رای شماره ۳‍۰۴ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۵/‍۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 674/84

شاکی:انجمن صنفی کارفرمایان شرکتهای حمل و نقل کالای شهرستان ساوه

موضوع:ابطال مصوبه یکصدو سی و چهارمین جلسه مورخ 23/5/84 شورای اسلامی شهر ساوه

تاریخ رای:سه شنبه 2 مرداد 1386

شماره دادنامه: 304

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، الف: قلمرو فعالیت حمل و نقل برون شهری عبارتست از جاده‎های خارج از شهر و از آنجا که حوزه صلاحیت شهرداریها و شوراهای اسلامی شهر عبارتست از محدوده قانونی شهر، لذا فعالیتهای حمل و نقل خارج از حوزه شهر و صلاحیت شهرداریها و شورای اسلامی شهر می‎باشد. کما اینکه بخشنامه شماره 1-534-99 مورخ 30/9/79 مدیرکل امور شهرداریهای وزارت کشور که متعاقب مکاتبات عدیده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای کشور با سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی و وزارت کشور و ریاست جمهور وقت، صادر گردیده است، موید این امر می‎باشد و اشعار داشته‎اند که فعالیتهای حمل و نقل بار و مسافر برون شهری خارج از صلاحیت شوراهای اسلامی شهر و روستا می‎باشد. از طرفی اهمیت صلاحیت محلی شوراها تا بدانجا است که دیوان عالی کشور در رای وحدت رویه شماره 378 مورخ 7/2/81 اشعار داشته‎اند که چون شهرداری تکلیفی در ارایه خدمات از محدوده قانونی شهر ندارد لذا حق مطالبه عوارض از مستحدثات خارج از شهر را ندارد. ب) قانون لغو عوارض دروازه‎ای مصوب 1348/2/13 که هنوز معتبر و لازم الاجراء می‎باشد، تصریح به ممنوعیت وضع و اخذ عوارض بر کالاهای وارده و صادره از شهر دارد. ج) با توجه به اینکه عوارض حمل بار در واقع عوارض بر کالاهای مورد حمل می‎باشد و حسب بند 13 صورتجلسه شماره 154 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور پرداخت عوارض شهرداری بعهده صاحب کالاست و صاحب کالا بایستی آن را بپردازد. از طرفی ماده 3 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم موسوم به قانون «تجمیع عوارض» ضمن ذکر اسامی برخی از کالاهای مشمول عوارض و ذکر میزان عوارض متعلقه در بند (ه‍ـ) با عبارت کلی «سایر کالاهای تولیدی (به استثناء محصولات کشاورزی) کـه امکان استفـاده از آنها بـه عنوان محصول نهایـی وجود دارد» تقریباً کلیـه کالاهای تولیـدی را  مشمول عـوارض 3% قرار داده است. لذا صاحبان این کالاها عوارض قانونی را بایستی بر طبق قانون مزبور پرداخت نمایند. از سویی بر طبق صریح ماده 5 قانون اخیرالذکر برقراری هرگونه عوارض بر انواع کالاهای وارداتی و کالاهای تولیدی و همچنین آن دسته از خدمات که در ماده 4 این قانون، تکلیف مالیات و عوارض آنها معین شده است، توسط شوراهای اسلامی بر طبق ماده فوق‎الذکر بسیار محدود شده است چرا که وضع و وصول عوارض از کالاهای تولیدی و محصولات کشاورزی (با این توضیح که محصولات کشاورزی با قید استثنای مذکور در بند (ه‍ـ) ماده 3 به طور کلی از هرگونه عوارض مستثنی شده‎اند، بنابراین شوراها نیز نمی‎توانند برآنها عوارض وضع نمایند) توسط شوراهای اسلامی ممنوع شده است و شوراها نمی‎توانند با تعبیری تحت عنوان «عوارض حمل بار» اقدام به وضع عوارض بر چنین کالاهایی نمایند. چراکه همانطور که فوقاً بیان شد، عوارض حمل در واقع عوارض بر کالا محسوب است. د) کالاهای مورد حمل در مراحل تولید مشمول عوارض شهرداری شده و عوارض آنها معمولاً پرداخت می‎گردد. لذا وصول عوارض بابت حمل همان کالاها در واقع نوعی اخذ عوارض مضاعف است که تردیدی در عدم وجاهت نیست. ه‍ـ) قانونگذار در سال 1381 در قانون تجمیع عوارض به بیان میزان دقیق عوارض قابل وصول از کالا و خدمات پرداخته است و در بند (ه‍ـ) ماده 4 قانون مزبور در مقام بیان عوارض قابل مطالبه از حمل و نقل بوده ولی صرفاً عوارض وصولی از بلیط مسافری برون شهری را پیش‎بینی کرده است اما در مور حمل بار سکوت اختیار داشته است. علیهذا بنابه مراتب فوق درخواست رسیدگی و صدور حکم به ابطال مصوبه یکصدو سی وچهارمین جلسه مورخ 23/5/84 شورای اسلامی شهر ساوه را دارد. شهردار ساوه در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 40181/22 مورخ 17/10/84 اعلام داشته‎اند، با توجه به اینکه انجمن صنفی کارفرمایان شرکت حمل و نقل کالای شیراز شکواییه به خواسته ابطال مصوبه شورای شهر شیراز در خصوص الزام شرکتهای حمل و نقل به پرداخت 2% عوارض به شهرداری تقدیم هیات عمومی دیوان عدالت اداری نموده و تحت کلاسه پرونده 79/395 مورد رسیدگی واقع و منجر به صدور رای شماره 197 هیات عمومی دیوان عدالت اداری گردیده است، فلذا طرح شکواییه با خواسته‎ای که قبلاً به آن موضوع رسیدگی شده و رای هیات عمومی اصدار یافته است، فاقد هرگونه وجاهت قانونی و ایراد شکلی به شکواییه مطروحه وارد می‎باشد. اما در خصوص ماهیت دعوی معروض  می‎دارد: 1- اخذ عوارض 2% حاصل از درآمد باربری با استناد بند 16 ماده 71 قانون تشکیلات شوراهای اسلامی شهر و روستا صورت گرفته و کاملاً قانونی و مستند به قانون می‎باشد. 2- با عنایت به اینکه عوارضی که شهرداری از سال 1366 از باربری اخذ می‎نماید، براساس تعرفه تنفیذی ولی فقیه برای هرتن 20 ریال بوده و در حال حاضر تعرفه مذکور با توجه به صلاحیت شورای اسلامی که در قانون به آن صلاحیت تصریح شده 2% بارنامه افزایش پیدا کرده است و با عنایت به اینکه مدت مدیدی از سال 1366 می‎گذرد ولی با لحاظ تورم سالیانه هزینه‎های سنگین خدماتی اخذ 2% کاملاً منطقی و معقول می‎باشد. 3- با عنایت به اینکه عوارض مصوب و مورد نظر عوارضی می‎باشد که از درآمد شرکت اخذ و عوارض کسب محل درآمد آن می‎باشد که مبنای محاسبه لحاظ 2% بهای دریافتی از صدور بارنامه می‎باشد و ارتباطی به محل بار و صاحبان کالا و یا وسایط نقلیه ندارد. 4- شاکی عنوان داشته موضوع عوارض قابل مطالبه از حمل بار در قانون تجمیع مسکوت مانده و سکوت قانون دلیل بر عدم تعلق عوارض برحمل بار می‎باشد و همانطوریکه در بند 3 عنوان گردید، اخذ عوارض 2% مستنداً به بند 16 ماده 71 قانون تشکیلات شوراهای اسلامی شهر بوده فلذا عنوان سکوت قانون در این مورد فاقد وجاهت قانونی می‎باشد. هیات عمومـی دیوان‎عـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور روسا و مستشـاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجـام مشـاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

نظر به تبصره یک ماده 5 قانون موسوم به تجمیع عوارض در باب وضع عوارض محلی جدید و یا افزایش میزان عوارضی که قبلاً وضع شده و همچنین با توجه به اختیار مقرر در بند 16 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375، مصوبه شورای اسلامی شهر ساوه مبنی بر افزایش عوارض بارنامه به میزان 2% مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود صلاحیت مرجع مزبور نمی‎باشد.

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی