رای شماره ۲۸ مورخ ۱۳۸۷/‍۰۱/۲۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ: 25/1/1387                                 

شماره دادنامه: 28                              

کلاسه پرونده: 86/506

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: سازمان بازرسی کل کشور

موضوع شکایت و خواسته: ابطال ردیف 492 تعرفه عوارض سال 1386 مصوب شورای اسلامی شهر مهران


مقدمه:سازمان بازرسی کل کشور طی لایحه تقدیمی اعلام داشته است، شورای اسلامی شهر مهران در تعرفه عوارض سال 1386 در ردیف 492 مقرر نموده است، به ازای هر نفر زایر کاروانها مبلغ ده هزار ریال عوارض بر بهاء خدمات شهری در خروجی اخذ شود. همچنین تصویب شده است، به ازای ورود هر زایر به کشور مبلغ ده هزار ریال عوارض اخذ گردد. بند (ی) ماده 4 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 22/10/1381 مجلس شورای اسلامی مقرر داشته است، «به دولت اجازه داده می‎شود بابت خروج مسافر از مرزهای هوایی برای نوبت اول در هر سال یکصد هزار ریال و برای نوبتهای بعدی در همان سال مبلغ یکصد و پنجاه هزار ریال و از مرزهای دریایی و زمینی مبلغ سی هزار ریال از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی (خزانه داری کل کشور) واریز نماید. تغییرات این مبالغ هر سه سال یک بار با توجه به نرخ تورم با تصویب هیات وزیران تعیین می‎گردد.» اولاً، ماده 5 قانون مذکور عنوان نموده است، برقراری هرگونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای وارداتی و کالاهای تولیدی و همچنین آن دسته از خدمات که در ماده 4 این قانون، تکلیف مالیات و عوارض آنها معین شده است، همچنین برقراری عوارض به درآمدهای مآخذ محاسبه مالیات، سود سهام شرکتها، سود اوراق مشارکت، … ممنوع می‎باشد. ثانیاً، اخذ عوارض بابت ورود و خروج به کشور امری ملی است و نه محلی. ثالثاً، با توجه به بند 16 ماده 71 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 1/3/1375 نظر به اینکه عوارض محلی می‎باید با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می‎شود، برقرار گردد و هیات وزیران در آیین‎نامه اجرایی نحوه وضع و وصول عوارض توسط شوراهای اسلامی شهر، بخش و شهرک مصوب 7/7/1378 سیاستهای عمومی خود را تبیین کرده و در مـاده 3 آیین‎نامه مذکور عوارض قابل وصول را به اخذ عوارض از اماکن، واحدهای صنفی، تولیدی، خدماتی، صنعتی و هرگونه منبع درآمدی دیگر که محل استقرار آن در محدوده قانونی شهر باشد، منحصر نموده است و هیچ گاه در آیین‎نامه مذکور عوارض ورود وخروج زوار عتبات را توسط شوراهای اسلامی شهرهای مرزی اجازه نداده است، لذا آن قسمت از دفترچه تعرفه عوارض شهر مهران که در آن وصول عوارض ورود و خروج از زوار تجویز شده، مغایر با قانون تشخیص می‎گردد. خواهشمند است نسبت به ابطال آن اقدام لازم را مبذول فرمایید. رییس شورای اسلامی شهر مهران در پاسخ به شکایت فوق طی لایحه شماره 1448/ش مورخ 21/11/1386 اعلام داشته‎اند، شهرداریها از جمله موسسات خدماتی و عام المنفعه بوده که به صورت خودگردان بایستی هزینه‎های مربوط به شهر و پیشرفت و آبادانی آن را تامین و برقرار نمایند. عوارض تعیین شده محلی بوده نه ملی و بابت ارایه خدمات شهری برقرار شده است نه بر خروج و ورود زایرین و نیز بر شرکتهای فعال در امر انتقال زایرین برقرار شده است نه بر افراد و مسافرین و همچنین این عوارض در محدوده قانونی شهر وصول می‎گردد و شهرداری هیچ گونه وصولی در خارج از محدوده و در مرز خروجی و ورود کشور نداشته و ندارد. موضوع برقراری بهای خدمات مذکور متعلق به سال 1384 می‎باشد و کلیه موارد اداری و قانونی آن در سال 1383 از طریق مراجع ذیصلاح در فرجه قانونی و رعایت بررسی مصوبات شورای اسلامی شهر به انجام رسیده است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

شوراهای اسلامی شهر مطابق مواد 71، 77، 80 و 88 قانون تشکیل شوراهای اسلامی، اختیار وضع عوارض جمع برای تامین هزینه‎های شهر را دارند و تعیین تعرفه عوارض سال 1386 در ردیف 492 دایر به دریافت مبلغ ده هزارریال هنگام ورود و خروج از مرز مهران، مطابق حکم قانون مذکور است و خارج از حدود اختیارات نیست.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری- مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی