رای شماره ۵۳۷ و ۵۳۸ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۷/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 84/743-85/891

شاکی: 1- خانم مرجان هاشمی صدرایی 2- شورای اسلامی کار شرکت توسعه صنایع پزشکی ایران

موضوع:ابطال مصوبه شماره 5175/1901 مورخ 21/1/1384 شورای عالی اداری

تاریخ رای:یکشنبه 29 مهر 1386

شماره دادنامه: 537-538

مقدمه: شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، شورای عالی اداری خارج از حوزه صلاحیت تکلیفی و حدود اختیارات خود اقدام به تصویب مصوبه مورد شکایت نموده است. بند 2 مصوبه فوق الاشعار می‎دارد «شرکت سهامی دارویی کشور و شرکت پخش فرآورده‎های پزشکی ایران (با کلیه امکانات، تعهدات و کارکنان) درهم ادغام و عنوان شرکت ادغام شده به شرکت سهامی دارویی و تجهیزات پزشکی تغییر می‎یابد.» مقنن در ماده 139 قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور اصلاح ساختار و تشکیلات دستگاههای اجرایی اقداماتی را در نظر گرفته است از جمله در بند (ج) ماده مذکور اشعار می‎دارد. «ادغام کلیه واحدهای سازمانی هر وزارتخانه (به استثنای شرکتهای دولتی) در سطح استان، شهرستان و بخش … در یک واحد سازمانی به طوری که واحدهای مربوطه در مرکز عهده دار راهبری و انجام امور ستادی آنها باشند.» چنانچه عنایت می‎فرمایند قانونگذار صراحتاً شرکتهای دولتی را از شمول بند مزبور مستثنی نموده است و در عبارت پایانی بند (ج) ماده 139 بار دیگر حوزه صلاحیت قانونی مربوطه را (که ادغام واحدهای استانی در وزارتخانه است) مضیق تر نموده و متذکر می‎شود «تغییر یا ادغام واحدهای استانی که به موجب قانون ایجاد شده‎اند با تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد بود.» که به طریق اولی مفاد این ماده در خصوص شرکتهای دولتی (که دارای شخصیت حقوقی مستقل از وزارتخانه‎ها بوده و به موجب قانون ایجاد شده و واجد اساسنامه قانونی آیین‎نامه مالی و تشکیلاتی سازمانی مصوب می‎باشند) سرای بیشتری دارد. مفاد مندرج در بند 2 مصوبه شورای عالی اداری چنانچه در حدود صلاحیت مرجع قانونی صادر شده بود موجد آثار قانونی چندی بود. 1- انحلال دو شرکت سهامی دارویی کشور و شرکت پخش فرآورده‎های پزشکی ایران 2- تشکیل یک شرکت جدید (با نام شرکت سهامی دارویی و تجهیز پزشکی) که یاد آور می‎شود به موجب تبصره یک ماده 7 قانون برنامه چهارم توسعه … «تشکیل شرکتهای دولتی صرفاً با تصویب مجلس شورای اسلامی مجاز است.»که در حال حاضر چنین مصوبه در دست نمی‎باشد. لذا با تقدیم مراتب فوق با استناد ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال بند 2 مصوبه شماره 5175/1901 مورخ 1384/1/21 شورای اداری را دارد. مدیرکل دفتر حقوقی و دبیرخانه هیات عالی نظارت سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 30020/1604 مورخ 25/4/85 اعلام داشته‎اند، شورای عالی اداری بر اساس اختیارات خود مستند به جزء یک و 2 بند (ب) ماده یک قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تنفیذ شده در ماده 154 قانون برنامه چهارم توسعه، برای ادغام، انحلال و حذف وظایف موازی موسسات و شرکتهای دولتی در جهت ایجاد انسجام تشکیلاتی دستگاههای دولتی اقدام می‎نماید. با توجه به مراتب فوق‎الذکر از آنجا که اقدام مرکز فوق برای تصویب مصوبه مورد بحث ملهم از اختیارات قانونی بوده لذا شاکی بلاجهت درخواست ابطال مصوبه شماره 5175/1901 مورخ 21/1/84 شورای عالی اداری را نموده و بدین لحاظ تقاضای رد شکایت را دارد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از استماع توضیحات شکات و نمایندگان دفتر امور حقوقی دولت شورای عالی اداری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- با توجه به مندرجات لایحه جوابیه مدیرکل دفتر حقوقی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور و توضیحات نمایندگان شورای عالی اداری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هیات دولت به شرح منعکس در پرونده و عنایت به مادتین یک و 4 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379 که به موجب آن مسیولیت و اختیار اصلاح ساختار تشکیلات دستگاههای اجرایی کشور به استثناء وزارتخانه‎ها از طریق ادغام، انحلال، انتقال موسسات و سازمانها به خارج از مرکز در زمره وظایف شورای عالی اداری اعلام شده است و همچنین در مقام ساماندهی و استفاده مطلوب از امکانات شرکتهای دولتی و افزایش بازدهی و بهره‎وری و اداره مطلوب شرکتهایی که ضروری است در بخش دولتی بـاقی بمانند، واگـذاری، انحلال، ادغـام و تجدید سازمـان شرکتهای دولـتی، اصلاح و تصویب اساسنامـه  شرکتها، تصویب آیین‎نامه‎های مالی و معاملاتی، تصویب آیین‎نامه‎های استخدامی و بیمه، انتقال وظایف، نیروی انسانی، سهام و داراییهای شرکت دولتی و شرکتهای وابسته به آن با رعایت مقررات و قوانین مربوط به دولت محول شده است، بنابراین بند 2 مصوبه شماره 5175/1901 مورخ 1384/1/21 شورای عالی اداری موضوع ادغام دو شرکت سهامی دارویی کشور و شرکت پخش فرآورده‎های پزشکی ایران در یکدیگر با تمام امکانات، تعهدات و کارکنان آنان تحت عنوان شرکت سهامی دارویی و تجهیزات پزشکی که مورد تایید نمایندگان هیات دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است، مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نیز نمی‎باشد. ب- طبق اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده یک و بند یک ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری اعتراض نسبت به مصوبات دولتی از جهت مغایرت آنها با احکام شرع یا قانون یا خارج بودن از حدود صلاحیت مرجع تصویب کننده و به خواسته ابطال آنها قابل رسیدگی و اتخاذ تصمیم در هیات عمومی دیوان است. نظر به اینکه مفاد شکایت شورای اسلامی کار شرکت توسعه صنایع پزشکی ایران متضمن تحقق و اجتماع شرایط قانونی مذکور نیست، بنابراین اعتراض آن شورا از مصادیق مقررات فوق‎الذکر محسوب نمی‎شود و قابل رسیدگی و امعان نظر در هیات عمومی دیوان نمی‎باشد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری- مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی