رای شماره ۵۴۱ مورخ ۱۳۸۵/‍۰۷/۳‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 109/85

شاکی: آقای غلامرضا سلامی

موضوع: ابطال ماده 6 آیین نامه مرخصی‎ها – ابطال قسمت اخیر بخشنامه شماره 53/61446 مورخ 28/10/1378 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور

تاریخ رای: یکشنبه 30 مهر 1385

شماره دادنامه: 541

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، 1- به صراحت ماده 47 قانون استخدام کشوری استفاده از یک ماه مرخصی در هر سال با دریافت حقوق و فوق العاده‎های مربوط به عنوان یکی از حقوق قانونی مستخدمین رسمی مشمول آن قانون تبیین و تثبیت گردیده و وفق تبصره 3 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی مصوب سال 1366 مجلس شورای اسلامی استفاده از حقوق و مزایای مرخصی استحقاقی استفاده نشده یا احتساب آن جزء سابقه خدمتی به صورت مطلق و بدون هرگونه قید و شرطی تجویز و تصریح گردیده است. 2- در قانون استخدام کشوری یا سایر قوانین مصوب هیچ نوع الزام و اجباری از حیث مکلف و موظف نمودن کارمندان دولتی به درخواست یا استفاده اجباری از مرخصی استحقاقی مشهود نمی‎باشد، لکن هیات وزیران بر خلاف حکم قانونگذار و مواد قانونی اشاره شده و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه با وضع قاعده آمره در ماده 6 آیین نامه مرخصی‎ها مصوب 1346/7/22 و علیرغم اینکه در صدر همان ماده استفاده از مرخصی استحقاقی را مشروط و موکول به تقاضای کتبی مستخدم نموده ولی در قسمت دوم ماده مذکور با نقض غرض و با وضع قاعده آمره هر کارمند را موظف نموده که در طول سال مرخصی استحقاقی خود را درخواست نماید. در حالی که برابر قوانین یاد شده کارمندان دولتی مواجه با چنین تکلیفی نبوده و استفاده از مرخصی استحقاقی یک ماهه یا دریافت حقوق و مزایای مرخصی‎های استفاده نشده و یا احتساب آن جزو سابقه خدمتی از حقوق اختیاری و مسلم کارمندان می‎باشد و آراء شماره 257 مورخ 1378/6/20 و 59 مورخ 1377/3/23 و 357 مورخ 1384/8/8 هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیز که در موارد مشابه صادر گردیده موید مراتب اعلامی است. 3- پس از صدور رای شماره 257 مورخ 1378/6/20 در خصوص لغو و ابطال ماده 9 آیین‎نامه مرخصی‎ها، سازمان امور اداری و استخدامی کشور مجدداً با صدور بخشنامه شماره 53/61446 مورخ 1378/10/28 ذخیره مرخصی استحقاقی مستخدمین را به رعایت مواد 6 و 7 آیین‎نامه مشروط و موکول نموده در حالی که با لغو و ابطال ماده 9 الزام و اجبار مندرج در ماده 6 موضوعاً منتفی بوده و برابر رای دیوان چنانچه مستخدمی موفق به استفاده از مرخصی استحقاقی خود نشود تمام سی روز بایستی ذخیره گردد ولی دستگاههای دولتی با استناد به بخشنامه ذکر شده سازمان امور اداری و استخدامی کشور و عدم ابطال ماده 6 آیین نامه مرخصی‎ها، در صورتی که کارمندی مرخصی استحقاقی خود را درخواست ننماید، از ذخیره کامل و یک ماهه مرخصی استفاده نشد امتناع می‎نمایند و این امر کاملاً بر خلاف نیت قانونگذار و مغایر با آراء فوق الذکر هیات عمومی دیوان و البته ناشی از عدم ابطال ماده 6 آیین‎نامه مرخصی‎ها است که کاملاً بر خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه به تصویب رسیده و البته با صدور بخشنامه مورد شکایت قدرت اجرایی بیشتری یافته است. بنابراین مستنداً به ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری تقاضای طرح موضوع در هیات عمومی دیوان و صدور رای به ابطال موارد درخواستی را دارد. مدیرکل دفتر حقوقی و دبیرخانه هیات عالی نظارت سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 59451/1604 مورخ 1385/5/3 اعلام داشته‎اند، 1- در ماده 6 آیین‎نامه مرخصی‎ها، جهت استفاده مستخدمین از مرخصی استحقاقی خود، درخواست کتبی مستخدم و موافقت کتبی رییس واحد مربوط و در غیاب او معاون وی پیش‎بینی گردیده است که این امر جهت انتظام امور و برنامه‎ریزی جهت استفاده از نیروی انسانی واحدهای مربوطه ضروری به نظر می‎رسد و نمی‎توان تصور نمود که مستخدم به صرف داشتن مرخصی استحقاقی، بدون درخواست کتبی و بدون موافقت مسیول مستقیم و بدون اطلاع به هر شکل که اراده نماید از مرخصی استحقاقی خود بهره‎مند شود. ب- در قسمت دوم ماده پیش گفته، واضعین آیین‎نامه، مقامات اجرایی دستگاههای مربوطه را مکلف به برنامه‎ریزی جهت استفاده مستخدمین از مرخصی‎های استحقاقی خود نموده است و این امر به جهت حمایت از مستخدمین می‎باشد و پیش‎بینی شده است که می‎بایستی ظرف مدت شش ماه از تاریخ تقاضای مستخدم ترتیبی داده می‎شود تا وی بتواند از مرخصی استحقاقی خود بهره‎مند شود و این به منزله اجبار مستخدمین جهت استفاده از مرخصی ذخیره شده خود نمی‎باشد. 2- با توجه به مفاد دادنامه شماره 97 مورخ 1384/3/1 آن هیات محترم که به موجب آن نظریه اعلام شده مبنی بر لزوم اجتماع شرایط مقرر در مادتین 6 و 7 آیین‎نامه مرخصی‎ها در ذخیره مرخصی استحقاقی مستخدمین خلاف قانون اعلام نموده است. لذا به تبعیت از دادنامه مذکور مرخصی‎های استحقاقی سالانه استفاده نشده مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشـوری و سایـر مستخدمینی کـه از لحاظ استفـاده از مـرخصی استحقاقـی از مقررات مـورد عمـل‎ مستخدمیـن رسمی تبعیت مـی‎نمایند، در صورت عـدم درخواست نیز به هـر میزان قابـل ذخیره شدن می‎باشد.3- ملاحظه می‎فرمایید با صدور رای شماره 97 مورخ 1384/3/1 آن هیات محترم شاکی محقق گردیده و بخشنامه شماره 61446/53 مورخ 1378/10/28 سازمان امور اداری و استخدامی کشور سابق نیز ابطال گردیده است. با توجه به مراتب فوق تقاضای رد شکایت نامبرده را دارد. معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 68639 مورخ 1385/7/9 اعلام داشته‎اند، ماده (6) اصلاحی آیین‎نامه مرخصی‎ها صرفاً در مقام بیان وظیفه کارمند به ارایه درخواست استفاده از مرخصی استحقاقی و همچنین مسیول کارمند به اجازه استفاده از مرخصی مزبور است و در خصوص حکم مترتب بر عدم استفاده کارمند از مرخصی توضیحی ندارد تا از این جهت مورد اعتراض قرار گیرد. بنابراین با توجه به آراء متعدد دیوان عدالت اداری در این خصوص از جمله رای شماره 257 مورخ 1378/6/20 که در خصوص ابطال ماده 9 آیین‎نامه مزبور صادر گردیده مشکلی در ذخیره مرخصی استفاده نشده کارمندان وجود ندارد و در بخشنامه شماره 61446/53 مورخ 1378/10/28 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور در خصوص ذخیره مرخصی کارکنان ممنوعیتی مقرر نشده است، لذا مراتب جهت اتخاذ تصمیم مقتضی اعلام می‎گردد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

 ماده 47 قانون استخدام کشوری مفید استحقاق مستخدم رسمی دولت به استفاده از یک ماه مرخصی با دریافت حقوق و مزایای قانونی در هر سال می‎باشد که ترتیب تحصیل آن به شرح ماده 50 قانون مذکور به آیین‎نامه مصوب هیات وزیران محول شده است. نظر به اینکه استفاده از حق مکتسب قانونی منوط به میل و اراده صاحب حق است و مفهوم مخالف الزام مستخدم رسمی به تقاضای مرخصی استحقاقی و استفاده از آن با موافقت سازمان متبوع به شرح ماده 6 آیین‎نامه مرخصی‎ها و بخشنامه شماره 53/61446 مورخ 1378/10/28 سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور، مفهم عدم امکان ذخیره شدن مرخصی استحقاقی مستخدم رسمی است که با حکم مقنن در باب جواز ذخیره شدن مرخصی مستخدم رسمی دولت منافات و مغایرت دارد. بنابراین مقررات مورد اعتراض به علت مغایرت با قانون مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎شود.  

معاون قضایی دیوان عدالت اداری- رهبرپور

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی