رای شماره ۵‍۰۸ تا ۵۱‍۰ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۷/‍۰۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 335، 339، 332/85

شاکی:آقای حسن محمدحسن زاده

موضوع:ابطال ماده 4، بند ج ماده 7، بند ج ماده 10 مواد 13، 21، 62، 90 لغایت 101 آیین‎نامه اجرایی قانون نظام مهندسی

تاریخ رای:یکشنبه 8 مهر 1386

شماره دادنامه: 508، 509، 510

مقدمه: 1- پرونده کلاسه 85/332: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، قانونگذار در ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374، اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در بخشهای ساختمان و شهرسازی که توسط وزارت مسکن و شهرسازی تعیین می‎شود را مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‎ای دانسته و اعلام داشته است که این صلاحیت در مورد مهندسان از طریق پروانه اشتغال به کار مهندسی احراز می‎شود. اجبار مهندسان به عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای آنکه پروانه اشتغال به کار مهندسی دریافت دارند بر خلاف نظر قانونگذار می‎باشد. به ویژه اینکه سازمان مذکور یک نهاد صنفی و حرفه‎ای است. در جایی که قانونگذار در ماده 6 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاسیس سازمان استان را منوط به داوطلب شدن حداقل 50 نفر برای عضویت دانسته است، احراز می‎گردد که قید فوق‎الذکر مغایرت آشکار با ماده یاد شده دارد. بنابه مراتب ابطال بند (ج) ماده 7 و بند (ج) ماده 10 آیین‎نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را بدلیل مغایرت با ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و اصل 26 قانون اساسی دارد. 2- پرونده کلاسه 85/335: شاکی طی دادخواست و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته است، با توجه به استدلالات ذیل تقاضای ابطال مواد 4 لغایت 13، 21 و 62 آیین‎نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1375/11/17 هیات وزیران را دارد. الف- دلایل مغایرت مواد 4 لغایت 13 و 21 با اصول 22 و 85 قانون اساسی، ماده 4 قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان مصوب 1374/12/22 دلالت بیّن دارد که مهندسان بخش ساختمان جهت ارایه خدمات تخصصی خود باید دارای صلاحیت حرفه‎ای باشند که این ویژگی از طریق پروانه اشتغال به کار مهندسی احراز می‎شود. هر چند که در قسمت اخیر ماده یاد شده شرایط و ترتیب صدور، تمدید، ابطال و تغییر مدارک صلاحیت حرفه‎ای موضوع ماده مذکور و چگونگی تعیین حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال دارندگان آنها به آیین‎نامه اجرایی محول شده است و در ایـن راستا هیات وزیران در طـی مواد 4 لغایت 13 در خصوص پـروانه اشتغال و حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال ضوابطی را وضع کرده است، لیکن مواد اخیرالذکر مغایرت آشکار با قانون اساسی دارد. شرایط و ترتیب صدور، تمدید، ابطال و تغییر مدارک صلاحیت حرفه‎ای و چگونگی تعیین حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال به کار مهندسان، امری است که ماهیت تقنینی دارد و مستلزم وضع قاعده آمره است. لذا اقتضاء دارد مواد 4 لغایت 13 آیین‎نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که متضمن این امر است، مردود و ابطال اعلام شود. ماده 21 آیین‎نامه اجرایی تصریح داشته است که صدور یا تجدید یا تمدید پروانه و همچنین ارتقاء پایه مهندسی می‎تواند موکول به گذراندن آزمونهای عمومی و تخصصی شود که وزارت مسکن و شهرسازی تعیین می‎کند. از آنجایی که اساساً شخص دارنده پروانه اشتغال دارای حق مکتسبی است که قانونگذار در اصل 22 قانون اساسی آن را به رسمیت شناخته و تعرض به آن فقط به موجب قانون امکان پذیر است و قطعاً منوط کردن تمدید یا تجدید آن به آزمون مورد نظر مسکن و شهرسازی به معنای محدود و مقید کردن شخص دارای پروانه اشتغال به کار از استفاده از حق مسلم خود که این نیز از مصادیق تعرض به حقوق مسلم اشخاص به شمار می‎آید لذا ماده 21 آیین‎نامه اجرایی مغایر اصل 22 قانون اساسی بوده و شایسته است ابطال شود. ب- دلایل مغایرت ماده 62 آیین‎نامه اجرایی با ماده 13 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، در ماده 62 مذکور ترتیباتی برای انتخاب اعضای هیات اجرایی انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استانها بیان کرده است که چکیده آن همان انتخاب هیات مذکور توسط وزارت مسکن و شهرسازی می‎باشد. از آنجایی که وفق نص صریح ماده 13 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وزارت مسکن و شهرسازی وظیفه نظارت بر انتخابات را تحت عنوان «دستگاه نظارت» بر عهده دارد لذا چنانچه هیات اجرایی انتخابات را نیز همان مرجع انتخاب کند، لازم می‎آید که مرجع نظارت و کنترل یک شخص باشد و این امر موجب نقض غرض خواهد بود. زیرا بنای عقلا در تعیین ناظر این است که عملکرد مجری را کنترل کند و اگر این دو عنوان در یک مرجع جمع شود نقض غرض شده موجب تناقض خواهد شد. علیهذا چون ماده 62 آیین‎نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با نص صریح ماده 13 قانون مذکور و روح آن به ویژه تبصره 2 قانون یاد شده مغایرت دارد از حیث آن که مرجع نظارت و اجرا یکی شده است، لـذا مردود بوده اقتضا دارد که ابطال شود. 3- در پرونده کلاسه 85/339: شاکی بـه شرح دادخواست و لایحه تکمیلی اعلام داشته است، قانونگذار در ماده 17 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374/12/22 مرجع رسیدگی به تخلفات حرفه‎ای انضباطی و انتظامی مهندسان و کاردانهای فنی را شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان استان تعیین کرده است ولیکن در قسمت اخیر آن ماده چگونگی رسیدگی به تخلفات و طرز تعقیب و تعیین مجازاتهای انضباطی و موارد قابل تجدیدنظر در شورای انتظامی نظام مهندسی به آیین‎نامه اجرایی محول شده است. بر همین اساس هیات وزیران در مصوبه 1375/11/17 خود طی مواد 90 لغایت 101 آیین‎نامه اجرایی مبادرت به وضع مقرراتی کرده است که نمی‎تواند از مصادیق ضوابط اجرایی کردن قانون باشد بلکه جنبه تقنینی یافته و نوعی وضع قانون می‎باشد. زیرا در ماده 90 مجازاتهای انتظامی را تعیین کرده است و در ماده 91 تخلفات انضباطی و حرفه‎ای و انطباق آنها با مجازات انتظامی را بیان نموده است و در ماده 92 تشخیص اهمیت تخلف و انطباق آن با هر یک از مجازاتهای مقرر در بندهای ماده 90 را به شورای انتظامی استان محول ساخته است. پیرو این اقدام در طی مواد 94 لغایت 101 مرجع تجدیدنظر و چگونگی سازمان و اقدام آن را بیان داشته است. همانگونه که اشاره شد اگر به منطوق و مفهوم مواد مذکور دقت شود احراز می‎گردد که قوه مجریه در خصوص تعیین تخلفات انضباطی و ضرورت تعقیب انتظامی متخلفین دخالت کرده و به عبارت دیگر مبادرت به وضع قاعده آمره در خصوص موارد گفته شده کرده در حالی که اختیار چنین امری را نداشته و حسب ملاک بند 15 نظریه مرحله اول شورای نگهبان تحت شماره 2005/21/80 مورخ 1380/5/29 مبنی بر اینکه «تخلفات و جرایم بایستی در قانون تعیین شود.» اعطاء اختیار تعیین تخلفات انضباطی و ضرورت تعقیب به آیین‎نامه اجرایی مغایر اصل 85 قانون اساسی می‎باشد به علاوه که هیات عمومی دیوان عدالت اداری در دادنامه شماره 66 مربوط به کلاسه 81/321 صراحتاً اعلام داشته است که «وضع قاعده آمره در خصوص تعیین تخلفات انضباطی و ضرورت تعقیب انتظامی متخلفین اختصاص به مقنن دارد.» علیهذا با عنایت به توضیحات تقدیمی، مواد 90 لغایت 101 آیین‎نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مغایر قانون اساسی و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه بوده اقتضای ابطال را دارد. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 99831مورخ1385/9/13 مبادرت به ارسال نظریه شماره 38422/730مورخ1385/8/28، مدیرکل حقوقی و امور مجلس وزارت مسکن و شهرسازی نموده است. در قسمتی از نامه اخیرالذکر آمده است «ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مقرر می‎دارد، اصول و قواعد فنی که رعایت آنها در طراحی، محاسبه، اجرا، بهره‎برداری و نگهداری ساختمانها به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره‎دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی ضروری است، به وسیله وزارت مسکن و شهرسازی تدوین خواهد شد. حوزه شمول این اصول و قواعد و ترتیب کنترل اجرای آنها و حدود اختیارات و وظایف سازمانهای عهده دار کنترل و ترویج این اصول و قواعد در هر مبحث به موجب آیین‎نامه‎ای خواهد بود که به وسیله وزارتخانه‎های مسکن و شهرسازی و کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. مجموعه اصول و قواعد فنی و آیین‎نامه کنترل و اجرای آنها مقررات ملی ساختمان را تشکیل می‎دهند». و به موجب ماده 42 همان قانون «وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است حداکثر ظرف شش ماه نسبت به تهیه آیین‎نامه اجرایی این قانون اقدام نمایند…» بنابراین مقررات مورد شکایت نه تنها با قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مغایرت و مخالفت و تعارض ندارد، بلکه روش اجرایی قانون را مشخص کرده و با آن انطباق کامل دارد. هیات عمومـی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق باحضور روسا و مستشاران ودادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- به موجب ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 «از تاریخی که وزارت مسکن و شهرسازی با کسب نظر از وزارت کشور در هر محل حسب مورد اعلام نماید، اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در بخشهای ساختمان و شهرسازی که توسط وزارت یاد شده تعیین می‎شود، مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‎ای است. این صلاحیت در مورد مهندسان از طریق پروانه اشتغال به کار مهندسی و در مورد کاردانهای فنی و معماران تجربی از طریق پروانه اشتغال به کار کاردانی یا تجربی و در مورد کارگران ماهر از طریق پروانه مهارت فنی احراز می‎شود. مرجع صدور پروانه اشتغال به کار کاردانی یا تجربی و در مورد کارگران ماهر از طریق پروانه مهارت فنی احراز می‎شود. مرجع صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی و پـروانه اشتغال به کاردانی و تجربی وزارت مسکن و شهرسازی و مـرجع صدور پروانه مهارت فنـی وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‎گردد. شرایط و ترتیب صدور، تمدید، ابطال و تغییر مدارک صلاحیت حرفه‎ای موضوع این ماده و چگونگی تعیین، حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال دارندگان آنها در آیین‎نامه اجرایی این قانون معین می‎شود.» نظر به اینکه ماده 4 تا 13 آیین‎نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که به تجویز ماده 42 قانون مزبور تهیه و تصویب شده، متضمن شیوه‎های اجرایی قانون فوق‎الذکر در باب نحوه تقاضای صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی و حرفه‎ای مذکور در قانون و شرایط احراز صلاحیت داوطلبان اشتغال به امور مندرج در قانون و کیفیت اعتبار پروانههای صادره و درجه بندی آنها و اعلام جواز تاسیس دفتر مهندسی به طریق فردی یا جمعی و شرایط تاسیس دفتر فنی مهندسی و مستند به اذن مقنن به شرح قسمت آخر ماده 4 قانون فوق‎الذکر است، بنابراین مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی نیز نمی‎باشد. ب- مفاد بند (ج) ماده 7 و بند (ج) ماده 10 آیین‎نامه مورد اعتراض که داشتن برگ عضویت در نظام مهندسی استان مربوط را جزو مدارک لازم برای متقاضیان پروانه اشتغال و یا متقاضیان پروانه اشتغال شخص حقوقی قلمداد کرده مستند به حکم مقنن به شرح ماده 25 قانون مزبور است که داشتن کار عضویت نظام مهندسی استان را برای متقاضیان پروانه اشتغال به کار مهندسی ضروری اعلام داشته است و با این کیفیت بند (ج) مادتین 7 و 10 آیین‎نامه نیز مغایر قانون نمی‎باشد. ج- با توجه به صراحت قسمت آخر ماده 4 قانون فوق‎الاشعار که تعیین شرایط و ترتیب صدور، تمدید، ابطال و تغییر مدارک صلاحیت حرفه‎ای موضوع ماده مزبور و چگونگی تعیین، حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال دارندگان آنها را منوط به مقررات آیین‎نامه مصوب مرجع ذیصلاح اعلام داشته است، ماده 21 آیین‎نامه مورد اعتراض که مقرر داشته است «وزارت مسکن و شهرسازی می‎تواند در مورد تمام یا بعضی از رشته‎ها و تخصصها صدور یا تجدید یا تمدید و همچنین ارتقای پایه مهندسی را موکول به گذراندن آزمونهای عمرانی و تخصصی نماید» مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی نمی‎باشد. د- در ماده 13 قانون فوق‎الذکر تصریح شده است که «هیات اجرایی انتخابات که حسب مورد در هر استان متشکل از 3 تا 7 نفر از اعضای سازمان است با نظارت وزارت مسکن و شهرسازی وظیفه برگزاری انتخابات را به عهده دارد. چگونگی انتخاب و تشکیل هیـات اجرایی و اختیارات و وظایف هیـات یاد شده به شرح مندرج در آیین‎نامه اجرایی این قانون خواهد بود.» بنابراین ماده 62 آیین‎نامه اجرایی قانون که مبین هدف و حکم قانونگذار و در جهت اجرای آن به تصویب رسیده است، مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قانون مربوط نیز نمی‎باشد. ه‍ – قانونگذار به شرح قسمت اخیر ماده 7 قانون مقرر داشته است که «… چگونگی رسیدگی به تخلفات و طرز تعقیب و تعیین مجازاتهای انضباطی و موارد قابل تجدیدنظر در شورای انتظامی نظام مهندسی در آیین‎نامه اجرایی تعیین می‎شود.» نظر به اینکه مقررات ماده90 تا 101 در باب تبیین انواع تخلفات و شیوه رسیدگی و تعیین مجازات متخلفین از مقررات فوق‎الذکر متکی به اذن صریح قانونگذار است، بنابراین مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات در وضع مقررات دولتی نمی‎باشد. بنابه جهات فوق‎الذکر موردی بر ابطال مقررات مورد اعتراض در اجرای قسمت دوم اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری به جهات و دلایل یاد شده وجود ندارد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری- مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۹۱۸ مورخ ۱۴‍۰‍۰/۱۱/‍۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(با توجه به اینکه تصویب نامه شماره ۱۱۸۶۴۶/ت۵۷۹۱۵-۱۳۹۹/۱‍۰/۱۷ در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱‍۰/۱۴ هیات وزیران و به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور و بر مبنای جزء ۱ بند (د) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور تصویب شده ابطال نشد.)
رای شماره ۷۴۵ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۴/‍۲۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(دستورالعمل چگونگی محاسبه و پرداخت حق مسیولیت (به شماره ‍۰۲۷- MK-IN مورخ ۱۳۹۴/‍۰۵/۱۸ ) و دستورالعمل کمک های رفاهی (به شماره ‍۰۲۳- MK-I مورخ ۱۳۹۴/‍۰۱/۲‍۰ ) و دستورالعمل نحوه محاسبه و پرداخت پاداش (به شماره ‍۰‍۰۴- MK-IN مورخ ۱۳۹۴/‍۰۶/۱۸) که توسط شهرداری رشت صادر شده‌، به جهت عدم تصویب توسط شورای اسلامی این شهر از تاریخ تصویب ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی