رای شماره ۳‍۰۹ مورخ ۱۳۸۷/‍۰۵/‍۰۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شماره دادنامه: 309                             

تاریخ: 1387/5/6

کلاسه پرونده: 86/363

شاکی: آقای عبدالعلی محرم پور

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده 37 آیین‎نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ابطال ماده 8 آیین بازرسی سازمان بازرسی کل کشور


مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، وفق ماده 5 آیین‎نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور که اشعار می‎دارد، سازمان می‎تواند بنابه اقتضاء در هر استان بازرس و یا هیات بازرسی به طور ثابت مستقر نماید تا به موجب تعلیمات سازمان به انجام بازرسی و نظارت مستمر بپردازد در حالیکه سازمان مذکور در اقدام غیر قانونی و فراقانونی اقدام به تاسیس اداره کل بازرسی در تمامی استان ها نموده که وجاهت قانونی ندارد. لذا متقاضی اعمال ماده 5 آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور و همچنین ابطال ماده 80 آیین بازرسی سازمان ماده 37 آیین‎نامه اجرایی قانون تاسیس بازرسی کل کشور مبنی بر اعتراض سازمان بازرسی کل کشور به آراء صادره به دلیل نداشتن سمت در دعاوی و اینکه وظیفه ارایه گزارش را دارد بلحاظ مغایرت با ماده 239 قانون آیین دادرسی می‎باشد. سرپرست دفتر حقوقی سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ طی نامه شماره 13542/87/302 مورخ 1387/2/28 اعلام داشته‎اند، اولاً از  آنجا که آیین‎نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور توسط ریاست قوه قضاییه به تصویب رسیده است لذا خارج از صلاحیت دیوان می‎باشد. ثانیاً صرفنظر از مطالب فوق، ماده 37 آیین‎نامه اجرایی تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1360 و اصلاحات مصوب 1375 و تبصره آن که بر اساس آن سازمان بازرسی کل کشور می‎تواند آراء مراجع قضایی را که مغایر با قوانین و موازین شرعی باشد را به همراه اعتراض در اسرع وقت برای اعلام نظر به دادستان کل کشور ارسال نماید. سازمان می‎تواند جهت اظهار نظر نسبت به آراء صادره بازرس قضایی اعزام و یا پرونده را مطالبه کند و همچنین وفق ماده 6 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور گزارش های بازرسی در مراجع قضایی و هیات های تخلفات اداری خارج از نوبت رسیدگی شده و آرای صادره با درخواست سازمان بازرسی کل کشور و موافقت دادستان کل کشور و آراء هیات های رسیدگی بـه تخلفات اداری ظرف 20  روز قابل تجدیدنظر است از آنجا که در قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور برای  سازمان حق تجدیدنظر خواهی از آراء مراجع قضایی در خصوص گزارش های بازرسی قایل شده لذا ماده 37 آیین‎نامه منطبق با قانون است و اعتراض شاکی فاقد اعتبار و منزلت قانونی است.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- طبق قسمت دوم اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده یک و بند یک ماده 19 و مادتین 41 و 42 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 تصویب‎نامه‎ها و آیین‎نامه‎ها و سایر مقررات دولتی از حیث مغایرت با احکام شرع یا قوانین و یا خارج بودن از حدود صلاحیت مقام تصویب کننده قابل اعتراض و رسیدگی در هیات عمومی دیوان است. بنابراین اعتراض شاکی به ماده 8 آیین بازرسی سازمان بازرسی کل کشور، به ادعای مغایرت آن با سایر مقررات دولتی قابل اعتراض و رسیدگی و امعان نظر در هیات عمومی دیوان نمی‎باشد. ب- در ماده 6 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور تصریح شده است که گزارش های سازمان در مراجع قضایی و هیات های رسیدگی به تخلفات اداری خارج از نوبت رسیدگی شده و آراء صادره مراجع قضایی با درخواست سازمان بازرسی کل کشور و موافقت دادستان کل کشور و آراء صادره هیات های رسیدگی به تخلفات اداری با درخواست سازمان مذکور در مراجع ذیصلاح ظرف مدت 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر است. بنابراین ماده 37 آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور که در جهت اجرای قانون و تحقق وظایف و مسیولیت های سازمان بازرسی کل کشور به تصویب رسیده است مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود صلاحیت مقام تصویب کننده آن نمی‎باشد.

مقدسی‎فرد – معاون قضایی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی