کلاسه پرونده: 547/84
شاکی:آقای امید رضاپور
موضوع:ابطال بخشنامه 148143/1803 مورخ 13/8/83 مدیرکل دفتر آموزش و بهسازی نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
تاریخ رای:سه شنبه 2 مرداد 1386
شماره دادنامه: 305
مقدمه: شاکی به شرح دادخواست و لایحه تکمیلی تقدیمی اعلام داشته است، بخشنامه شماره 148143/1803 مورخ 13/8/83 که از سوی دفتر آموزش و بهسازی نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامهریزی در خصوص حداکثر نمره آزمون استخدام ادواری صادر شده است با ماده 6 آییننامه امتحانات ادواری مغایرت دارد. در ماده 6 صراحتاً قید شده که کارنامه به مدت دو سال برای استخدام در دستگاههای اجرایی معتبر خواهد بود، (این اعتبار بر اساس مصوبه شورای امور اداری و استخدامی کشور مورخ 10/9/82 به پنج سال افزایش یافته است) بکار بردن واژه معتبر در ماده 6 مسلماً بر مشخصات شناسنامهای و تحصیلی اینجانب مندرج در کارنامه دلالت ندارد چراکه این دو بواسطه ثبت در سازمان ثبت احوال و وزارت علوم معتبر میباشند بلکه عبارت معتبر بر نمره کسب شده توسط اینجانب دلالت دارد که بخشنامه مورد شکایت به دلیل تغییر در نمرات اینجانب و کاستن آن، این ماده آییننامه را نقض کرده است. مدیرکل دفتر آموزش و بهسازی نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در پاسخ به این شکواییه طی نامه شماره 126322/1803 مورخ 8/8/84 چنین بیان داشته است، بر اساس بند 7 مصوبه شماره 25296/ت25086 ه مورخ 1380/5/29 هیات وزیران و ماده 2 آییننامه امتحانات یا مسابقات استخدامی و نحوه اجرای امتحانات ادواری و همچنین ایجاد زمینه اجرای تکلیف مصرح در بند (ب) ماده 143 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آزمون استخدام ادواری هر سال یک بار در دو مقطع تحصیلی فوق دیپلم، لیسانس و بالاتر برگزار میگردد و به داوطلبانی که در هر سال حدنصاب نمره لازم را کسب نمودهاند، کارنامهای ارایه میگردد که از زمان صدور به مدت 5 سال برای ورود به خدمت دستگاههای اجرایی (استخدام) دارای اعتبار میباشند. از آنجایی که برابر آگهی های استخدامی منتشره از سوی دستگاههای اجرایی کلیه داوطلبان واجد شرایط که حد نصاب نمره لازم را برای ورود به دستگاههای اجرایی را در آزمون استخدامی ادواری سالهای متفاوت کسب نمودهاند (در طول اعتبار کارنامهها) میتوانند داوطلب استخدام شوند، ایجاد مبنای واحد، برای مقایسه آنها با یکدیگر برای انتخاب شایسته ترین افراد از بین افراد مجاز در طول سالهای مختلف ضرورت پیدا میکند، لذا ایجاد همترازی و یکنواخت ساختن نمرات آزمونهای استخدامی ادواری در سالهای مختلف برای بدست آوردن مبنای واحد برای مقایسه نمرات در سالهای متفاوت با یکدیگر اجتناب ناپذیر است که این مهم هر ساله با تهیه فرمولهای همترازی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و با استفاده از تجارب علمی و مستند به متون آماری انجام و همراه با اعلام نتایج آزمون استخدامی آن سال فرمولهای همترازی نمرات همان سال با سالهای گذشته نیز در اختیار این سازمان قرار گرفته و به تبع آن در مراحل بعدی بوسیله نامه اداری در اختیار دستگاههای اجرایی قرار میگیرد تا ضمن اعمال فرمولها و همسان نمودن نمرات داوطلبان استخدام در آن دستگاه نسبت به پذیرش داوطلبان استخدام بر اساس نمرات بدست آمده اقدام نمایند در این مسیله به هیچ وجه به معنای کم و زیاد کردن نمرات افراد محسوب نمیشود بلکه بدست آوردن مبنای واحد برای مقایسه افراد به حساب میآید. هیات عمومـی دیوانعـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور روسا و مستشـاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجـام مشـاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
علاوه بر اینکه حسب ماده واحده حذف بند (ب) ماده 143 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آزمونهای ادواری مورد نظر حذف و منتفی شده است، اساساً مجرد توفیق در آزمون ادواری مربوط به استخدام در واحدهای دولتی بدون تحقق و اجتماعی سایر شرایط قانونی مربوط، الزاماً موجد حق استخدام در دستگاههای مذکور نیست. بنابه جهات فوقالذکر و ضرورت انتخاب و استخدام شخص اصلح و برتر از لحاظ نمرات امتحانی در تاریخ استخدام، بخشنامه شماره 148143/1803 مورخ 1383/8/13 مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات مربوط نمیباشد.
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor
Powered by Froala Editor