رای شماره ۵۲۸ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۷/۲۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 658/84

شاکی:آقای رضا طوطی

موضوع:ابطال بندهای 2 و 3 طرح جامع لواسان مصوب 23/12/1378 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

تاریخ رای:یکشنبه 22 مهر 1386

شماره دادنامه: 528

مقدمه: شاکی در دادخواست و لوایح تکمیلی تقدیمی اعلام داشته‎است، بندهای 2 و 3 مصوبه مورخ 1378/12/23 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به دلایل زیر خلاف قانون و خلاف شرع است، اولاً، حسب صراحت ماده 4 قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن مصوب 1353 طرحهای اجرایی در شهرها به منظور گسترش آتی شهر به تصویب می‎رسد و تصویب طرح جامع لواسان که متضمن تضییق محدوده شهری است، مخالف ماده و روح قانون فوق‎الذکر است. مضافاً به اینکه طرح هادی حسب ماده مذکور برای شهرهایی تهیه و به تصویب می‎رسد که فاقد طرح جامع هستند و در صورتی که شهر لواسان سابقاً دارای طرح جامع بوده تصویب طرحهای دیگر خلاف قواعد و مقررات می‎باشد. ثانیاً با تصویب طرحهای مصوب قبلی که ملک اینجانب داخل در محدوده شهری قرار گرفته حق مکتسب و ثابتی را برای اینجانب ایجاد کرده است که اسقاط آن با طرح جامع به واسطه مضییق نمودن محدوده شهر خلاف مقررات و مبانی شرعی است زیرا شورای عالی و شهرسازی و معماری حق ندارد حق مکتسبه اشخاص را ساقط نماید و حقوق حقه شهروندی را تضییع نموده و زیر پاگذارد. ثالثاً، به استناد بند یک از ماده یک آیین‎نامه مربوط به استفاده از اراضی احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها مصوب 23/2/55 هیات وزیران که در آن تصریح می‎نماید، محدوده قانونی در شهرهایی که طرح جامع یا طرح هادی منظور گردیده است، خواهد بود مگر اینکه حدود حوزه شهری تعیین شده طبق ماده 2 قانون شهرداری وسیعتر از آن باشد که در این صورت محدوده اخیرالذکر محدوده قانونی شناخته می‎شود و آنچه از قانون موصوف مستفاد می‎شود توسعه آینده شهر را مد نظر قرار داده و نیز با تهیه و تصویب طرحهای مصوب قبلی محدوده قانونـی شهر لواسان مشخص و منظـور و اعمال گردیده و بـه اجراء در آمده است و لـذا تصویب طرح جامع که متضمن تضییق محدوده شهری است مغایر قانون مذکور می‎باشد. بنابه مراتب تقاضای ابطال بندهای 2 و 3 طرح جامع لواسان مصوب 1378/12/23 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به لحاظ خلاف قانون و خلاف شرع بودن دارد. مدیرکل حقوقی و امور مجلس وزارت مسکن و شهرسازی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 33733/730 مورخ12/10/84 اعلام داشته‎اند، اولاً، طبق قسمت اخیر بند 2 ماده یک قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن طرح جامع شهر بر حسب ضرورت قابل تجدیدنظر خواهد بود و همانطوری که در مصوبه 1378/12/23 شورای عالی شهرسازی و معماری درج شده ضرورت تجدیدنظر در طرح جامع شهر لواسان عبارت از حفظ محیط زیست در حوزه آبریز سد لتیان به لحاظ شیب تند و شنی بودن زمین حوزه آبریز و همچین حفظ بهداشت و سلامتی آب دریاچه آن و از آلودگی آب دریاچه به عنوان تامین کننده حداقل 30% آب مصرفی شهر تهران. ثانیاً، مصوبه مورد شکایت دقیقاً براساس وظایف شورای مذکور تصویب و طی آن محدوده شهر کاهش یافته است. برابر ماده 2 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و تصویب نهایی طرحهای جامع شهری و تغییرات آنها و همچنین تصویب معیارها و ضوابط و آیین‎نامه‎های شهرسازی از وظایف شورای مذکور می‎باشد. دبیر محترم شورای نگهبان در خصوص ادعای خلاف شرع بندهای 2 و 3 طرح جامع لواسان طی نامه شماره 16544/30/85 مورخ 1385/5/4 اعلام داشته‎اند، موضوع بندهای 2 و 3 طرح جامع لواسان مصوب جلسه مورخ 1377/4/30 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 1385/5/4 فقهای شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که خلاف موازین شرع شناخته نشد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری درتاریخ فوق باحضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- اعتراض نسبت به بند 2 مصوبه مورخ 1378/12/23 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قبلاً مورد رسیدگی قرار گرفته و بشرح دادنامه شماره 219 مورخ 1380/7/8 هیات عمومی دیوان خلاف قانون شناخته نشده است. بنابراین رسیدگی و اتخاذ تصمیم مجـدد نسبت بـه اعتراض به بند مزبور موردی ندارد و اعتراض شاکی در این زمینه مشمول مدلول دادنامه فوق‎الذکر است. ب- با عنایت به تعریف نقشه جامع شهر و ویژگیها و اهداف آن به شرح مقرر در بند 2 ماده یک قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهر سازی و تعیین وظایف آن مصوب 1353 و اینکه طبق بند 3 ماده 2 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351، بررسی و تصویب نهایی طرحهای جامع شهری و تغییرات آنها از جمله وظایف شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است، بند 3 مصوبه مورد اعتراض مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود صلاحیت و اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نمی‎باشد. ج- به شرح نظریه شماره 16544/30/85 مورخ 1385/5/4 فقهای محترم شورای نگهبان، بندهای 2 و 3 مصوبه مورد اعتراض خلاف احکام شرع شناخته نشده است. بنابراین موردی برای ابطال بندهای مزبور در اجرای ماده 41 قانون دیوان عدالت اداری وجود ندارد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی