رای شماره ۹‍۰۶ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۸/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده:661/84

شاکی:نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

موضوع:ابطال آیین‎نامه اجرایی تاسیس و فعالیت سازمانهای غیر دولتی مصوب هیات وزیران

تاریخ رای:سه شنبه 29 آبان 1386

شماره دادنامه: 906

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت اطلاعات به استناد اصل یکصدو سی و هشتم قانون اساسی آیین‎نامه شماره 27862ت31281هـ مورخ 8/5/84 را تصویب نمود، با توجه به اینکه در ماده یک مصوبه مذکور در تعریف سازمان غیر دولتی با بکاربردن کلماتی نظیر «غیر انتفاعی»، «غیر سیاسی» سعی در تلقین این امر نموده که «سازمان غیر دولتی» یک نهاد جدید التاسیس می‎باشدو به لحاظ اینکه مقرراتی در خصوص آن وجود ندارد با تصویب آیین‎نامه مذکور خلا یاد شده مرتفع گردد. در حالیکه مادتین 584 و 585 قانون تجارت شرایط ثبت موسسات و تشکیلات موسسات غیر تجاری را به آیین‎نامه اجرایی موکول نموده بود و آیین‎نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب 1337 در همین راستا تنظیم و تصویب گردید. در ماده یک آیین‎نامه فوق‎الاشاره در تعریف موسسات غیر تجارتی شرط «غیر تجارتی» و «غیر انتفاعی» را لازمه و خصیصه این گونه موسسات محسوب نموده لذا در ارتباط با سازمانهای غیر دولتی که همان موسسات غیر تجارتی می‎باشند قوانین و مقررات لازم الاجراء وجود داشته و هیات وزیران بدون مستند قانونی و با تفسیر نادرست از اصل یکصدو سی وهشت قانون اساسی نسبت به تصویب آیین‎نامه اجرایی تاسیس و فعالیت سازمانهای غیر دولتی در سال 1384 اقدام نموده است. لازم به ذکر است تصویب هرگونه مصوبه در خصوص تشکلهای غیر دولتی یا باید مستند به قانون تجارت به مانند آیین‎نامه اصلاحی ثبت موسسات غیر تجارتی یا به قانون سابق الصدور باشد که در مانحن فیه اینگونه نمی‎باشد و همچنین بر اساس ماده 585 قانون تجارت تصویب آیین‎نامه در خصوص موسسات غیر تجاری را به عهده وزیر دادگستری نهاده و به موجب لایحه قانونی راجع به تفویض موقت مسیولیتهای وزیر دادگستری و لایحه قانونی اختیارات مربوط به شورای عالی قضایی مصوب1359کلیه اختیارات وزیر دادگستری به شورای عالی قضایی محول گردید و پس از تصویب قانون اختیارات و وظایف رییس قوه قضاییه مصوب 1371 کلیه وظایف و اختیارات شورای عالی قضایی به رییس قوه قضاییه محول گردید. لذا با توجه به ماده 585 قانون تجارت هرگونه وضع مقررات راجع به موسسات غیر تجاری، من جمله تشکلهای غیر دولتی از اختیارات ریاست قوه قضاییه بوده و دخالت هیات وزیران بدون مستند قانونی دارای اشکال می‎باشد. مدیرکل دفتر حقوقی دولت در پاسخ به شکواییه فوق‎الذکر طی نامه شماره 114071 مورخ 4/10/85 مبادرت به ارسال تصویر نظریه تفصیلی شماره 1/133323 مورخ 25/11/84 سرپرست دفتر امور حقوقی وزارت کشور نموده است، در این نامه آمده است، مطابق بند (و) ماده 98 قانون برنامه چهارم توسعه «تدوین طرح جامع مشارکت و نظارت مردم، سازمانها، نهادهای غیر دولتی بر عهده دولت گذارده شده است و همچنین بند (ی) ماده 119 قانون مزبور تهیه ساز و کارهای لازم جهت تقویت نهادهای مدنی و احزاب کشور نیز بر عهده دولت گذارده شده است. بنابراین وضع آیین‎نامه موضوع شکایت بر اساس تکلیف قانونی برنامه چهارم و اصل یکصدو سی وهشت قانون اساسی است و قانون برنامه سوم و چهارم توسعه موخر بر قانون تجارت است و چنانچه این قانون معارض با برخی ازمواد قانون تجارت باشد، موجب نسخ ضمنی آن می‎گردد و علاوه بر آن ماده 161 قانون برنامه چهارم به صراحت اجرای قوانین و مقررات مغایر با مفاد این قانون در طی سالهای برنامه چهارم ملغی نموده، ثانیاً از آنجا که نظارت بر فعالیت و تقویت نهادهای مردمی از جمله امور اجرایی است، از وظایف ذاتی دولت محسوب شده و حتی بدون استناد به مواد قانون برنامه سوم و چهارم دولت می‎تواند با توجه به اختیارات عام مذکور در اصل یکصدو سی وهشت قانون اساسی نسبت به وضع آیین‎نامه و انتظام امور نهادهای مردمی اقدام نماید. در ضمن وضع آیین‎نامه اصلاحی ثبت شرکتها و تشکیلات غیر تجاری توسط وزیر به عنوان جزیی از دولت بوده و چون ماهیت آیین‎نامه موصوف اجرایی است، اختیار وضع آن به صراحت مواد مذکور و اصل یکصدو سی وهشت قانون اساسی با دولت است نه قوه قضاییه . هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

با عنایت به این که آیین‎نامه اجرایی قانون برنامه سوم حسب دادنامه شماره 266 مورخ 3/8/84 هیات عمومی دیوان عدالت اداری خلاف قانون تشخیص داده نشده و توجهاً به اینکه آیین‎نامه معترض عنه که در اجرای بند (و) ماده 98 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تهیه و تصویب گردیده تفاوتی با آیین‎نامه اجرایی قانون برنامه سوم نداشته، علیهذا آیین‎نامه مذکور خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص داده نشده و مفاداً مشمول دادنامه فوق‎الذکر این هیات است.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-رهبرپور

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی