رای شماره ۵۳۷ تا ۵۴‍۰ مورخ ۱۳۸۵/‍۰۷/۳‍۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 83/503، 752 و 84/19، 194

شاکی: موضوع: ابطال بند (خ) ماده یک، ماده 2، ماده 3، ماده 5، ماده 6، ماده 9، ماده 13 و ماده 15 تصویبنامه شماره 36046/ت23687ه‍ مورخ 16/8/1379 و بند یک و تبصره بند 2 تصویب نامه شماره 58977/ت29101ه‍ مورخ 18/12/1382 هیات وزیران

تاریخ رای: یکشنبه 30 مهر 1385

شماره دادنامه: 537، 538، 539، 540

مقدمه: الف-1- آقای محمود ترابی به شرح دادخواست تقدیمی و لوایح تکمیلی اعلام داشته است، مطابق تبصره یک ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1361/12/16 «تعیین پهنای بستر و حریم آن در مورد هر رودخانه و نهر طبیعی و مسیل و مرداب و برکه طبیعی در هر محل با توجه به آمار هیدرولوژی رودخانه‎ها و انهار و داغاب در بستر طبیعی آنها بدون رعایت اثر ساختمان تاسیسات آبی با وزارت نیرو است.» هیات وزیران در ماده 3 و ماده 15 آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‎ها، انهار، مسیلها، مردابها، برکه‎های طبیعی و شبکه‎های آبرسانی، آبیاری و زهکشی مصوب 1379/8/11 با خارج شدن از حدود اختیارات و تکالیف منحصره و مختصه قانونی و با توسعه حدود اختیارات و تکالیف مقرره در قانون برای وزارت نیرو، به وضع مقرراتی در خصوص کانالها، انهار احداثی و سنتی و شبکه‎های آبیاری و زهکشی مبادرت نموده است. که مطابق منطوق و مدلول قانون و براساس منطق حقوق، درباره هیچ کدام دارای اختیار قانونی نیست و در خصوص هر یک از کانالها یا انهار احداثی و سنتی یا شبکه‎های آبیاری و زهکشی بر حسب مورد فقط مالکین خصوصی آنها اعم از دولت که در هر یک از آن موارد با حیثیت شخص خصوصی وارد موضوع می‎شود یا اشخاص حقیقی یا حقوقی حقوق خصوصی دارای اهلیت و سمت برای ورود به موضوعات مربوط خواهند بود. 2- چنانکه بطور کامل سبوق و مستحضر هستند، اصولاً آیین نامه به منظور مشخص نمودن تمام جزییات مربوط به اجرای قانون و تنظیم امور اداری مربوطه و هم آهنگ نمودن نحوه اجرای قانون تنظیم و تصویب می‎شود در آیین نامه موضوع شکایت، تنها در قسمت آخر بند (خ) ماده یک آن به صورت کلی و مجمل و مبهم به حریم انهار طبیعی یا رودخانه‎ها اشاره شده و هیچ ضابطه و اصول فنی و اجرایی برای تعیین حریم رودخانه‎ها و انهار طبیعی وضع و مشخص نگردیده است. این توسیع و بسط خارج از قانون و حدود اختیارات وزارت نیرو و انحصار مسایل و موضوعات خاص خارج از وظایف تخصصی وزارت نیرو همچنان ادامه داشته به طوری که هیات وزیران در تصویب نامه شماره 58977/ت29101ه‍ مورخ 1382/12/18 «اصلاح آیین نامه  مربـوط به بستر و حریم رودخانـه‎ها، انهار، مسیلها، مردابـها، برکه‎های طبیعی و شبکه‎های آبرسانی و آبیاری و زهکشی» مصوب 1382/12/13 خود با خارج شدن هرچه بیشتر از حدود و ثغور اختیارات قانونی مقرر در تبصره یک ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1381/12/16 در خصوص «تعیین پهنای بستر و حریم آن در مورد هر رودخانه و نهر طبیعی و با توسیع هرچه بیشتر حدود و ثغور آن اختیارات قانونی اولاً انهار (سنتی) را نیز که اصولاً و قانوناً هیچگونه اختیار و تکلیف و وظیفه‎ای درباره آن دارا نمی‎باشد، وارد حوزه تعریف مقررات آیین‎نامه‎ای خود کرده است و ثانیاً با تعبیری موسع از حدود اختیارات مقرر در قانون و با بدعت گذاری و ایجاد تعریف‎ها و مفاهیم جدید، به وضع مقرراتی مبادرت کرده است که نه تنها خارج از حیطه و حوزه اختیارات و وظایف منفکه قانونی قوه مجریه است، بلکه مغایر با منطق حقوق و مغایر با اصول و قواعد مسلم فقهی و مغایر با دکترین حقوقی و رویه‎های قضایی مربوط به موضوع و مغایر با قوانین موضوعه مملکتی است، با عنایت به مراتب ابطال بند (خ) ماده یک، ماده 3، ماده 15 و تصویب نامه شماره 36046/ت23687ه‍ مورخ 1379/8/16 و بند یک تصویبنامه شماره 58977/ت29101ه‍ مورخ 1382/12/18 هیات وزیران را بلحاظ مخالفت با موازین شرع و قانون تقاضا دارد. الف-2- معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 72446 مورخ 1383/12/1 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 410/59283 مورخ 1383/10/22 وزارت نیرو نموده است. در این نامه آمده است، 1- تعیین حریم کانالها و شبکه‎های آبیاری و زهکشی در آیین نامه مورد بحث براساس اختیارات حاصل از تبصره 2 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب بوده است. 2- تعیین میزان حریم انهار مستحدثه توسط وزارت نیرو و تصویب آن توسط هیات وزیران به موجب تکلیف قانونی مقرر در صدر تبصره ماده 17 قانون فوق الاشعار و اختیارات مقرر در ماده 51 قانون یاد شده است. بر اساس تبصره ماده صدرالذکر تشخیص حریم چاه و قنات و مجرا با کارشناسان وزارت نیرو است و وزارت نیرو بر این اساس مبادرت به تعیین ضوابطی جهت تعیین میزان حریم انهار احداث و سنتی (که از مجاری آب است) نموده تا کارشناسان وزارت نیرو به هنگام تشخیص حریم با توجه به ضوابط مورد اشاره اعلام نظر نمایند و در واقع ماده 15 آیین نامه مورد بحث حریم انهار مورد نظر را هماهنگ و ضابطه‎مند نموده است و هیات دولت نیز به استناد ماده 51 قانون توزیع عادلانه آب آیین نامه اجرایی لازم را مورد تصویب قرار داده است. 3- علیرغم اظهارات شاکی در بند 2 دادخواست ضوابط لازم برای تعیین حریم کمی رودخانه‎ها و … که عبارت از یک متر تا بیست متر است تعیین و مشخص گردیده لازم به ذکر است که با عنایت به اینکه رودخانه‎ها و انهار طبیعی و … بلحاظ میزان دبی، وضع طبیعی، شیب زمین، جنس زمیـن و سایر عـوامل دارای وضعیت متفاوتی مـی‎باشند، امکان تعیین میزان حریـم به طور  یکسان برای کلیه آنها وجود ندارد و تعیین میزان حریم با توجه به عوامل فوق منوط به نظر کارشناس شده است که در بنـد (خ) ماده یک آیین‎نامـه مورد نظر ضابطه لازم بـرای تعیین حریم مشخص شده و کارشناس مکلف به تعیین آن با توجه به حداقل و حداکثر مقرر در آیین نامه می‎باشد. ب-1- آقای محمد خلدی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه، انهار و مسیلها، مردابها، برکه‎های طبیعی و شبکه‎های آبرسانی، آبیاری و زهکشی موضوع تصویب نامه شماره 36046/ت23687ه‍ مورخ 1379/8/16 هیات وزیران (ماده 15) برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد تکلیف می‎نماید که این موضوع موجب سلب حق ایجاد شده برای اشخاص در اراضی مورد تملک و تصرف می‎شود. در ماده 15 آیین نامه به حریم لوله‎های آبرسانی اشاره شده که مغایر با مفاد قانون توزیع عادلانه آب می‎باشد زیرا شمول قانون مزبور به رودخانه‎ها، انهار، مخازن و کانالهای زهکشی اطلاق داشته و منصرف بر شبکه‎های آبرسانی و توزیع آب در داخل شهرها می‎باشد با عنایت به مراتب ابطال ماده 15 آیین نامه مذکور را به لحاظ مغایرت با شرع و قانون مورد تقاضا است. ب-2- معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 32709 مورخ 1384/5/31 تصویر نامه شماره 410/14113 مورخ 1384/3/10 وزارت نیرو را ارسال داشته‎اند، در این نامه آمده است، موضوع شکایت شاکی مربوط به قسمت دوم ماده 15 آیین نامه (حریم لوله‎های آبرسانی) است که در این خصوص دو نکته قابل تامل و توجه است، بخش نخست ماده 15 به حریم کانالها، انهار مستحدثه و شبکه‎های آبیاری و زهکشی اختصاص دارد و در شش بند (الف تا ج) میزان حریم هر یک از کانالها، انهار مستحدثه و شبکه‎های آبیاری و زهکشی اختصاص دارد که با استناد به تبصره 2 ماده قانون توزیع عادلانه آب که مقرر می‎دارد «حریم … و همچنین کانالهای عمومی آبرسانی و آبیاری و زهکشی اعم از سطحی و زیرزمینی» به تصویب رسیده است. بخش دوم ماده 15 به حریم لوله‎های آبرسانی اختصاص دارد و در چهار بند (الف تا ت) میزان حریم هر یک از لوله‎ها بر اساس قطر و آبدهی لوله‎ها تعیین گردیده است که مستنداً به تبصره 2 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب به تصویب رسیده است. ج-1- آقای فیروز ملکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، اولاً، وفق مواد 2 و 3 و 9 آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‎ها … مصوب 1379/8/11 هیات وزیران، مرجع تشخیص و تعیین بستر و حریم رودخانه‎ها را شرکتهای آب منطقه‎ای تعیین کرده است. نظر به اینکه شرکتهای آب منطقه‎ای دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند که به صورت بازرگانی اداره می‎شوند (ماده 32 قانون توزیع عادلانه آب) لذا این شرکتها را نمی‎توان جزء وزارت نیرو محسوب کرد. از این رو مواد 2 و 3 و 9 آیین نامه مذکور از حیث تغییر مرجع تعیین حـد بستر و حریم رودخانه‎ها بـر خلاف قانون (تبصره یک ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب) بوده و قابل  ابطال است. ثانیاً، وفق مواد 5 و 6 آیین نامه فوق الذکر مرجع رفع تجاوز از بستر و حریم رودخانه‎ها و اقدام در خصوص قلع و قمع اعیانیهـای واقع در آن، شرکتهـای آب منطقه‎ای تعییـن گردیده که با عنایت به توضیحات فوق، مواد 5 و 6 بر خلاف تبصره 4 ماده 2 قانون مذکور می‎باشد. ثالثاً، براساس ماده 13 آیین نامه فـوق الاشاره وزارتخانه‎ها، موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها مکلف گردیده‎اند که قبل از اجرای هر طرحی و یا قبل از صدور پروانه ساخت، بستر و حریم رودخانه‎ها را استعلام نمایند که در این خصوص مردم در مراجعه به این دستگاهها مواجه با یک استعلام اجباری می‎گردند که موانع فراوانی برای مردم ایجاد می‎کند و موجب کندی امور می‎گردد. قطع نظر از اینکه این موضوع از نظر منطقی صحیح است یا خیر، ایجاد هرگونه تکلیف به عهده قانونگذار است نه هیات وزیران، لذا به نظر می‎رسد از این جهت این ماده خارج از حدود اختیارات هیات وزیران باشد. بنابمراتب ابطال مواد 2، 3، 5، 6، 9 و 13 آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‎ها مصوب 1379/8/11 و بند یک و تبصره بند 2 مصوبه مورخ 1382/12/18 مورد تقاضا است. ج-2- معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 27726 مورخ 1384/5/5، تصویر نظریه شماره 410/19187 مورخ 1384/4/12 وزارت نیرو را ارسال نموده است. در این نامه آمده است، 1- عموم وظایف اجرایی که طبق قوانین و مقررات به عهده دولت یا وزارتخانه‎ها محول می‎گردد، اساساً از طریق ادارات و واحدهای تابعه اجرایی انجام می‎پذیرد و واگذاری این وظایف به دولت هرگز به معنای تمرکز امور اجرایی در مرکز وزارتخانه نمی‎باشد. 2- از ملاک موجود در مواد مختلف قانون توزیع عادلانه آب (از جمله مواد 22، 15، 24، 30، 31، 32 و …) می‎توان استنباط نمود که قانونگذار تامل به تمرکز امور اجرایی در ستاد وزارتخانه نبوده و شرکتهای آب منطقه‎ای و استانی را برای انجام وظایف اجرایی وزارتخانه در سطح استانها به رسمیت شناخته است. 3- براساس نص صریح ماده 32 قانون توزیع عادلانه آب، وزارت نیرو مجاز به تشکیل سازمانها و شرکتهای آب منطقه‎ای می‎باشد و بدیهی است که تشکیل شرکت یا سازمانهای منطقه‎ای و استانی نمی‎تواند معنایی جز واگذاری امور اجرایی به آنها داشته باشد. 4- شرکتهای آب منطقه‎ای در مورد تعیین بستر و حریم رودخانه‎ها، انهار و … صرفاً طبق ضوابط و معیارهای ابلاغی این وزارت که برخی از آنها نیز در آیین نامه مربوط آمده است، عمل می‎نمایند و هرگز در این باره مرجع تعیین ضابطه نبوده و صرفاً مشمولیت اجرای ضوابط در محل را بر عهده دارند. د-1- معاون نظارت و بازرسی امور اقتصادی و زیربنایی سازمان بازرسی کل کشور در شکایتنامه شماره 8539/84 مورخ 1384/3/16 اعلام داشته‎اند، مطابق بند 2 از فصل سوم گزارش پیوست. اداره کل امور آب استان سمنان، بابت هزینه کارشناسی تعیین بستر و حریم رودخانه‎هـا و انهار، بـه استناد ماده 9 مصوبـه هیات وزیران به شماره 36046/ت23687 مورخ 1379/8/16  مبالغی دریافت نموده است. با توجه به اینکه قانونگذار در ماده 8 قانون توزیع عادلانه آب، هزینه کارشناسی در خصوص حفر چاه یا قنات را پیش بینی نموده لیکن در ماده 2 قانون پیش گفته و تبصره‎های مربوطه اشاره‎ای به هزینه کارشناسی تعیین بستر و حریم رودخانه و انهار نکرده است با توجه به اینکه این سکوت بر مبنـای علم و عمد قانونگـذار صورت پذیرفته، صـدور مصوبه فوق الذکر از حیث دریافت هزینه کارشناسی از متقاضیان، فاقد منشاء قانونی می‎باشد و ابطال ماده 9 تصویب نامه فوق الذکر مورد تقاضا است. مدیرکل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 74161 مورخ 1384/11/13 تصویر نامه‎های شماره 61/114430 مورخ 1384/10/5 وزارت کشور و 410/65952 مورخ 1384/10/28 وزارت نیرو را ارسال نموده‎اند. در نامه دفتر امور حقوقی وزارت کشور آمده است، 1- ماده 9 واجد دو جزء یا دو بخش کاملاً مجزا از یکدیگر است. اولاً در بخش اول ماده حق تقدیم درخواست برای تعیین حد بستر و حریم رودخانه و … برای افراد، نهادها و سازمانهای مرتبط پیش بینی شده است. ثانیاً در بخش دوم، پرداخت هزینه‎های کارشناسی توسط شخص یا نهاد متقاضی مورد توجه و اشاره هیات دولت بوده است. 2- طبق تبصره یک ماده 2 قانون نحوه توزیع عادلانه آب، تعیین حدود حریم و بستر رودخانه‎ها بر عهده وزارت نیرو قرار گرفته است. اما چنانچه اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی یا غیر دولتی بنابر مصالح یا نیازهای موردی، متقاضی این امر باشد، با توجه به اینکه چنین درخواستی تحمیلی بر برنامه‎های تدوین شده وزارت نیرو خواهد بود، لذا به نظر می‎رسد که هزینه‎های متعلقه را نیز باید پرداخت نماید. در نامه مدیر کل دفتر حقوقی وزارت نیرو نیز آمده است، به دلیل اینکه در مفاد تبصره یک ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب، وظیفه تعیین حد بستر و حریم بر عهده وزارت نیرو گذارده شده و این وظیفه دلالت بر این ندارد که وزارت نیرو موظف به تامین اعتبار و هزینه کار نیز می‎باشد، لذا بر اساس ماده 51 قانون مذکور این موارد در آیین‎نامه‎ای که توسط وزارت نیرو تهیه و به تصویب هیات وزیران رسیده است تعیین گردیده و مغایرتی با قانون ندارد. با توجه به اینکه طول رودخانه‎ها و مسیلها و انهار طبیعی، مردابها و برکه‎های طبیعی صدها هزار کیلومتر است، بنابراین از نظر تامین مالی و برنامه‎ریزی فنی حتی با اولویت‎بندی، این امر در کوتاه مدت بسیار دشوار است و انجام این موارد براساس نیاز اشخاص است و پرداخت هزینه موردی آن نیز امری منطقی است. دبیر محترم شورای نگهبان در خصوص ادعای خلاف شرع بودن بند (خ) ماده یک و ماده 3 و ماده 15 تصویبنامه شماره 36046/ت23687ه‍ مورخ 1379/8/16 و بند یک تصویب نامه شماره 58977/ت29101ه‍ مورخ 1382/12/18 هیات وزیران طی نامه شماره 16895/30/85 مورخ 1385/5/11 اعلام داشته‎اند، اطلاق بند (خ) مـاده یک آیین نـامه نسبت بـه مواردی که نهر احـداثی در آخر ملک شخصی و مجاور ملک غیر احداث  شده باشد از نظر اثبات حریم برای این نهر حتی نسبت به ملک غیر خلاف موازین شرع شناخته شد. بالتبع این اطلاق نسبت به موارد دیگر آییننامه همچون ماده 3 و ماده 15 آیین نامه نیز خلاف موازین شرع است. همچنین ایراد شرعی مزبور نسبت به اطلاق بند یک اصلاح آیین نامه شماره 58977/ت29101ه‍ مورخ 1382/12/18 هیات وزیران نیز وارد است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بـدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

الف- به شرح نظریه شماره 16895/30/85 مورخ 1385/5/11 شورای نگهبان «موضوع بند (خ) ماده یک و ماده 3 و ماده 15 تصویب نامه شماره 36046/ت23687ه‍ مورخ 1379/8/16 و بند یک تصویب نامه شماره 58977/ت29101ه‍ مورخ 1382/12/18 هیات وزیران در جلسه مورخ 1385/5/11 فقهای شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر شورا به شرح زیر اعلام می‎گردد: اطلاق بند (خ) ماده (یک) آیین نامه نسبت به مواردی که نهر احداثی در آخر ملک شخصی و مجاور ملک غیر احداث شده باشد از نظر اثبات حریم برای این نهر حتی نسبت به ملک غیر خلاف موازین شرع شناخته شد. بالتبع این اطلاق نسبت به مواد دیگر آیین‎نامه همچون ماده 3 و ماده 15 آیین نامه نیز خلاف موازین شرع است. همچنین ایراد شرعی مزبور نسبت به اطلاق بند یک اصلاح آیین نامه شماره 58977/ت29101ه‍ مورخ 1382/12/18 هیات وزیران نیز وارد است.» بنابراین بند (خ) ماده یک، ماده 3 و ماده 15 تصویبنامه شماره 36046/ت23687ه‍ مورخ 1379/8/16 و بند یک تصویبنامه شماره 58977/ت29101ه‍ مورخ 1382/12/18 هیات وزیران بنا به علل و جهات و در حد مقرر در نظریه مذکور مستنداً به قسمت اول ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎شود.ب- با توجه به مندرجات لایحه جوابیه وزارت نیرو و حکم صریح ماده 32 قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1361 که مقرر داشته است « وزارت نیرو می‎تواند سازمانها و شرکتهای آب منطقه‎ای را به صورت شرکتهای بازرگانی راساً یا با مشارکت سازمانهای دیگر دولتی یا شرکتهایی که با سرمایه دولت تشکیل شده‎اند ایجاد کند. اساسنامه این شرکتها به پیشنهاد وزارت نیرو به تصویب هیات وزیران خواهد رسید…» و اینکه حسب تبصره ماده مزبور تعیین حوزه عمل شرکتها و سازمانهای آب منطقه‎ای به عهده وزارت نیرو محول شده و تفکیک و تقسیم وظایف و مسیولیتهای خاص آن وزارتخانه بین سازمانها و موسسات و شرکتهای تابعه و وابسته به وزارتخانه مزبور با رعایت مقررات مربوط و در جهت اجرای مطلوب تکالیف محوله بالحاظ جنبه‎های فنی و تخصصی امور مذکور از جمله وظایف سازمانی آن وزارتخانه است، بنابراین مواد 2، 5، 6 و 9 از جهت اینکه تعیین حد بستر و حریم رودخانه‎ها، انهار، مسیلها، مردابها و برکه‎های طبیعی موجود و علامت گذاری نهایی حد بستر و حریم و ضرورت قلع و قمع اعیانی اعم از اشجار و غیر آن، در حوزه هر شرکت را به عهده آن شرکت محول نموده است، مغایرتی با قانون ندارد و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه نمی‎باشد.ج- مفاد ماده 13 آیین نامه مورد اعتراض در باب الزام واحدهای دولتی به استعلام بستر و حریم رودخانه‎ها، انهار، مسیلها، مردابها و برکه‎های طبیعی قبل از اجرای طرحهای مربوط به خود و همچنین تبصره الحاقی به ماده 2 اصلاح آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‎ها، انهار، مسیلها، مردابها، برکه‎های طبیعی و شبکه‎های آبرسانی، آبیاری و زهکشی مصوب 1382 که کلیه مراجع تعیین کننده کاربری و صادر کننده پروانه استقرار فعالیت را مکلف به کسب نظریه شرکت آب منطقه‎ای مربوط نموده است، متمضن وضع قاعده آمره‎ای در جهت تضییع یا سلب حقی نیست و بدین جهت مغایرتی با قانون ندارد.د- نظر به اینکه وضع قاعده آمره در باب الزام اشخاص به پرداخت هرگونه وجه به واحدهای دولتی اختصاص به حکم صریح قانونگذار یا ماذون از قبل مقنن دارد، حکم مقرر در ماده 9 آیین نامه مورد اعتراض در قسمتی که متضمن الزام اشخاص به پرداخت هزینه کارشنای به شرکتهای آب منطقه‎ای بر اساس تعرفه وزارت نیرو می‎باشد خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می‎شود و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎گردد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری-علی رازینی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
رای شماره ۱۴‍۰۲۳۱۳۹‍۰‍۰‍۰‍۰۶‍۰۳۱۷‍۰ مورخ ۱۴‍۰۲/‍۰۳/‍۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند ۶-۱ از ماده ۱، ماده ۴، بندهای ۲، ۵، ۱۴ و ۱۷ ماده ۷، قسمت دوم بند ۱۱ ماده ۷، جدول شماره ۵، فراز پایانی تبصره ماده ۷ و مواد ۱۳ و ۱۴ از شیوه نامه تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی طراح و ناظر ابلاغی به شماره ۴‍۰‍۰/۱‍۰۶۲۴۷۸ مورخ ۱‍۰/۱۲/۱۳۹۹ وزیر راه و شهرسازی)
داتیک در شبکه‌های اجتماعی