رای شماره ۵۳۶ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۷/۲۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 931/84

شاکی:شرکت سازمان توسعه مسکن ایران

موضوع:ابطال ماده 23 آیین‎نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران

تاریخ رای:یکشنبه 29 مهر 1386

شماره دادنامه: 536

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎است، به استناد ماده 22 قانون برنامه و بودجه کشور، «تشخیص صلاحیت و طبقه بندی مهندسین مشاور و پیمانکاران توسط سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور بر اساس آیین‎نامه هیات وزیران صورت خواهد گرفت» هیات وزیران آیین‎نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران را در تاریخ 11/12/81 تصویب کرده و ماده 5 آیین‎نامه فوق الاشاره پیمانکاران را به شرح زیر طبقه بندی نموده است، الف- نوع اول: پیمانکاران حقیقی و اشخاص حقوقی بخش خصوصی ایرانی که صددرصد سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی باشد. ب- نوع دوم: پیمانکارانی که صددرصد مالکیت سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به دولت، شهرداریها، موسسات یا نهادها و ارگانهای انقلاب اسلامی یا دیگر موسسات عمومی و عام المنفعه باشد. تبصره: شرکتهای دولتی که با اجازه قانون تشکیل می‎شوند نوع دوم محسوب می‎شوند. ب- نوع سوم: گروههای مشارکت و سایر پیمانکارانی که حایز شرایط نوع اول و دوم نباشند، نوع سوم محسوب می‎شوند. متعاقباً در مواد بعدی آیین‎نامه، رشته‎های پیمانکاری، نحوه تشخیص صلاحیت پیمانکاران و ضوابط و نظامات تشخیص صلاحیت و صدور گواهینامه پیمانکاری معین شده و در ماده 26 نیز اعلام گردیده «اعتبار گواهینامه‎های پیمانکاری چهارسال و طبق اصول و مقررات این آیین‎نامه با رعایت ضوابط دستورالعمل ارزشیابی پیمانکاران به هنگام می‎گردد. علیرغم اینکه مقررات فوق بدون هرگونه استثناء می‎بایست در خصوص تمامی پیمانکاران حاکم باشد، اما ماده 23 آیین‎نامه تصریح نموده که «پیمانکاران نوع سوم، پیمانکاران موضوع بند (پ) ماده 5 به صورت موردی تشخیص صلاحیت می‎شوند» و این بدان معناست که اگر پیمانکاران نوع سوم با وجودیکه کلیه شرایط لازم را جهت اخذ گواهینامه پیمانکاری با اعتبار چهار ساله محروم و ناچارند در هر مورد به صورت جداگانه و مستقل نسبت به اخذ گواهینامه اقدام نمایند و این در حالی است که تبعیض بین پیمانکاران بـه هیچ وجه مورد نظر قانونگذار نبوده و هرگونه تصمیم در خصوص محدود ساختن اختیارات و امتیازات اشخاص صرفاً در صلاحیت قانونگذار می‎باشد. با عنایت به مطالب مذکور و اینکه ماده 23 آیین‎نامه مورد اشاره، برخی از پیمانکاران نوع سوم می‎باشند، از دریافت گواهینامه پیمانکاری چهارساله محروم نموده و از آنجاییکه اتخاذ چنین تصمیماتی صرفاً در حیطه صلاحیت و اختیارات قوه مقننه بوده و خارج از صلاحیت قوه مجریه می‎باشد، لذا تقاضای ابطال ماده 23 آیین‎نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران مورد استدعا است. مدیرکل دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور در پاسخ به شکایت فوق طی نامه شماره 4494/515 مورخ 18/2/85 اعلام داشته‎اند، به استناد ماده 22 قانون برنامه و بودجه مصوب 1351 تشخیص صلاحیت و طبقه بندی مهندسی مشاور پیمانکاران توسط سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور براساس آیین‎نامه مصوب هیات وزیران صورت می‎گیرد. بنابراین، قانونگذار به صراحت، تصویب مقررات و ضوابط مربوطه را به عهده هیات وزیران گذاشته است. هیات وزیران نیز با توجه به اختیارات تفویض شده و با در نظر گرفتن معیارهای فنی، اهداف برنامه، منافع و مصالح عمومی و ملی و … اقدام به تصویب آیین‎نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران نموده و شرایط مورد نظر را برای اجرای طرحها و پروژه‎هایی که تمام یا بخشی از منابع مالی آنها از بودجه عمومی دولت تامین شده و یا طرحهایی که تامین مالی و یا اجرای آنها در داخل یا خارج کشور نیاز به تضمین یا تسهیلات دولتی دارد را مشخص نموده است در این موارد با توجه به جنبه حاکمیتی، دولت برای حفظ منافع و مصالح عمومی، شرایط خاصی را وضع نموه که برای طبقه بندی اشخاص (اعم از حقیقی یا حقوقی) در موارد مذکور باید رعایت گردد. مشاور معاونت حقوقی و امور مجلس دفتر امور حقوقی دولت طی نامه شماره 28090 مورخ 21/4/85 در پاسخ به شکایت فوق اعلام داشته‎اند، نظر به اینکه شاکی برای اثبات ادعای خود مبنی بر اینکه «آیین‎نامه مورد اعتراض بدون هرگونه استثناء می‎بایست در خصوص تمام پیمانکاران (بدون تفاوت) حاکم باشد» مستند قانونی ارایه ننموده تا بحث مغایرت قانونی موضوع ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری مترتب گردد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری درتاریخ فوق باحضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

طبق ماده 22 قانون برنامه و بودجه کشور «تشخیص صلاحیت و طبقه بندی مهندسین مشاور و پیمانکاران توسط سازمان بر اساس آیین‎نامه هیات وزیران صورت خواهد گرفت.» نظر به اینکه حکم مقرر در ماده فوق‎الذکر متضمن تفویض اختیار تعیین شرایط و ضوابط خاص برای هر دسته از پیمانکاران با توجه به موقعیت حقوقی و مالی و سایر عوارض موثر به تشخیص هیات دولت است، بنابراین ماده 23 آیین‎نامه اجرایی قانون در قسمتی که تشخیص صلاحیت پیمانکاران نوع سوم را (که در زمره گروههای مشارکت و سایر پیمانکارانی که حایز شرایط نوع اول و دوم نباشند) به صورت موردی جایز اعلام داشته است، مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط نمی‎باشد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی