رای شماره ۷۴ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۲/‍۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 750/83

شاکی:آقای کریم کریم زاده

موضوع:ابطال بخشنامه شماره 1271/1 مورخ 20/3/1372 سازمان ثبت احوال کشور

تاریخ رای:یکشنبه 9 اردیبهشت 1386

شماره دادنامه: 74

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست و لایحه تکمیلی اعلام داشته‎است، طبق بند 2 و تبصره ماده 16 قانون ثبت احوال با شرایط موصوف مادر می‎تواند اعلام کننده ولادت فرزندش باشد. و با توجه به فصل اول کلیات قانون ثبت احوال موضوع بند (الف) ماده یک وظایف سازمان ثبت احوال کشور و مواد 10-12-15-16-18 قانون ثبت احوال و مفاهیم کلیات ماده 976 قانون مدنی و مواد 957 و بند یک ماده 993 قانون مدنی و ماده 3 قانون تخلفات، جرایم و مجازاتهای مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه مصوب 1370/5/10 مجمع تشخیص مصلحت نظام و اینکه میثاق بین المللی درباره حقوق مدنی و سیاسی در ماده 24 تبیین کرده است که، هر کودک بلافاصله پس از تولد باید ثبت شود.» بنابراین ثبت واقعه ولادت در اسناد ثبت کل وقایع جزء وظایف قانونی و در صلاحیت ذاتی سازمان ثبت احوال کشور می‎باشد و ثبت وقایع ولادت و وفات برگرفته از اصول بنیادین ابتدایی و خدمات پایه‎ای و رسالت ثبت احوال می‎باشد. نوزادی که در ایران از مادر ایرانی متولد می‎شود و از آنجایی که تابعیت ایرانی بودن بر اساس خون و خاک می‎باشد، با التفات تبعیت از خاک مقدس وطن با فرض و صحت اینکه پدر نوزاد و طفل و مولود فاقد شناسنامه و جزو افراد بی ورقه می‎باشد و مستمسک قرار دادن اینکه پدر مولود تبعه خارجی می‎باشد ایجاد محدودیت می‎شود و این مغایر با بند 2 و تبصره ماده 16 قانون ثبت احوال می‎باشد. در مواردی که پدر طفل فاقد شناسنامه باشد و مادر سمت ولی را نداشته باشد، برای ثبت ولادت ماده 18 قانون ثبت احوال تکلیف را مشخص نموده است بنابمراتب تقاضای ابطال بخشنامه شماره 1271/1 مورخ 1372/3/20 سازمان ثبت احوال کشور را دارد. مدیرکل امور حقوقی سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 241/11/2 مورخ 1384/1/21 اعلام داشته‎اند، شورای امنیت کشور در اجرای وظایف قانونی خود از جمله قانون راجع به تعیین وظایف و تشکیلات شورای امنیت کشور مصوب سال 1362 و به لحاظ مسایل اجتماعی و امنیتی بر لزوم رعایت ماده 1060 قانون مدنی و ماده 17 قانون ازدواج و آیین‎نامه زناشویی بانوان ایرانی با تبعه بیگانه تاکید نموده و در بند 4 مصوبه شماره 4600894/1/6/ ه‍/ش مورخ 1367/12/23 به جهت حمایت از مادران ایرانی و جلوگیری از سرگردانی خود و فرزندانشان و نیز شناسایی و کنترل اتباع بیگانه اجرای دقیق مقررات فوق‎الذکر را لازم دانسته است. بخشنامه استنادی شاکی نیز علاوه بر اینکه متضمن هیچگونه حکمی مبنی بر ممنوعیت صدور شناسنامه با اعلام مادر نمی‎باشد، بلکه دقیقاً در راستای تسهیل در ثبت ولادت اطفال ایرانی با اعلام مادر و در اجرای بند 2 ماده 16 قانون ثبت احوال بوده و این امر کاملاً با ماده یک قانون ثبت احوال که ثبت ولادت را از وظایف سازمان ثبت احوال کشور میداند منطبق است و صدور مجوز ثبت ولادت به اعلام مادر به معنی عدم اجرای مقررات مزبور نبوده و بخشنامه استنادی نیز هیچگونه تضاد یا منافاتی با قانون نداشته تا نیاز به ابطال آن باشد، چرا که صدور مجوز ثبت ولادت به اعلام مادر به استناد بند 2 ماده 16 نشانگر اجرای قانون مزبور است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق بـا حضور روسا و مستشـاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیـوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشـاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

با عنایت به وظایف و مسیولیتهای سازمان ثبت احوال کشور در خصوص ثبت وقایع چهارگانه از جمله تولد اشخاص و اینکه مندرجات بخشنامه شماره 1271/1 مورخ 1372/3/20 مورد اعتراض متضمن وضع قاعده آمره‎ای در جهت محدودیت حق مادر در زمینه ثبت تولد نوزاد به او نیست، بنابراین بخشنامه مزبور خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات آن سازمان نمی‎باشد و موردی برای ابطال آن وجود ندارد.

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی