رای شماره ۱۱۴۵ مورخ ۱۳۸۶/۱‍۰/‍۰۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

تاریخ: 4/10/1386                          

شماره دادنامه: 1145                        

کلاسه پرونده: 84/112

مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: موسسه جهاد نصر

موضوع شکایت: ابطال دستورالعمل 3465/467/213 مورخ 27/5/83 و اصلاحیه 1027/3599/23 مورخ 16/6/83 سازمان امور مالیاتی

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، نظر به ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم، مقنن اداره امور مالیاتی را مکلف نموده است تا گزارش حسابرسی مودیانی که اعضای جامعه حسابداران رسمی حسابرسی و بازرسی قانونی آنها را که مطابق نمونه‎ای که از طرف سازمان امور مالیاتی ارایه می‎گردد انجام داده‎اند بدون رسیدگی قبول و مطابق آن و مقررات برگ تشخیص مالیات صادر می‎کند. قانونگذار طی ماده فوق‎الذکر قبول بی قید و شرط گزارش حسابرسی مالیاتی را صرفاً منوط به انجام حسابرسی مالی نسبت به صدور صورتهای مالی مطابق استانداردهای حسابرسی توسط همان حسابدار رسمی یا موسسه حسابرسی و ارایه گزارش حسابرسی مالیاتی به همراه اظهارنامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی نموده است، سازمان فراتر از اختیارات قانونی خویش اقدام به تهیه نمونه گزارش حسابرسی مالیاتی، دستورالعمل حسابرسی مالیاتی نموده که طی دستورالعمل مذکور اقدام به وضع قواعد آمره‎ای معارض و مخالف با قانون و نظر قانونگذار نموده‎اند که با ملاحظه و دقت در آن مشخص می‎شود، قواعد وضع شده در بند 7 اصلاحیه شماره 1027/3559/23 مورخ 16/6/83 و تبصره بند 8 دستوالعمل شماره 3465/467/213 مورخ 27/5/83که مبین اختیار رسیدگی و رد گزارش حسابرسی مالیاتی اعضای جامعه حسابداران رسمی بوده با ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و صراحت تبصره یک آن که مقرر می‎دارد، (اداره امور مالیاتی گزارش حسابرسی مالیاتی را بدون رسیدگی قبول و مطابق مقررات برگ تشخیص صادر می کند) معارض است. لذا با توجه به مراتب فوق درخواست ابطال دستورالعمل شماره 3465/467/213 مورخ 27/5/83 و اصلاحیه شماره 1027/3599/23 مورخ 16/6/83 مورد تقاضا است. مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 4236-212 مورخ 15/9/1384 اعلام داشته‎اند، الف- خواهان بدون توجه به منطوق صریح در اصل ماده272 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 بـا اصلاحات بعـدی و شروط و ویـژگیهای گزارش حسابـرسی مقرر در بندهای (الف) تا (د) آن به تبصره یک آن استناد کرده است. در حالی که از منظر منطق حقوقی – قانونی و اصول فقهی – حقیقی برای استنتاج درست حقوقی – قانونی از یک مقرره، ضرورت دارد که صغری و کبری و شروط مشروط به جزای شرط یک ماده قانونی به صورت همزمان درکنار هم قرار داده شود، آنگاه با توجه به فلسفه و روح کلی قانون و تطبیق آن با دیگر مواد قانونی قبل و بعد و دیگر قوانین مرتبط با آن به نتیجه گیری درست حقوقی که به منظور اصلی قانونگذار نزدیکتر است، پرداخت. خواهان بدون توجه به مطالب فوق الاشاره بر خلاف شروط مقرر در بندهای (الف ) تا (د) و تبصره یک ماده قانونی یاد شده عبارت مقرر در قانونگذار در تبصره یک «گزارش حسابرسی مالیاتی را بدون رسیدگی قبول مطابق مقررات برگ تشخیص مالیات صادر می کند» را به عبارت «… به قبول و مطابق آن و مقررات برگ تشخیص صارد می کند» تغییر داده و منظور قانونگذار را تحریف کرده است. درحالی که قانونگذار در تبصره یک ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم عبارت «…. به قبول و مطابق مقررات …» را انشاء و اداره امور مالیاتی را مکلف کرده است تا گزارش حسابرسی مالیاتی را که با رعایت ویژگیها و شروط مقرر در اصل ماده و بندهای (الف) تا (د) تهیه و تنظیم گردیده باشد، قبول و مطابق مقررات (قانون مالیاتهای مستقیم و قوانین مرتبط) برگ تشخیص مالیات را صادر می‎نماید. بنابراین لفظ «قبول گزارش» به مفهوم نادیده گرفتن سایر مقررات گسترده قانون مالیاتهای مستقیم به ویژه ماده 237 و دیگر مقررات موضوعه نخواهد بود، و اداره امور مالیاتی ذیربط به دلیل تکلیف و مسیولیتی که در ماده 237 قانون مالیاتهای مستقیم بر عهده آن گذاشته است قانوناً به رد آن گزارش و تشخیص و تعیین مالیات برابر مقررات مرتبط و صدور برگ تشخیص مالیات برابر ماده 237 قانون مالیاتهای مستقیم مکلف می‎باشد. ج- هر چند قانونگذار در ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم اجازه حسابرسی را برای سازمان حسابرسی، موسسات حسابرسی و حسابداران رسمی، با رعایت شروط مقرر در ماده قانونی یاد شده و بندها و تبصره‎های آن صادر کرده است، اما این بدان معنا نیست که ادارات امور مالیاتی در صورت مشاهده اشتباه و یا تخلف در تهیه  تنظیم گزارش حسابرسان به قبول بی قید و شرط گزارش حسابرسی مکلف باشند. بخشنامه موضوع خواسته خواهان درمقام بیان نحوه اجرای درست ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم و دیگر مواد قانونی مرتبط با آن صادر گردیده است. متاسفانه خواهان بدون دقت کافی در مفاد بخشنامه صادره ابطال بندهای یک و 4، 6، 7 و8 بخشنامه یاد شده را درخواست نموده‎اند که در خصوص خـواسته خواهان معروض  می‎دارد، 1- در بند یک بخشنامه شماره 3465/467/213 مورخ 27/5/1383 حسابرسی مالیاتی به تعیین درآمد مشمول مالیات برابر مقررات قانونی کشور مکلف شده است. در واقع این بند از بخشنامه، در اجرای اصل 51 قانون اساسی و اصل قانونی بودن مالیات صادر گردیده است. 2- بندهای 4 تا 8 بخشنامه موضوع خواسته نیز با بندهای (الف) تا (د) و تبصره یک ماده 272 و مواد 97 و 98 و 110 و 156و157و181و237 و… قانون مالیاتهای مستقیم مواد 38 تا 41 آیین‎نامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 20/10/1382 وزیر امور اقتصادی و دارایی، مواد 6 تا 15 قانون تجارت مصوب 13/2/1311، آیین‎نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگاهداری دفاتر قانونی مصوب 10/1/1382، آیین‎نامه نحوه بازدید و کنترل دفاتر و بازرسی اسناد و مدارک مودیان مالیاتی موضوع ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره آن مطابقت کامل داشته و مقررات وضع شده در بخشنامه‎های یادشده به ویژه با ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‎ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی مصوب 27/11/1372، مواد 50 تا 53، 59 اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران مصوب 18/3/1379 که بر تکلیف اعمال نظارت وزیر امور اقتصادی و دارایی و یا نماینده قانونی او بر نحوه عملکرد جامعه حسابداران رسمی و اعضای آن و تکلیف حسابرس و یا حسابدار رسمی ذیربط به جبران خسارت ناشی از ارایه خدمات حسابداری به اشخاص ثالث دلالت دارد. همچنین با مواد 1و4 تا 9 آیین‎نامه اجرایی تبصره 4 قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‎ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی مصوب 13/6/1379 هیات وزیران کاملاً تطبیق داده شده است. آنچه که در بندهای 15 گانه بخشنامه‎های یاد شده آمده است، تکرار مقررات در مواد قانون یاد شده و به ویژه بندهای (الف) تا (ج ) و تبصره‎های مواد 4 تا 9 آیین‎نامه اجرایی تبصره 4 قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‎ای حسابداران ذیصلاح بوده است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

اولاً، طبق تبصره یک ماده 272 قانون مالیات های مستقیم، اداره امور مالیاتی گزارش حسابرسی مالیاتی را بدون رسیدگی قبول و مطابق مقررات بـرگ تشخیص مالیات صادر می‎کند، قبول گزارش حسابـرسی مالیاتی موکول به آن است که مودی گزارش حسابرسی مالی نسبت به صورت های مالی که طبق استانداردهای حسابرسی توسط همان حسابدار رسمی یا موسسه حسابرسی تنظیم شده باشد را ضمیمه گزارش حسابرسی مالیاتی همراه با اظهارنامه مالیاتی یا حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه، تسلیم اداره امور مالیاتی مربوط، نموده باشد. نظر به اینکه قبول گزارش حسابرسی مالیاتی بدون رسیدگی و صدور برگ تشخیص مالیات با رعایت مقررات مربوط مشروط و مقید به تحقق و اجتماع شرایط مقرر در ماده 272 قانون مالیات های مستقیم و تبصره یک آن ماده است و دلالتی بر قبول گزارش حسابرسی مالیاتی بدون قید و شرط ندارد، بنابراین بندهای یک و 4 دستورالعمل مورد اعتراض مغایر قانون نیست و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نمی‎باشد. ثانیاً، با عنایت به لایحه جوابیه مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور سایر شقوق مورد اعتراض اصلاح و منتفی شده و با این کیفیت شکایت نسبت به آنها سالبه به انتفاء موضوع است و موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در این قسمت وجود ندارد.

معاونت قضایی دیوان عدالت اداری-مقدسی فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۴۴۸ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۸/۲۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(اطلاق بند ۲‍۰ بخشنامه شماره ۲‍۰۴۹۳۶/۹۴/۱۶۳‍۰۳۹/۷۳/۳۷‍۰ مورخ ۱۳۹۴/۱‍۰/۲۹ گمرک جمهوری اسلامی ایران در حد مقرر در نظریه فقهای شورای نگهبان که اعلام کرده است، اگر قیود مذکور در بخشنامه قبلی در مقررات ذیربط وجود نداشته باشد، اطلاق مصوبه نسبت به کسانی که پیشتر نسبت به واردات اقدام کرده و در حال حاضر امکان عمل به مقررات جدید را ندارند، خلاف موازین شرع است، از تاریخ تصویب ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی