رای شماره ۱۵۶ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۳/‍۰۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 734/83

شاکی:کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک خصوصی استان اصفهان

موضوع:ابطال ششصدو نودو نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش

تاریخ رای:یکشنبه 6 خرداد 1386

شماره دادنامه: 156

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته‎اند، شورای عالی آموزش و پرورش در ششصدو نودونهمین جلسه خود به تاریخ 1382/11/28 اقدام به تصویب طرح دو ساله شدن دوره پیش دبستانی و همچنین واگذاری صدور مجوز تاسیس مهدهای کودک به آموزش و پرورش نمود که این مصوبه با ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380/10/27 مجلس شورای اسلامی که صدور پروانه تاسیس اداره و انحلال مهدهای کودک را در صلاحیت سازمان بهزیستی کشور قرار داده است، کاملاً مغایر می‎باشد. بنابه مراتب ابطال مصوبه مذکور مورد تقاضا است. سرپرست دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 6/10082/120 مورخ 1384/1/23 اعلام داشته‎اند، اولاً، براساس مقررات مربوط نظام آموزشی کشور به پنج دوره تقسیم شده است. 1- کودکستان یا پیش دبستانی (دوره دو ساله) 2- ابتدایی (دوره پنج ساله) 3- راهنمایی (دوره سه ساله) 4- متوسطه (دوره سه ساله) 5- پیش دانشگاهی (دوره یک ساله). ثانیاً، طبق بند یک و 2 ماده 6 قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش و تعیین خط مشی آموزشی آن بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش می‎باشد و همچنین به استناد بند 6 ماده 6 قانون فوق‎الذکر تصویب اساسنامه هر نوع موسسه تعلیماتی جدید از وظایف خاص شورای عالی آموزش و پرورش بوده که در این راستا اساسنامه دوره پیش دبستانی (کودکستان) یک دوره دو ساله در چارچوب نظام آموزشی کشور به تصویب رسیده و این واحدهای آموزشی با مجوز وزارت آموزش و پرورش به دو شیوه دولتی با مشارکت مردم و غیر دولتی براساس قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی فعالیت می‎نمایند. ثالثاً، به دلیل اشتراک لفظی مهد کودک (آمادگی) با پیش دبستانی (دو سال ماقبل دبستان) اینگونه موسسین مهدکودک خصوصی تصور کرده‎اند که اساسنامه مـذکور در مغایرت با فعالیت آنها می‎باشد و حـال آنکه آنها می‎توانند بـا مجوز اخذ شده از سازمان  وفق ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت همچنان به فعالیت خود ادامه داده و چنانچه قصد داشته باشند واحد آموزشی پیش دبستانی غیر دولتی تاسیس نمایند، ضرورت دارد براساس اساسنامه عمل نموده و از وزارت آموزش و پرورش مجوز فعالیت دریافت نمایند. رابعاً، دوره پیش دبستانی یک تاسیس حقوقی مستقل بوده و در تعارض با مهدهای کودک خصوصی نمی‎باشد و این دوره به عنوان یکی از دوره‎های آموزشی کشور تلقی گردیده و تابع قوانین و مقررات خاص خود می‎باشد و ازمقررات مربوط به مهد کودک مستثنی می‎باشد. هیات عمومـی دیوان‎عـدالت اداری در تـاریخ فـوق بـا حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشـاوره با اکثریت به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

با عنایت به وجوه افتراق و تمایز مهدکودک و کودکستان از حیث حداقل و حداکثر سن کودکان قابل پذیرش در هر یک از دو موسسه مزبور و تفاوت شرایط و کیفیت نگهداری و آموزش و پرورش و ارایه سایر خدمات ضروری به آنان که مبین دو شخصیت حقوقی متفاوت است و صراحت ماده 4 قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی مبنی بر ضرورت اخذ مجور رسمی از وزارت آموزش و پرورش به منظور تاسیس کودکستان و اینکه بند یک ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380 ناظر به لزوم اخذ پروانه تاسیس مهدکودک از سازمان بهزیستی کشور و منصرف از پروانه تاسیس کودکستان است. بنابراین مصوبه ششصدونود و نهمین جلسه مورخ 1382/11/28 شورای عالی آموزش و پرورش در زمینه تایید اختیار مجوز تاسیس کودکستان توسط وزارت آموزش و پرورش مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات مرجع مزبور نیز نمی‎باشد.

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی