رای شماره ۴۹ مورخ ۱۳۸۶/‍۰۲/‍۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 584/83

شاکی:اتحادیه صنف خواربار فروشان زاهدان

موضوع:ابطال بند یک آیین‎نامه اجرایی ماده 13 قانون مواد خوراکی و آشامیدنی

تاریخ رای:یکشنبه 2 اردیبهشت 1386

شماره دادنامه: 49

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، مرکز بهداشت زاهدان با توجه به اصلاحیه ماده 13 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی مصوب سال 1379 و به تبع آن آیین‎نامه اجرایی، کلاسهای آموزشی ویژه بهداشت عمومی برای افراد بی بضاعت، مسن به مرحله اجراء گذاشته است. متن صریح ماده 13 قانون فوق‎الذکر درباره تخلف از مقررات بهداشتی نظیر عدم رعایت بهداشت فردی، وضع ساختمانی و وسایل کار می‎باشد ولی آیین‎نامه اجرایی این قانون فصل جدید یعنی نظام آموزشی که با هدف، ماهیت ماده 13 انحراف معنا داری دارد و مبحث نظام آموزشی اصناف در قالب آیین‎نامه اجرایی طرح شده است. به نظر این اتحادیه ماده یک آیین‎نامه اجرایی و آموزشی تعریف شده یعنی دوره بهداشت عمومی در چهارچوب قانون مصوب مجلس نبوده است و فرضاً اگر بپذیریم که مراد و منظور قانونگذار در ماده 13 آموزش بهداشت عمومی قابل تعمیم برای خواربار فروش و کسبه خرده پا است، لیکن تصمیم به واگذاری امر مهم آموزش به شرکت خصوصی نیاز به تصویب قانونگذار می‎باشد. ماده یک آیین‎نامه اجرایی مخالف قانون نظام صنفی است زیرا بر اساس مفاد قانون نظام صنفی افراد بی سواد بالاتر از 50 سال سن هم می‎توانند پروانه کسب دریافت کنند بنابمراتب ابطال بند یک آیین‎نامه اجرایی ماده 13 قانون مواد خوراکی و آشامیدنی مورد تقاضا است. سرپرست دفتر امور حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 211368/ح/ن مورخ 1383/12/12 اعلام داشته‎اند، 1- مطابق بند 2 ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب سال 1376 تامین بهداشت عمومی و ارتقاء سطح آن از طریق اجرای برنامه‎های بهداشتی خصوصاً در زمینه بهداشت محیط، آموزش بهداشت عمومی، بهداشت کار و شاغلین از وظایف و اختیارات این وزارتخانه می‎باشد که انجام این مهم جزء با تعیین و آموزش اصول بهداشتی بـه افرادی که در مشاغل مرتبط بـا بهداشت عمومی جامعه خدمت می‎نمایند و از مصادیق بـارز آن  فروشندگان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان مواد غذایی می‎باشند مقدور نخواهد بود و چون اذن در شیی اذن در لوازم آن نیز است، لذا اجرای بند 2 ماده یک قانون یاد شده جزء با آموزش و آگاهی افراد فراهم نخواهد شد. لذا آیین‎نامه مورد بحث علاوه بر مستنداتی که ذیلاً ذکر خواهد شد با اختیار حاصل از بند 2 ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم شده است. 2- به موجب مندرجات ماده 13 قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مصوب سال 1379 تخلف از مقررات بهداشتی به طور کلی ممنوع و برای متخلفین از آن مجازات تعیین گردیده است. تایید خواهند فرمود اجرای مفاد ماده اخیرالذکر که ضمانتهای اجرایی مانند جریمه نقدی واحد متخلف و مهر و موم محل در آن مقرر گردیده است جزء با آموزش افراد مشمول، مقدور و امکان پذیر نخواهد بود. 3- به موجب بند 15 ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین مبانی محاسبه هزینه‎های خدمات پزشکی و تعیین هزینه‎های مربوط در بخش دولتی و غیر دولتی و تعیین شهریه آموزشهای غیر رسمی و آزاد در زمینه‎های مختلف علوم پزشکی از وظایف و اختیارات این وزارتخانه می‎باشد، لذا برای انجام امور مربوط به آموزش و یادگیری مقررات و نیز بهداشت عمومی و در اجرای مقررات قانونی فوق الاشعار آموزشگاههایی در بخش خصوصی ایجاد و تعرفه‎های آن نیز بر اساس بند 15 ماده یک یاد شده نبوده و انجام وظایف و ایفاء مسیولیتهای قانونی برای این وزارتخانه متعذر و متعسر میگردید. با عنایت به مراتب معروضه فوق در دادخواست تقدیمی هیچگونه دلیل و مدرکی مبنی بر اینکه آیین‎نامه تدوین شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر خلاف قوانین ذیربط تصویب گردیده است باشد ابراز و ارایه نشده است، لذا شکایت فاقد وجاهت قانونی می‎باشد. هیات عمومـی دیوان عـدالت اداری در تـاریخ فـوق با حضور روسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیـوان تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشـاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

طبق بند 2 ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب 1376 تامیـن بهداشت عمومی و ارتقاء سطح آن از طریـق اجرای برنامه‎های بهداشتی، خصوصـاً در زمینـه بهـداشت  محیط، مبارزه با بیماریها، بهداشت خانواده و مدارس، آموزش بهداشت عمومی، بهداشت کار و شاغلین در زمره وظایف و مسیولیتهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته و ماده 13 اصلاحی قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی نیز تخلف از مقررات بهداشتی نظیر عدم رعایت بهداشت فردی، وضع ساختمانی و وسایل کار را ممنوع و مستوجب مجازات اعلام کرده است. نظر به مراتب فوق‎الذکر و اینکه ماده یک آیین‎نامه اجرایی ماده اخیرالذکر مبنی بر اینکه «کلیه متصدیان و کارگران و اشخاصی که در مراکز تهیه، تولید و توزیع و نگهداری و فروش و وسایط نقلیه حامل مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و اماکن عمومی اشتغال دارند، موظفند دوره ویژه بهداشت عمومی را به ترتیبی که معاون سلامت وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین و اعلام می‎نماید، گذرانده و گواهینامه معتبر آن را دریافت دارند.» در جهت تحقق اهداف و در حدود اختیارات قانونی مربوط تهیه و تصویب شده است. بنابراین مغایرتی با قانون ندارد و از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی نمی‎باشد.

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی