گزارش مالیاتی می‎بایست لحاظ گردد به صراحت قید گردیده است، از طرفی به موجب تبصره یک ماده 272 الحاقی مقرر گردید که اداره امور مالیاتی گزارش حسابرسی مالیاتی را بدون رسیدگی قبول و مطابق مقررات برگ تشخیص مالیات صادر کند و در تبصره مذکور قبول گزارش حسابرسی مالیاتی را صرفاً موکول به آن دانسته است کـه مودی گزارش حسابرسی مالیاتی نسبت به صورتهای مالی کـه طبق استانداردهای حسابرسی تـوسط همان حسابدار رسمی یا موسسه حسابرسی تنظیم شده باشد را ضمیمه گزارش حسابرسی مالیات همراه با اظهار نامه مالیاتی یا حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهار نامه، تسلیم اداره امور مالیاتی مربوط نموده باشد و به صراحت ماده 272 الحاقی و تبصره یک آن ملاحظه می‎شود که هیچگونه آیین‎نامه، دستورالعمل و ضوابطی که می‎بایست از طرف سازمان امور مالیاتی کشور جهت قبولی گزارش حسابرسی مالیاتی باشد قید نگردیده در حالی که در هر یک از مواد قانون مالیاتهای مستقیم اگر به دستورالعمل یا آیین‎نامه خاصی جهت اجراء نیاز باشد به صراحت قید گردیده است. از جمله تبصره 2 ماده 95 بند (ب) ماده 107 بند (ز) ماده 111، تبصره یک و 4 ماده 132، تبصره 3 ماده 141 و سایر موارد دیگر در حالی که ماده 272 و تبصره‎های یک و 2 آن جهت اجراء نیاز به هیچ گونه آیین‎نامه، دستورالعمل و یا ضوابطی قید نگردیده است. لیکن سازمان مبادرت به صدور بخشنامه‎هایی نموده که بر خلاف ماده 272 و تبصره یک آن که به شرح ذیل است، 1- به موجب بخشنامه شماره 35072/3664-211 مورخ 18/6/1381 دستورالعمل حسابرسی مالیاتی برای حسابداران رسمی و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران را صادر نموده است که در بندهای 4 و 5 و 6 و 7 و 8 آن کلاً حدود اختیارات حسابداران رسمی و موسسات عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در خصوص رسیدگی مالیاتی تعیین نموده است. 2- به موجب بخشنامه شماره 1027-2559/230 مورخ 16/6/1383 سازمان امور مالیاتی کشور پیرو دستورالعمل صادره موضوع بند یک این لایحه بر خلاف نص صریح تبصره یک ماده 272 خود را مجاز به رسیدگی مجدد دانسته و نسبت به درآمدها و هزینه‎های شرکت که قبلاً توسط حسابداران رسمی و رسیدگی و اظهارنظر شده است وارد رسیدگی شده و خود را می‎داند که نسبت به اقلام درآمد و هزینه اظهارنظری متفاوت با آنچه که حسابدار رسمی کرده است نموده برگ تشخیص مالیات را با نظر خود صادر نماید. 3- سازمان امور مالیاتی کشور مجدداً به موجب بخشنامه 14905/3708/1671/232 مورخ 1/9/1383 در خصوص معافیتهای مالیاتی علیرغم اینکه حسابداران رسمی با عنایت به قوانین و مقررات نسبت به آنها اظهار نظر کرده‎اند واحدهای مالیاتی دستور رسیدگی مجدد را صادر نموده است که این بخشنامه نیز برخلاف نص صریح تبصره یک مـاده 272 الحاقی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 صـادر شده است. 4- سازمان امـور مالیاتی مجدداً بـه موجب بخشنامه شماره 13269 مورخ 25/7/1384 جهت رفع ابهام از بخشنامه‎های صادره قبلی مجدداً در بندهای 6، 1-2، 6-6، 3-6، 7، 1-7 و 2-7 تاکید بر رسیدگی مجدد گزارش مالیاتی ارایه شده از طرف حسابداران رسمی را لازم دانسته و در بند 2-7 آن دستور به تشکیل هیات 3 نفره (غیر قانونی) جهت رفع اختلاف بین حسابداران رسمی و سازمان امور مالیاتی کشور داده است که دو نفر از هیات 3 نفره مذکور به انتخاب سازمان امور مالیاتی کشور بوده که علاوه بر غیر قانونی بودن هیات مذکور بیطرفی آن مورد شک است. 5- سازمان امور مالیاتی کشور به موجب بخشنامه شماره 5020/321/232 مورخ 17/2/1385 رای هیات 3 نفره موضوع بند 2-7 بخشنامه 13269 مورخ 25/7/1385 را با اکثریت آراء مور قبول سازمان امور مالیاتی کشور و جامعه حسابداران رسمی ایران دانسته و مبنای حل و فصل پرونده مالیاتی قرار داده است. 6- سازمان امور مالیاتی کشور به موجب بخشنامه شماره 28345/2401/232 مورخ 18/7/1385 را در جهت رفع ابهامات گزارشات حسابرسی مالیاتی ابلاغ نمود که بخشنامه مذکرو نیز بر خلاف نص صریح تبصره یک ماده 272 الحاقی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 صادر شده است. مدیردفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی در پاسخ طی نامه شماره 33624/212 مورخ 12/4/1387 اعلام داشته است، سازمان متبوع با اختیار و صلاحیت قانونی حاصل از منطوق صریح ماده 219 «قانون مالیاتهای مستقیم» اصلاحی مصوب 27/11/1380 به صدور دستورالعمل ها و بخشنامه‎های لازم اقدام نموده است و همچنین در خصوص ترتیبات اجرای حکم در قانون مالیاتهای مستقیم موکول به تهیه و تصویب آیین‎نامه‎های لازم شده است که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‎گردد همچنان که برابر تصیویبنامه شماره 740/ت27129ک مورخ 10/1/1387 کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی مبنی بر اصلاح مواد 5، 6 و 7 آیین‎نامه اجرایی تبصره 4 ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‎ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابداران رسمی، نیز مقرر گردیده که گزارش حسابرسی مالیاتی باید طبق نمونه‎ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و در دسترس قرار می‎گیرد تنظیم و تسلیم اداره امور مالیاتی گردد از سوی دیگر برابر ماده 11 آیین‎نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم رییس امور مالیاتی هر اداره امور مالیاتی، مسیول نظارت بر گروههای مالیاتی و  نظارت بر حسن اجرای مقررات، شناخته شده است در مصوبه شماره 740/ت27929ک مورخ 10/1/1387 هیات وزیران کمیسیون اصل 138 قانون اساسی به ویژه تبصره‎های ماده 5 آن نیز تکالیفی بر عهده رییس اداره امور مالیاتی قرار داده شده است که حسابداران رسمی و موسسات حسابرسی و یا سازمان حسابرسی مکلف گردیده‎اند تا نسبت به استعلام ها و رفع ابهام ها و کاستی های مورد درخواست اداره امور مالیاتی پاسخ دهند. از آنجا که بخشنامه‎های موضوع خواسته شاکی برابر تصویب‎نامه شماره 740/ت27129ک مورخ 10/1/1387 کمیسیون اصل 138 قانون اساسی به اصلاح مود 5 و 6 و 7 آیین‎نامه اجرایی تبصره 4 ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‎ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابداران رسمی اقدام گردیده از این رو شکایت شاکی موضوعاً نسبت به بخشنامه‎ها و آیین‎نامه‎های قبلی منتفی می‎باشد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به شرح لایحه جوابیه شماره 33624/212 مورخ 1387/4/12 مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور، بخشنامه‎های مورد اعتراض شاکی به موجب تصویب‎نامه شماره 740/ت27129ک مورخ 1387/1/10 مبنی بر اصلاح مواد 5، 6 و 7 آیین‎نامه اجرایی تبصره 4 ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‎ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابداران رسمی موضوعاً منتفی و از درجه اعتبار ساقط گردیده است. بنابراین شکایت نسبت به آنها سالبه به انتفاء موضوع است و موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در قلمرو ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 وجود ندارد.

مقدسی‎فرد – معاون قضایی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره : ۱۴‍۰۲۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰۲۳۳‍۰۸۸۷ مورخ ۱۴‍۰۲/‍۰۹/‍۰۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع شکایت و خواسته: ابطال عبارت «لذا چنانچه در قوانین و مقررات استخدامی دانشگاه آزاد اسلامی و شهرداری ها جوازی مبنی بر ماموریت به دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری وجود دارد با رعایت سایر ضوابط و مقررات ماموریت افراد موصوف امکان پذیر می باشد» از نامه شماره ۷۴۱۱‍۰-۱۴‍۰‍۰/۱۲/۲۸ معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی