رای شماره ۶۴۷ مورخ ۱۳۸۵/‍۰۹/۱۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 63/83

شاکی: آقای سید محسن بهشتیان و آقای جعفر مصطفی

موضوع: ابطال آیین‎نامه اجرایی قانون حمایت از پیش‎خریداران واحدهای مسکونی و بخشنامه شماره 13915/100 مورخ 29/7/1376 وزارت مسکن و شهرسازی

تاریخ رای: یکشنبه 12 آذر 1385

شماره دادنامه: 647

مقدمه: شکات به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته‎اند، هیات وزیران در تاریخ 1374/10/13 با استناد نابجا به تبصره 3 لایحه قانونی حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی مصوب 1358/10/17 شورای انقلاب اقدام به تصویب آیین‎نامه‎ای تحت عنوان «آیین نامه اجرایی قانون حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی» نموده است. وزارت مسکن و شهرسازی نیز به استناد ماده 8 آیین‎نامه مزبور، مبادرت به صدور دستورالعملی در تاریخ 1376/7/29 و متعاقباً دستورالعمل اصلاحی آن نموده است که متاسفانه به دلایل ذیل هم آیین‎نامه فوق‎الذکر و هم دستورالعمل‎های صادره موضوع ماده 8 آیین‎نامه خلاف قانون صدرالاشاره بوده و از حیث «تصویب از سوی مرجع ناصالح» و «مخالفت مفاد آنها با قانون مورد استناد» در خور نقض و ابطال است. 1- آیین‎نامه اجرایی قانون مذکور مطابق تبصره 3 آن می‎باید به تصویب شورای انقلاب می‎رسید و با توجه به اینکه کلیه وظایف و اختیارات شورای انقلاب به مجلس شورای اسلامی انتقال یافته است، لذا تصویب آیین‎نامه مزبور از سوی هیات وزیران غیر قانونی بوده و دستورالعملهای صادره از سوی وزارت مسکن و شهرسازی نیز به دلیل اتکا و استناد به آن آیین‎نامه غیر قانونی و فاقد اعتبار و اثر اجرایی است. 2- صرفنظر از مورد مذکور در آیین‎نامه مزبور و دستورالعملهای صادره به موارد و مسایلی اشاره شده که در قانون به هیچ نحوی پرداخته نشده است و در غالب مواد به نحوه انتشار آگهی پیش فروش اختصاص یافته و به بهانه تصویب آیین‎نامه اجرایی تکالیفی برای سازندگان ایجاد شده که به نوبه خود قانونگذاری محسوب می‎شود و طبق اصل 71 قانون اساسی این امر در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است. این آیین‎نامه همچنین مخالف اصل آزادی قراردادها و مواد 183، 190، 219، 220، 223 قانون مدنی است بنابمراتب تقاضای ابطال آیین‎نامه و دستورالعمل فوق الذکر را دارد. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شمـاره 20019 مـورخ 1383/6/10 اعـلام داشته‎اند، از آنجا که شورای انقلاب علاوه بر سمت قانـونگذاری، سمت قوه اجرایی (هیات دولت) را نیز در آن زمان به عهده داشته است، لذا در اجرای تبصره یاد شده و اصل 138 قانون اساسی، هیات وزیران اقدام به تصویب آیین‎نامه اجرایی قانون یاد شده نموده است. لذا خواستار رد دادخواست مطروحه می‎باشد. معاون پشتیبانی و امور مجلس وزارت مسکن و شهرسازی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 25992/230 مورخ 1383/5/12 اعلام داشته‎اند، ضرورت و فلسفه تصویب آیین‎نامه‎های اجرایی آن است که قانونگذار غالباً هنگام وضع قوانین به ذکر اصول و مقررات کلی اکتفا کرده و تعیین تکلیف جزییات را به مقامات اجرایی محول می‎نماید. به علاوه بر خلاف پندار شاکیان، لایحه قانونی مورد بحث صراحتاً تکالیفی را به عهده سازندگان قرار داده که لازم بوده نحوه و جزییات حصول آن طی آیین‎نامه اجرایی مشخص گردد از جمله ارایه طرح کامل جهت تایید مقامات ذیصلاح و ضمیمه نمودن قراردادهای نمونه. بنابمراتب فوق آیین‎نامه اجرایی معترض‎عنه و دستورالعمل مربوطه در چارچوب قانون حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی توسط مقامات ذیصلاح قانونی در حیطه صلاحیت و اختیارات آنها تنظیم و تصویب گردیده است و به همین دلیل نیز شاکیان از بیان حتی نمونه‎ای از مغایرت ادعایی مفاد آن با قانون مورد عمل ناتوان می‎باشند. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیـدنظـر تشکیل و پس از بحث و بـررسی و انجام مشـاوره بـا اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

اعتراض نسبت به آیین‎نامه اجرایی قانون حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی از حیث صلاحیت مرجع تصویب کننده قبلاً مورد رسیدگی قرار گرفته و به شرح دادنامه شماره 431 مورخ 1385/6/19 هیات عمومی دیوان اعتراض مذکور وارد شناخته نشده است. بنابراین موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم مجدد نسبت به اعتراض جدید از جهت فوق الذکر وجود ندارد و اعتراض شاکی نسبت به آیین‎نامه مزبور و همچنین بخشنامه شماره 13915/100 مورخ 1376/7/29 وزارت مسکن و شهرسازی به تبع آن مشمول مدلول دادنامه فوق الذکر است.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری-مقدسی‎فرد

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۳۲۶۲ مورخ ۱۴‍۰‍۰/۱۲/۱۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(۱- تعرفه شماره ۲-۱۲ از تعرفه عوارض سال ۱۳۹۶ شهرداری مرودشت تحت عنوان عوارض کسری و حذف پارکینگ های بناهای مسکونی، تجاری و اداری و غیره از تاریخ تصویب ابطال شد. ۲- تعرفه شماره ۲-۱۴ با عنوان عوارض تفکیک اعیانی و ردیف های ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷ و ۹ از تعرفه شماره ۲-۱۳ با عنوان بهای خدمات تشکیل پرونده تفکیک جزیی به استناد بند ۲-الف از قسمت توضیحات که در قالب تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۶ شهرداری مرودشت به تصویب شورای اسلامی این شهر رسیده از تاریخ تصویب ابطال شد.)
رای شماره ۳۱۵۷ مورخ ۱۴‍۰‍۰/۱۲/‍۰۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری(بند ۸ دستورالعمل شماره ۵۱‍۰/۹۹/۲‍۰‍۰- ۱۳۹۹/‍۰۵/۱۱ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور که اعلام داشته است که هرگونه تغییر محل فعالیت در سال ۱۳۹۸ نسبت به محل فعالیت در سال ۱۳۹۷ با عنایت به مفاد ماده ۳ آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ۳ ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم، مشمول ثبت نام جدید بوده و مودی در محل فعالیت جدید مشمول مقررات این دستورالعمل نخواهد بود، ابطال شد.)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی