رای شماره ۲۴۴ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۴/۱۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 206/84

شاکی:آقای محمدعلی فلاح تفتی

موضوع:ابطال ذیل قسمت (ب) بند 2 تصویب‎نامه شماره 4281/ت32661 مورخ 31/2/84 هیات وزیران

تاریخ رای:یکشنبه 17 تیر 1386

شماره دادنامه: 244

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎است، در ذیل تبصره (ب) بند 2 تصویب‎نامه شماره 4281/ت32661 ه‍ مورخ 31/2/84 آمده است «بیمه شدگان اجباری مشمول قانون تامین اجتماعی که به مراکز درمانی متعلق به سازمان تامین اجتماعی مراجعه نمایند از پرداخت فرانشیز موضوع این تصویب‎نامه معاف می‎باشند.» مفهوم دیگر این عبارت این است که بیمه شدگان اختیاری تامین اجتماعی از این حق محروم می‎باشند. که این یک تبعیض آشکار بوده و قانونی به نظر نمی‎رسد، زیرا طبق قانون مصوب 1365، سازمان تامین اجتماعی مکلف است طبق مقررات عام مشاغل آزاد را بیمه نماید. بعلاوه طبق ماده 2 آیین‎نامه اجرایی قانون الزام تامین اجتماعی به اجرای بندهای (الف) و (ب) ماده 3 قانون تامین اجتماعی مصوب 1369، تعهدات سازمان تامین اجتماعی در امور بهداشت، درمان برای بیمه شدگان اختیاری و اجباری فرقی ندارد. بنابراین ذیل قسمت (ب) بند 2 تصویب‎نامه شماره 4281/ت32661 ه‍ مورخ 1384/2/31 هیات وزیران از این جهت که معافیت فرانشیز را منحصر به بیمه شدگان اجباری کرده و بیمه شدگان مشاغل آزاد را از این معافیت محروم کرده یک نوع تبعیض آشکار غیر موجه بوده و لذا تقاضای ابطال آن را دارم. مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 79740 مورخ 1384/12/14 مبادرت به ارسال تصویر نظریه تفصیلی شماره 15830/1100 مورخ 1384/9/2 وزارت رفاه و تامین اجتماعی و نظریه شماره 300644/ح/ن مورخ 1384/11/29 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. الف- مدیرکل دفتر امور حقوقی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در لایحه تقدیمی اعلام داشته‎اند، 1- به استناد ماده واحده قانون اصلاح بند (ب) و تبصره 3 ماده 4 قانون تامین اجتماعی مصوب تیر ماه 1354 سازمان تامین اجتماعی مکلف است با استفاده از مقررات عام قانون مذکور، صاحبان حرف و مشاغل آزاد را به صورت  اختیاری در برابر تمام یا قسمتی از مزایای قانون تامین اجتماعی بیمه نماید. 2- به استناد ماده یک آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح بند (ب) و تبصره 3 ماده 4 قانون تامین اجتماعی صاحبان حرف و مشاغل آزاد مشتمل بر کارفرمایان خویش فرما می‎باشند و در همین راستا و به استناد ماده 54 و 55 قانون تامین اجتماعی کلیه بیمه شدگان در صورت ابتلا به بیماری و مصدوم شدن در اثر حوادث می‎توانند از خدمات پزشکی مورد تعهد سازمان تامین اجتماعی و با اولویت درمان به روشن مستقیم استفاده نمایند. 3- به استناد تبصره یک ماده 4 آیین‎نامه بیمه اختیاری مصوب 1366/8/8 شورای فنی تامین اجتماعی، بیمه شدگان می‎توانند با پرداخت حق بیمه به میزان مشخص در ماده 29 قانون تامین اجتماعی و تغییرات بعدی آن از حمایتهای موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 3 قانون مذکور استفاده نمایند. ب- سرپرست اداره کل حقوقی، قوانین و مقررات وزارت رفاه و تامین اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 15830/1100 مورخ 1384/9/2 اعلام داشته‎اند، عبارت مورد نظر از تصویب‎نامه مذکور که شاکی تقاضای ابطال آن را کرده به شرح زیر است «بیمه شدگان اجباری مشمول قانون تامین اجتماعی که به مراکز درمانی متعلق به سازمان تامین اجتماعی مراجعه نمایند از پرداخت فرانشیز موضوع این تصویب‎نامه معاف می‎باشند.» ادعای شاکی مبنی بر مخالف قانون بودن عبارت مذکور به دلایل زیر صحیح نمی‎باشد. 1- به موجب تبصره یک ماده 4 آیین‎نامه اجرایی قانون اصلاح بند (ب) و تبصره 3 ماده 4 قانون تامین اجتماعی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد می‎توانند با پرداخت حق بیمه مقرر در ماده 29 قانون تامین اجتماعی «از حمایتهای موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده 3 قانون تامین اجتماعی استفاده نمایند.» این تبصره و مفاد بندهای (الف) و (ب) ماده 3 قانون تامین اجتماعی هیچگونه دلالتی بر ایجاد حقی برای بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد مبنی بر عدم ضرورت پرداخت فرانشیز در مواردی که به بیمارستانهای متعلق به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می‎نمایند، ندارد. 2- ماده 9 آیین‎نامه مذکور و به ویژه مقررات قانون تامین اجتماعی نفیاً یا اثباتاً فاقد حکمی در خصوص موضوع مورد نظر هستند. 3- در سال 1373 با تصویب قانون بیمه همگانی خدمات درمانی ضوابط و مقررات جدید و خاصی در خصوص بیمه درمانی به تصویب می‎رسد و از جمله به موجب ماده 2 این قانون شورای عالی بیمه خدمات درمانی برای انجام وظایفی از جمله «اعمال وظایف سیاستگذاری، برنامه‎ریزی… نظارت و ارزشیابی سطح کمی و کیفی خدمات درمانـی» تشکیل گردید. از سوی دیگر صاحبان حرف و مشاغـل آزاد یکی از گروههای شغلی موضوع  مـواد قانون بیمه همگانی خدمـات درمانی (مانند مـواد 9 و 13) می‎باشند و بـه صراحت ماده 9 قانون مذکور هیات وزیران مجاز و بلکه مکلف است که میزان فرانشیز قابل پرداخت توسط بیمه شدگان را بر اساس متن پیشنهادی و تایید شده شورای عالی بیمه خدمات درمانی تصویب نماید و بر این مبنا اتخاذ تصمیم در خصوص فرانشیز صاحبان حرف و مشاغل آزاد صورت گرفته است. هیات عمومـی دیوان‎عـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور روسا و مستشـاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

علاوه بر اینکه اعتراض شاکی نسبت به ذیل قسمت (ب) بند 2 تصویب‎نامه شماره 4281/ت32661 مورخ 1384/2/31 هیات وزیران متضمن ادعای مخالفت آن با قانون خاصی نیست، اساساً بیمه اختیاری تابع شرایط و تعهدات بیمه گر و بیمه گذار بر اساس قرارداد منعقده است و تصویب‎نامه هیات وزیران در قسمت مورد اعتراض با عنایت به میزان تعرفه‎های مقرر بابت خدمات درمانی تعیین فرانشیز (سهمیه اشخاص بیمه شده) مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات نیز نمی‎باشد.

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲۹۱۴ الی ۲۹۱۶ مورخ ۱۴‍۰‍۰/۱۱/‍۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(بند (ج) ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که بر مبنای آن مقرر شده است که در صورت عدم توجه به ابلاغیه ها و اطلاعیه های قانونی وزارت مسکن و شهرسازی با تصمیم وزیر مسکن و شهرسازی پروانه اشتغال شخص حسب مورد فاقد اعتبار شناخته شده و یا اعتبار آن معلق یا اساساً ابطال خواهد شد، از حیث اعطای امکان تعلیق یا ابطال پروانه اشخاص متخلف به شخص وزیر از تاریخ تصویب ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی