رای شماره ۱۱۱ مورخ ۱۳۸۷/‍۰۲/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ: 29/2/1387                                 

شماره دادنامه: 111                              

کلاسه پرونده: 87/63

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای مسلم یعقوبی

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند (د) دستورالعمل شماره 40/2/707/ق مورخ 14/5/1371 معاونت پرسنلی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران


مقدمه:شاکی در دادخواست تقدیمی خود اعلام داشته است، اینجانب ستواندوم حقوق در ستاد فرماندهی معاونت نیروی انسانی نزاجا (مدیریت قوانین) مشغول خدمت می‎باشم و در سال تحصیلی 83-82 در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علامه پذیرفته شده و در مورخ 30/11/84 با موفقیت فارغ التحصیل شدم مستند به بند (الف) ماده 70 قانون آجا چنانچه کارکنان در طول خدمت موافق به اخذ مدرک تحصیلی جدید شوند زمان ارایه مدرک تحصیلی درجه آنان پایین تر از درجات ورودی مدرک ارایه شده باشند، به درجات ورودی مدرک جدید برابر مقررات ماده 69 این قانون نایل می‎شوند. که برابر بند (ج) ماده 69 قانون آجا دارندگان مدرک بالاتر در ازاء هر سال بالاتر از لیسانس با معادل آن را دو سال ارشدیت نسبت به دارندگان مدرک لیسانس و در ازاء هر چهار سال ارشدیت از یک درجه بالاتر برخوردار می‎گردند وترفیعات بعدی تابع مقررات ماده 67 این قانون خواهد بود. لذا نظر به اینکه مقررات فوق‎الذکر و وضعیت فعلی اینجانب درجه ستواندومی با 3 سال قدمت در درجه مربوطه و نظر به اخذ مدرک فوق لیسانس مورد نیاز و قبول (12/5/1385) نزاجا مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‎بایست از 4 سال ارشدیت موضوع بند (ج) ماده 69 مستند به بند (الف) ماده 70 قانون آجا برخوردار گردم. که با اعمال ارشدیتهای مربوط به درجه ستوان یکم با سه سال قدمت نایل می‎شدم. لیکن نزاجا مستند به بند قسمت یک بخشنامه شماره 4/2/77/ق مورخ 14/5/1371 با تفسیر نادرست از قوانین نسبت به اعمال مفاد قانونی خودداری می‎نمایند و تقاضای ابطال بخشنامه شماره 40/2/707/ق مورخ 14/5/1371 را دارم. امور حقوقی نزاجا در مقام دفاع طی نامه شماره 4937/8732/871 مورخ 30/10/1385 اعلام نموده‎اند، 1- اجرای مقررات ماده 69 و 70 قانون آجا در خصوص کارکنانی که در طول خدمت موفق به اخذ مدارک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر در رشته‎های مورد نیاز و قابل قبول آجا می‎شوند براساس نظریه تخصصی مد قوانین نزاجا که طی بخشنامه‎های 210/02/707 مورخ 1/11/1370 و 40/02/707 مورخ 14/5/1371 به کلیه یگانهای تابعه اعلام گردیده صورت می‎پذیرد. 2- نظامی یاد شده فوق برابر مقررات مندرج در بخشنامه‎های 210/02/707 مورخ 1/11/1370 و 40/02/707 مورخ 14/5/1371 از تاریخ ارایه مدرک فوق لیسانس (12/5/1385) به درجه ستوان یکمی نایل گردیده و خواهان رد شکایت فاقد وجاهت قانونی وی می‎باشد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

طبق ماده 70 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 1366، با پرسنلی که در طول خدمت موفق به اخذ و ارایه مدارک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر مورد نیاز و قابل قبول ارتش شوند چنانچه در زمان ارایه مدارک تحصیلی درجه آنان پایین تر از درجات ورودی مدارک ارایه شده باشد به درجات ورودی مدرک جدید برابر مقررات ماده 69 قانون مذکور نایل می‎شوند و به شرح بند (ج) ماده 69 قانون مزبور دارندگان مدارک بالاتر از لیسانس در ازاء هر سال تحصیلی بالاتر از لیسانس یا معادل آن از دو سال ارشدیت نسبت به دارندگان مدرک لیسانس و در ازا هر چهار سال ارشدیت از یک درجه بالاتر برخوردار می‎گردند و ترفیعات بعدی آنان تابع مقررات ماده 67 قانون می‎باشد. بنابه مراتب فوق‎الذکر احتساب مدت خدمت در درجه ستواندومی پس از ارایه مدرک تحصیلی فوق لیسانس و ترفیع به درجه سروانی محمل قانونی ندارد و بند (د) دستورالعمل شماره 40/2/707/ق مورخ 14/5/1371 که مبین حکم قانونگذار است مغایرتی با قانون ندارد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری- مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۶۱۶ مورخ ۱۴‍۰۱/۱‍۰/۲‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(فراز پایانی نامه شماره ۳۷۴۶۹۲ مورخ ۱۳۹۹/‍۰۸/۲۶ رییس امور آمار، برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور که بر اساس آن انتقال و ماموریت کارمندان در دوره رسمی آزمایشی در بین دستگاه های اجرایی زیر مجموعه یک وزارت یا سایر دستگاه های اجرایی امکان پذیر نمی باشد و جابجایی این دسته از کارکنان صرفاً به واحدهای دیگر در همان دستگاه اجرایی و مشروط به عدم تغییر شغل صورت می گیرد، ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی