رای شماره ۴‍۰۹ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۶/۱۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بخشنامه هیات عالی نظارت وزارت بازرگانی مبنی بر شمول قانون نظام صنفی به شرکت ها و موسسات حمل و نقل جاده ای مغایر تبصره ماده۲ قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۸۲ و خارج از حدود اختیارات قانونی و خلاف قانون است.

کلاسه پرونده: 875/85

شاکی:سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای

موضوع:ابطال بخشنامه شماره 31488/42 مورخ 26/7/1385 دبیر هیات عالی نظارت وزارت بازرگانی

تاریخ رای:یکشنبه 11 شهریور 1386

شماره دادنامه: 409

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎است، دبیر هیات عالی نظارت موضوع ماده 11 قانون نظام صنفی 1382 با صدور بخشنامه شماره 31488/42 مورخ 1385/7/26 خطاب به روسای سازمانهای بازرگانی استانها بر خلاف دادنامه شماره 25 مورخ 1384/1/28 هیات عمومی دیوان و با برداشتی ناصواب از نامه شماره 92/10/د/4 مورخ 1385/6/22 معاون قضایی دیوان با این استدلال که رای مذکور بر مبنای قانون نظام صنفی سابق مصوب 1359 صادر شده است، شرکتها و موسسات حمل و نقل جاده‎ای را نیز مشمول مفاد ماده 91 قانون نظام صنفی مصوب 1382 دانسته و آنها موظف به اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه دانسته است. در حالی که نظر به مراتب ذیل، بخشنامه موصوف فاقد وجاهت قانونی می‎باشد. 1- مستند اصلی هیات عمومی دیوان در مورد عدم شمول قانون نظام صنفی نسبت به شرکتها و موسسات حمل و نقل جاده‎ای، تبصره ماده 2 قانون نظام صنفی می‎باشد. نظر به اینکه تبصره ماده 2 قانون مذکور در قانون نظام صنفی 1382 نیز تکرار شده است، تفسیر منطقی رای هیات عمومی مستلزم آن است که در حاکمیت قانون جدید نیز شرکتها و موسسات حمل و نقل جاده‎ای را از شمول قانون اخیر خارج بدانیم. 2- همانگونه که مستحضرید محتوای اصلی قانون نظام صنفی مشمول چند محور مشخص، شامل چگونگی تاسیس و فعالیت واحد صنفی، نرخ گذاری و نظارت بر فعالیتهای صنفی و رسیدگی به تخلفات مربوطه می‎باشد و عیناً شرکتها و موسسات حمل و نقل جاده‎ای نیز از جهت چگونگی تاسیس و مجوز فعالیت، نرخ گذاری، نظارت و رسیدگی به تخلفات و مجازتها دارای قوانین و مقررات خاص هستند که متفاوت از مقرراتی است که در قانون نظام صنفی در مورد صنوف مشمول قانون وجود دارد. به عبارت دیگر در خصوص موضوعات مختلف قانون نظام صنفی، احکام قانونی خاص خود را دارند که ذیلاً قوانین و مقررات مزبور ذکر می‎گردد. ماده 10 قانون تغییر نام وزارت راه و ترابری در خصوص تشکیل شورای عالی هماهنگی ترابری، بند 3 ماده واحده قانون اخذ بهای خدمات انجام شده توسط وزارت راه و ترابری مصوب 1368، قانون مجازات متخلفین از تعرفه نرخ حمل کالا و مسافر مصوب 1367 و نیز ماده 3 لایحه قانونی احداث ترمینالهای مسافری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافری بین شهری و داخل شهر تهران، ماده 5 اصلاحی قانون اصلاح پاره‎ای از مواد قانون الزام شرکتها و موسسات ترابری جاده‎ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه مصوب 1381، ماده 14 اصلاحی قانون رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی اصلاحی سال 1376. مستند اصلی بخشنامه مورد شکایت ماده 91 قانون نظام صنفی است. حال آنکه بنابه مراتب مذکور در فوق موسسات و شرکتهای حمل و نقل جاده‎ای دارای قانون خاص بوده و مشمول تبصره ذیل ماده 2 قانون نظام صنفی می‎باشند. با عنایت به مراتب مذکور ابطال بخشنامه شماره 31488/42 مورخ 1385/7/26 دبیر هیات عالی نظارت مورد تقاضا است. دبیر هیات عالی نظارت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 4153/42 مورخ 1386/2/8 اعلام داشته‎اند، 1- ماده 2 قانون نظام صنفی مقرر می‎دارد «هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از فعالیتهای صنفی اعم از تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع، خدمات و خدمات فنی سرمایه گذاری کند و به عنوان پیشه ور و صاحب حرفه و شغل آزاد، خواه به شخصه یا با مباشرت دیگران محل کسبی فراهم آورد و تمام یا قسمتی از کالا، محصول یا خدمات خود را به طور مستقیم یا غیر مستقیم و به صورت کلی یا جزیی به مصرف کننده عرضه دارد، فرد صنفی شناخته می‎شود.» ماده فوق کلیه صنوف به طور عموم را مشمول این ماده می‎نماید و تبصره ذیل ماده مذکور تنها صنوفی را که دارای قانون صنفی خاص می‎باشند، از شمول عام خارج می‎نماید و آن را تخصیص می‎دهد. 2- قوانین و مقررات مورد استناد شاکی نمی‎تواند مانعی برای اعمال قانون نظام صنفی شناخته شود. چرا که علی الاصول نظام صنفی مبین چگونگی اداره امور صنفی توسط نظامات و تشکلهای صنفی است و اختیارات حکومتی دستگاههای دولت در عرض آنها نیست. بنابراین موسسات فوق مشمول قانون نظام صنفی می‎باشند. 3- ماده 91 قانون نظام صنفی مصوب اسفند ماه 1382 مقرر داشته «اشخاص حقیقی یا حقوقی که طبق قوانین جاری موظف به اخذ مجوز فعالیت یا پروانه تاسیس، بهره‎برداری یا اشتغال از وزارتخانه‎ها، موسسات، سازمانها یا شرکتهای دولتی، سایر دستگاههای عمومی غیردولتی که شمول قانون برآنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، یا نهادهای عمومی غیر دولتی هستند، چنانچه به عرضه مستقیم کالاها یا خدمات به مصرف کنندگان مبادرت ورزند، مکلفند علاوه بر دریافت مجوز فعالیت یا پروانه، نسبت به اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه اقدام کنند، اشخاص مذکور مشمول قانون نظام صنفی و مقررات آن خواهند بود.» لذا به استناد ماده فوق شرکتهای حمل و نقل جاده‎ای که پروانه فعالیت خود را از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای دریافت می‎کنند، کماکان مشمول قانون نظام صنفی و مقررات مربوط به آنها نیز می‎باشند. هیات عمومـی دیوان‎عـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور روسا و مستشـاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به صراحت تبصره ماده 2 قانون نظام صنفی مصوب 1382 «صنوفی که قانون خاص دارند، از شمول این قانون مستثنی هستند.» نظر به اینکه ماده 10 قانون تغییر نام وزارت راه و ترابری مصوب 1353 و بند 3 ماده واحده قانون اخذ بهای خدمات انجام شده توسط وزارت راه و ترابری مصوب 1368 و مقررات قانون مجازات متخلفین از تعرفه نرخ حمل کالا و مسافر مصوب 1367 و همچنین ماده 3 لایحه قانونی احداث ترمینالهای مسافری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری بین شهری و داخل شهری تهران مبین وظایف و مسیولیتهای وزارت راه و ترابری در امور مختلف شرکتها و موسسات حمل و نقل بار و مسافر از حیث صدور و تمدید پروانه فعالیت، برنامه‎ریزی، سیاستگذاری، نرخ گذاری، نظارت بر کیفیت عرضه خدمات و بالاخره نحوه رسیدگی به تخلفات مختلف شرکتها و موسسات مزبور در مراجع ذیصلاح است و در نتیجه شرکتها و موسسات حمل و نقل مورد بحث از جهات گوناگون دارای قوانین خاص می‎باشند. بنابراین از شمول مقررات قانون نظام صنفی مستثنی هستند و بخشنامه شماره 31488/42 مورخ 1385/7/26 دبیر هیات عالی نظارت وزارت بازرگانی که متضمن شمول قانون نظام صنفی به اشخاص فوق الاشعار است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات قانونی مربوط تشخیص داده می‎شود و به استناد اصل یکصدوهفتاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎شود.

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۲۹۳ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۷/۱۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(۱- بندهای (۲ـ۱) ، (۲-۲)، (۳-۲)، (۴-۲) و (۱۱-۲) از ماده ۲ و بند ۱-۴ ماده ۴ تعرفه عوارض و بهای خدمات سال ۱۴‍۰‍۰ شهرداری قم که به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیده و ضوابط طرح تفصیلی در آنها رعایت نشده است، ابطال شد. ۲- بند (۶-۲) از ماده ۲ تعرفه عوارض و بهای خدمات سال ۱۴‍۰‍۰ شورای اسلامی شهر قم که متضمن اعطای تخفیف به شرکت های تعاونی مسکن ساز و انبوه‌سازان مسکن است، ایطال شد. ۳- بند (۱‍۰-۲) از ماده ۲ تعرفه عوارض و بهای خدمات سال ۱۴‍۰‍۰ شورای اسلامی شهر قم که متضمن تعیین دو نوع عوارض است، ابطال شد. ۴- بند (۲-۴) از ماده ۴ تعرفه عوارض و بهای خدمات سال ۱۴‍۰‍۰ شورای اسلامی شهرقم که متضمن تعیین عوارض بر بالکن و پیش آمدگی است، ابطال شد.)
رای شماره ۱‍۰۵‍۱ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۶/۱۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(مواد ۱ و ۷ دستورالعمل اجرایی تبصره ۱ ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم که انجام اعتراض نسبت به برگ تشخیص مالیات یا برگ اعلام نتیجه رسیدگی یا برگ مطالبه/استرداد صادره را صرفاً از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی مورد تایید قرار داده است و برای اعتراض به روال سابق محدوده زمانی مشخص کرده است، به علت مغایرت با قانون و خروج از حدود اختیار ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی