رای شماره ۲‍۰۹ تا ۲۱۵ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۴/۱‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 704/85

شکات: 1- شرکت عرشیا تجارت سبلان 2- شرکت ابری تجارت 3- آقای کوروش استوار سنگری 4- شرکت ثمین پرتو 5- آقای جعفر ویسه 6- آقای مسعود نادری افشارمهابادی 7- شرکت طلوع تجارت سبلان

موضوع: ابطال بند 3 مصوبه شماره 25082/ت34994/ک مورخ 6/4/85 هیات وزیران

تاریخ رای:یکشنبه 10 تیر 1386

شماره دادنامه: 209 الی 215

مقدمه: شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، ماده 4 قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 1372/7/4 مقرر می‎دارد «وزارت بازرگانی موظف است تغییرات کلی آیین‎نامه اجرایی این قانون و جداول ضمیمه مقررات صادرات و واردات را قبل از پایان هر سال برای سال بعد و تغییرات موردی آنها را طی سال پس از نظر خواهی از دستگاههای ذیربط و اتاق ضمن منظور نمودن حقوق مکتسب تهیه و پس از تصویب هیات وزیران جهت اطلاع عموم منتشر نماید.» تغییرات و جداول مذکور موضوع ماده 4 قانون مذکور جهت سال 1385 در مهلت قانونی یعنی قبل از پایان سال 1384 صورت نمی‎گیرد به همین لحاظ مدیرکل مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی طی نامه مورخ 1384/12/22 به گمرکات کشور اعلام می‎کند در سال 1385 تابع ابلاغ مصوبات جدید بر اساس مقررات فعلی عمل نمایید. مدیرکل دفتر واردات گمرک نیز طی بخشنامه‎ای در تاریخ 1385/1/14 به گمرکات کشور اعلام می‎کند تا تصویب جداول سال 1385 بر اساس جدول سال 1384 و با اخذ تعهد از واردکنندگان اقدام نمایند. گمرکات کشور نیز بر همین اساس تا آخر اردیبهشت 1385 عمل می‎نمودند. وزراء عضو کمیسیون ماده یک آیین‎نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات طی تصویب نامه شماره 18924/ت34995ک مورخ 1385/2/27 فصول و سود بازرگانی جدید و جداول پیوست آن را تصویب می‎نمایند. مصوبه جدید در 1385/3/2 به گمرکات کشور جهت اقدام ابلاغ می‎شود اما در مورد زمان اجرای این مصوبه اشکال وجود داشته است، موضوع به مراجع ذیربط انعکاس داده می‎شود، به همین لحاظ وزراء عضو کمیسیون ماده یک آیین‎نامه اجرای قانون صادرات و واردات طی مصوبه دیگری بـه شماره 25082/ت34994 مورخ 1385/4/6 (بند 3) اعلام می‎کنند این تصویب‎نامه و تصویب‎نامه  شماره 18924/ت34995ک مورخ 1385/2/27 از تاریخ 1385/1/1 لازم الاجراء است. به همین لحاظ گمرکات کشور نیز مبالغ گزافی را به استناد مصوب 1385/4/6 مطالبه می‎کنند بند 3 تصویب مورد شکایت بنا به دلایل ذیل خلاف قانون می‎باشد. با توجه به اینکه در ماده 4 قانون مقررات صادرات و واردات سال 1372 برای تغییرات کلی آیین‎نامه تهیه و تصویب جداول پیوست قانون مهلت زمانی و شروطی را تعیین کرده است، اولاً، مصوبات 1385/2/27 و 1385/4/6 از نظر سال مورد اجرا محمل قانونی ندارد. ثانیاً، اگر مصوبات هیات وزیران در مورد افزایش سود بازرگانی در تاریخهای 27/2/85 و 1385/4/6 را به عنوان تغییرات موردی محسوب کنیم باز هم نمی‎توان این مصوبات را عطف بماسبق نمود و از تاریخ 1385/1/1 لازم الاجراء دانست و لذا بند 3 مصوبه 1385/4/6 هیات وزیران خلاف ماده 4 قانون مدنی و باطل است. بنابمراتب ابطال بند 3 تصویب‎نامه شماره 25082/ت34994ک مورخ 1385/4/6 هیات وزیران مورد تقاضا است. مشاور معاون حقوقی و امور مجلس رییس جمهور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 32611/186 مورخ 1386/3/2 ضمن ارسال تصویر نامه شماره 51374 مورخ 1385/10/26 وزارت بازرگانی اعلام داشته‎اند: 1- با توجه به ماده 4 قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 1372، تنها اجرای وظیفه تهیه تغییرات جداول توسط وزارت بازرگانی، مقید به قبل از پایان سال شده است و از طرف دیگر قید زمانی برای تصویب موضوع در هیات وزیران لحاظ نشده است. مضافاً اینکه حسب قانون، تعرفه‎ها و مصوبات دولت در این زمینه سالیانه بوده و ملاک اعمال تعرفه‎های جدید ابتدا و انتهای هر سال شمسی می‎باشد. به علاوه مبالغ اخذ شده از صاحبان کالا به صورت علی الحساب بوده و آنها متعهد به تسویه حساب بر اساس تعرفه‎های ابلاغی جدید شده‎اند. 2- مطابق ماده 2 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا، ارایه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی، هیات وزیران اختیار کامل و مطلق در تعیین و اعلام میزان حقوق ورودی شامل حقوق گمرکی، مالیات، حق ثبت سفارش کالا، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی و سود بازرگانی دارد و هیات وزیران براساس این اختیار و در جهت تنظیم بازار داخلی و به استناد ماده 4 قانون مقررات صادرات و واردات برای مدت یکسال (طول سال 1385) اقدام به تعیین و اعلام میزان سود بازرگانی نموده است. 3- اعمال مصوبه مورخ 1385/2/27 از ابتدای سال 1385 مغایرتی با رعایت حقوق مکتسب به ترتیبی که در ماده 4 قانون آمده ندارد، توضیح اینکه به تصریح ماده 4، تدوین و تهیه متن و مفاد تغییرات جداول توسط وزارت بازرگانی باید با رعایت حقوق مکتسب صورت گیرد. لذا موضوع رعایت حقوق مکتسب مطابق این ماده ارتباطی به مقطع زمانی اجرای مصوبه ندارد. هیات عمومـی دیوان ‎عـدالت اداری در تـاریخ فـوق باحضور روسا و مستشـاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجـام مشـاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به موجب ماده 4 قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 1372 «وزارت بازرگانی موظف است تغییرات کلی آیین‎نامه اجرایی این قانون و جداول ضمیمه مقررات صادرات و واردات را قبل از پایان هر سال، برای سال بعد و تغییرات موردی آنها را طی سال، پس از نظرخواهی از دستگاههای ذیربط و اتاق ضمن منظور نمودن حقوق مکتسب تهیه و پس از تصویب هیات وزیران جهت اطلاع عموم منتشر نماید.» هر چند حکم مقنن مصرح در لزوم تهیه و تنظیم تغییرات کلی آیین‎نامه اجرایی قانون مزبور و جداول ضمیمه مقررات صادرات و واردات و انتشار آن پس از تصویب هیات وزیران قبل از پایان هر سال است، لیکن تاخیر در انجام این تکلیف قانونی و انتشار آن پس از موعد مقرر در قانون فی‎نفسه نافی اعتبار و موجب ابطال آن نیست. و نظر به اینکه حکم مقنن به ویژه با عنایت به عبارت «برای سال بعد» مفهم اعتبار اجرایی مقررات فوق‎الذکر از ابتدای سال بعد است، بنابراین بند 3 تصویب‎نامه شماره 25082/ت34994/کت مورخ 1385/4/6 هیات وزیران که مقرر داشته «این تصویب‎نامه و تصویب‎نامه شماره 18924/ت34995ک مورخ 1385/2/27 از تاریخ 1385/1/1 لازم الاجراء است.» مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی نمی‎باشد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری- مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی