رای شماره ۲۴۱ مورخ ۱۳۸۷/‍۰۴/۲۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شماره دادنامه: 241                              

تاریخ: 1387/4/23

کلاسه پرونده: 85/712

شاکی: شرکت پارس سرام

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

موضوع شکایت و خواسته : ابطال آیین‎نامه 49495/ت/23912 ه‍ مورخ 1380/11/2 هیات وزیران و دستورالعمل شماره 51532/5000 مورخ 9/6/1381 سازمان تامین اجتماعی


مقدمه : شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، در تعاقب تصویب بند (ب) ماده 39 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هیات وزیران به موجب آیین‎نامه 49495/ت23912 ه‍ مورخ 2/11/1380 نحوه اجرای قانون فوق را معین نموده لیکن بر خلاف نص صریح قانونگذار مبنی بر محاسبه دستمزد دو سال آخر کارگران، هیات وزیران میزان سنوات فوق را به ده سال افزایش داده و بر این اساس سازمان تامین اجتماعی نیز با صدور دستورالعمل شماره 51532/5000 مورخ 9/6/1381 به آیین‎نامه جامه عمل پوشانده است. از آنجایی که مصوبه هیات وزیران بر خلاف نص صریح قانونگذار و خارج از حدود اختیارات معینه مبادرت به افزایش سنوات محاسبه حق بیمه متعلقه نموده، بدین وسیله مصوبه مذکور در این بخش با قانون مصوب در تعارض قرار دارد. لذا تقاضای ابطال آیین‎نامه و دستورالعمل مورد شکایت را دارد. سازمان تامین اجتماعی نیز در پاسخ طی نامه شماره 36498 مورخ 14/11/1386 اعلام داشته‎اند، اولاً شکات پرونده به استناد بند (ب) ماده 39 برنامه سوم توسعه و حسب تفسیر خود از این قانون سازمان را صرفاً مکلف به محاسبه دستمزد دو سال آخر خدمت کارگران نموده‎اند، در حالی که نص صریح این قانون به هیچ عنوان چنین حکمی را بیان نمی‎دارد و براساس مقررات یاد شده در صورتی که نرخ رشد دستمزد اعلام شده کارگران در دو سال آخر خدمت بیش از نرخ رشد طبیعی دستمزد (افزایش موضوع مصوبات شورای عالی کار و سایر قوانین و مقررات) بوده و با سالهای قبل سازگار نباشد، سازمان مابه التفاوت حق بیمه سالهای قبل را از کارفرما مطالبه می‎نماید. بدیهی است این امر صرفاً از طریق انجام مقایسه فیمابین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان در دو سال آخر اشتغال و دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در سالهای قبل با لحاظ داشتن افزایشهای موضوع مصوبات شورای عالی کار و سایر قوانین و مقررات مجری امکان پذیر می‎باشد. ثانیاً، در جهت اجرای قسمت اخیر بند (ب) ماده 39 قانون برنامه سـوم توسعه هیات وزیران آیین‎نامه اجرایی این قانون را بنابه پیشنهاد مشترک وزارتخانه‎های کار و امور اجتماعی بهداشت و درمان طی مصوبه مارالذکر به تصویب رسانده که متعاقب آن بخشنامه صادره وفق آیین‎نامه مزبور صادر شده است. مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 212658/938 مورخ 27/12/1386 مبادرت به ارسال تصویر نامه‎های شماره 110 مورخ 22/1/1386 وزارت کار و امور اجتماعی و شماره 2600/7200 مورخ 1/2/1386 سازمان تامین اجتماعی نموده است. در نامه مدیرکل تنظیم و نظارت بر روابط کار آمده است، از آنجا که مقنن در بند (ب) ماده 39 قانون برنامه سوم به ذکر عبارت «به نسبت دستمزد واقعی و دستمزد اعلام شده سالهای قبل» اکتفا نموده و برای حدود «سالهای قبل» میزانی مشخص نکرده است. لذا ماده 2 آیین‎نامه اجرایی موضوع تصویب‎نامه شماره49495/ت23912 مورخ 2/11/1380 هیات وزیران که در مقام تعیین محدوده «سالهای قبل» میزان آن را 8 سال معین می‎کند، مغایر با بند (ب) ماده 39 قانون برنامه سوم استنباط نمی‎گردد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به موجب بند (ب) ماده 39 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379 در صورتی که نرخ رشد دستمزد اعلام شده کارگران در دو سال آخر خدمت آنان بیش از نرخ رشد طبیعی دستمزد کارگران بوده و با سال های قبل سازگار نباشد، مشروط بر آن که این افزایش دستمزد به دلیل ارتقای شغل نباشد، سازمان تامین اجتماعی علاوه بر دریافت مابه التفاوت میزان کسور سهم کارگر و کارفرما به نسبت دستمزد واقعی و دستمزد اعلام شده سالهای قبل از کارفرمای ذیربط خسارات وارده بر سازمان را براساس آیین‎نامه‎ای که توسط وزارتخانه‎های کار و امور اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‎رسد، از کارفرما وصول خواهد کرد. بنابراین مفاد ماده 2 آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور که در مقام تعیین شیوه اجرایی آن با توجه به میزان سنوات پرداخت حق بیمه تدوین و تصویب شده و مبین حکم قانونگذار است و همچنین دستورالعمل شماره 51532/5000 مورخ 1381/6/9 سازمان تامین اجتماعی از این حیث مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه نمی‎باشد.

مقدسی‎فرد – معاون قضایی دیوان عدالت اداری

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۹۷۵ مورخ ۱۴‍۰‍۰/۱۱/۱۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(تصویب نامه شماره ۸۶۵۶۸/ت۵۷۶‍۰‍۰هـ-۱۳۹۹/‍۰۷/۳‍۰ هیات وزیران که مربوط به جبران هزینه های آسیابانی است که اعمال و اجرای آنها نیز پس از تصویب توسط مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتی انجام گرفته و مبنای قانونی می یابد، ابطال نشد.)
رای شماره ۲۶۸۲ مورخ ۱۴‍۰۱/۱۱/۱۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(قسمت اخیر بند (ج) دستور سوم صورتجلسه نشست فوق‌العاده (همزمان) مورخ ۱۴‍۰‍۰/‍۰۲/۱۹ هیات امنای دانشگاه صنعتی اصفهان با عنوان «اصلاح تبصره ۲ ماده ۵۲ آیین‌نامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی درخصوص اعمال مدرک تحصیلی بالاتر» مبنی بر پیش‌بینی و تعیین سقف ۲۴ سال سابقه قابل قبول در زمان اعمال مدرک تحصیلی ابطال نشد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی