رای شماره ۷۸۶ مورخ ۱۳۸۵/۱۱/۲۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 87/84

شاکی: آقای علیرضا فعال‎زاده

موضوع: ابطال بند 2 تصویب‎نامه شماره 2552/ت29933 هـ مورخ 26/1/1383 هیات وزیران

تاریخ رای: سه شنبه 24 بهمن 1385

شماره دادنامه: 786


مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته ‎است، بند 2 تصویب‎نامه مورد شکایت که دریافت فوق‎العاده ویژه معلمان را مجموعاً به 65% تعداد متصدیان مشاغل تخصصی و مدیریت اختصاص داده است ترجیحی بلامرجح و تبعیض‎آمیز و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه و بر خلاف قوانین و از جمله ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 1370 و اصول نوزدهم، بیستم، چهلم، بند 9 اصل سوم قانون اساسی است. از آنجا که اجازه مندرج در ماده 6 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 1370 منصرف از این است که دولت این حق و اجازه را هم داشته باشد که 35% متصدیان این مشاغل را مستثنی نموده و با تعیین حد و کف آن را به 65% افراد اختصاص دهد. لذا درخواست ابطال بند 2 تصویبنامه 2552/ت29933 مورخ 1383/1/26 هیات وزیران راجع به فوق‎العاده ویژه معلمان را دارم. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 28123 مورخ 1384/7/3 مبادرت به ارسال تصویر نظریه شماره 43857/1604 مورخ 1384/5/8 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور نموده است. در نامه مدیرکل دفتر حقوقی و دبیرخانه هیات عالی نظارت سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور آمده است، 1- موارد یاد شده در اصول نوزدهم، بیستم، چهلم و بند نهم اصل سوم قانون اساسی مربوط به حقوق ذاتی افراد است و ارتباطی با منش شغلی و موقعیتهای اکتسابی آنان ندارد، مضافاً اینکه مطابق اصل چهارم قانون اساسی، تشخیص انطباق مقررات با اصول قانون اساسی به عهده شورای نگهبان قانون اساسی است و شورای مذکور تاکنون بند مورد شکایت را مغایر اصول قانون اساسی تشخیص نداده است. 2- در متن مقدمه تصویب‎نامه شماره 2552/ت29933هـ مورخ 1383/1/26 ترجیحات دریافت فوق‎العاده ویژه طرح مسیر ارتقای شغلی به صراحت اعلام شده است. کیفیت تدریس، خلاقیت و نوآوری، میز ان موفقیت دانش‎آموزان تحت تعلیم، میزان تلاش در زمینه تربیت اخلاق دانش‎آموزان، تجربه، طی دوره‎های آموزشی مورد نیاز، استفاده از فناوری‎های جدید و فعالیتهای علمی و پژوهشی از جمله مواردی است که عوامل امتیازآور طرح بر مبنای آنها اعلام شده است. این عوامل به میزان معیارهای ارزیابی در سه بخش الف- توانایی علمی و تجربی ب- توانایی‎های عملکردی، ج- بهره‎وری در متن طرح تصریح گردیده است. 3- تعیین سقف 65% درصد مشمولان طرح برای احراز رتبه‎های مورد نظر برای ایجاد فضای رقابت و سبقت در میان معلمین معزز بوده استفاده از فوق‎العاده یاد شده نیز به این معنی است که افراد بهره‎مند از آن چنانچه سطح کارآیی و کیفیت خدمات خود را افزایش ندهند از دریافت این امتیاز محروم شده و سایر افراد با تقویت شایستگی‎های خود بتوانند جایگزین آنها شوند. بنابراین اعطای امتیاز به افرادی که از دیگران پیش می‎گیرند عین عدالت است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به شرح بخشنامه شماره 25391/140 مورخ 1385/7/8 وزارت آموزش و پرورش بند 2 تصویب‎نامه شماره 2552/ت29933هـ مورخ 1383/1/26 هیات وزیران از جهت محدودیت استفاده از فوق‎العاده ویژه تا سقف 65%، اصلاح و محدودیت مزبور حذف گردیده است. بنابراین موضوع شکایت سالبه به انتفاء موضوع می‎باشد و موردی برای رسیدگی و امعان نظر در این خصوص وجود ندارد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۲‍۰۴۷ و ۲‍۰۴۹ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(موضوع شکایت و خواسته: ۱- ابطال تصمیم های ۲۸۲-۱۳۹۵/۱۲/‍۰۲ و ۲۹۵-۱۳۹۶/‍۰۳/۲۲ شورای رقابت و ابطال تصمیم شماره ۱۹؍۹۶؍هـ ت-۱۳۹۶/۱‍۰/‍۰۴ هیات تجدیدنظر شورای رقابت ۲- ابطال مواد ۲ و ۱۵ آیین نامه تاسیس و اداره داروخانه ها مصوب ۱۳۹۳/۱۲/‍۰۵ و ابطال ماده ۶ و بند ۳ و تبصره ۴ بند ۴ ماده ۴ ضوابط تاسیس داروخانه مصوب ۱۳۹۴/‍۰۴/۳۱)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی