رای شماره ۵‍۰۱ و ۵‍۰۲ مورخ ۱۳۸۵/‍۰۷/‍۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

کلاسه پرونده: 247، 411/85

شاکی: آقایان علی شکرایی و ساسان کرمی

موضوع: ابطال مصوبه شماره 2043/50/س مورخ 21/2/1385 ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

تاریخ رای: یکشنبه 9 مهر 1385

شماره دادنامه: 501-502

مقدمه: شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی تصمیمی به شماره 2043/50/س مورخ 1385/2/21 که قبلاً هم به شماره 2402 مورخ 1382/4/25 مطرح نموده بود و به شرح دادنامه شماره 40 مورخ 1383/2/13 هیات عمومی ابطال گردیده در شش بند مواردی را مطرح نموده است. در بند یک و چهار آن مقرر داشته «1- کارت و مدارک مسافری صرفاً به همراه مسافر معتبر است و برای کالاهای تجمیعی به عنوان سند مثبته قابل پذیرش نمی‎باشد» «4- چنانچه کالای مسافری تحت پوشش همراه مسافر از دروازه گمرک عبور داده شود و سپس در نقطه دیگری تجمیع گردد قاچاق محسوب می‎گردد و سازمان کاشف موظف است آن را به نزدیکترین گمرک تحویل نماید و گمرک مربوط موظف است مانند سایر پرونده‎های قاچاق دنبال کند.» واردات کالا به کشور به صورتهای مختلفی انجام می‎شود که یکی از این موارد، وارداتی است که مسافر به همراه خود وارد کشور می‎کند. بدین گونه که با احراز هویت به هر فرد یک برگ سبز فروخته می‎شود، برگ سبزها را شخص مسافر تهیه و اجناس را خریداری کرده و با مراجعه به گمرک، شخصاً آنها را ترخیص و در خارج از گمرک آن را به خریداران فروخته و تحویل نماید. وقتی مسافر موارد یاد شده را خود انجام داده و کالا را از گمرک ترخیص می‎نماید می‎تواند به هر شخص حقیقی یا حقوقی بفروشد و طبق اصل شرعی تسلیط و ماده 30 قانون مدنی و منطوق قسمت ابتدایی اصل 46 قانون اساسی مسافر مالک آن کالایی می‎باشد که با برگ سبز وارد نموده و اظهارنامه مالیاتی دارد و دیگر هیچ مقامی نمی‎تواند آن را ضبط نماید و یا ایرادی بگیرد همان طور که اشاره شده هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1383/2/13 در دادنامه شماره 40 همین موضوع را مورد بررسی قرار داده و ابلاغیه 2402 مورخ 1382/4/25 ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ابطال نموده است. بنابمراتب ابطال بندهای یک و 4 مصوبه شماره 2403/50/س مورخ 21/2/85 ستاد مذکور مورد تقاضا است. دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به شکایات تقدیمی طی نامه شماره 6161/38/س مورخ 1385/6/8 اعلام داشته‎اند، 1- مصوبه معترض‎عنـه در ابتدای سـال جاری و جهت حسن اجـرای بند 4 مـاده 12 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1384/8/15 مجلس شورای اسلامی صادر گردیده است که مقرر می‎دارد «واردات کالا به صورت تجاری از طریق تسهیلات در نظر گرفته شده در مقررات برای کالاهای مورد مصرف شخصی از قبیل همراه مسافر، گذر مرزی، ملوانی و ته لنجی (به استثنای ته لنجی غیر تجاری) ممنوع می‎باشد.» 2- به جز بند 4 ماده 12 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1384/8/15 که مصوبه معترض‎عنه در راستا و برای اجرای آن تصویب گردیده می‎توان به موارد قانونی ذیل اشاره نموده که اثبات می‎نمایند مصوبه معترض‎عنه کاملاً همسو و موافق قوانین و مقررات مربوطه در خصوص واردات کالای همراه مسافر و استفاده از تسهیلات و معافیتهای قانونی مرتبط می‎باشد و چنانچه قرار باشد مصوبه معترض عنه ابطال گردد، بهتر است قوانین و مقررات ذیل الذکر نیز ابطال یا فسخ گردند. الف) مواد 11، 12 و 13 تصویب نامه هیات وزیران در خصوص مقررات واردات و صادرات و امور گمرکی مناطق آزاد تجاری کشور مصوب 1373 صراحتاً اعلام می‎دارند که کالای همراه مسافر نباید جنبه تجاری داشته باشد و به عبارت دیگر ورود کالای همراه مسافر تا حدی مجاز است که جنبه تجاری نداشته و صرفاً جهت مصارف شخصی و رفع حوایج فردی وی باشد. ب) ماده 37 قانون امور گمرکی برخی مصادیق کالاهایی که جنبه تجاری نداشته و حتی شخصی بوده و برای رفع حوایج فردی می‎باشند و به عبارتی کالای همراه مسافر را بیان نموده و ورود آنها را مشمول معافیتهای قانونی دانسته است. ماده 38 قانون امور گمرکی نیز به نوعی با نپرداختن حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض، این نوع کالاها را قاچاق محسوب نموده و انتقال دهنده و انتقال گیرنده را متضامناً مسیول پرداخت جریمه متعلقه می‎داند. ج) بند 8 ماده 29 قانون امور گمرکی نیز مفهوماً بیان می‎دارد که تجارت کردن با این کالاها ممنوع بوده و در صورت واگذاری کالاهای مندرج در ماده 37 (همراه مسافر) بدون پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض متعلقه، آنها قاچاق گمرکی محسوب می‎شوند. 3- واقعیت این است که مصوبه معترض‎عنه نه مخالف حق مسافرین برای ورود کالا تا سقف 80 دلار است و نه اساساً مسافرین مزبور را مخاطب خود می‎داند. حتی شکات و معترضین به مصوبه مزبور نیز هیچگاه و در هیچ مورد از مسافرینی نبوده‎اند که با یک کارت سبز 80 دلار کالا وارد کرده باشند. لذا بدیهی است که مخاطبین این بخشنامه که سالها با سوء استفاده از مسافرین و تقلب نسبت به قانون، من غیر حق سرمایه‎های هنگفتی را برای خود تحصیل نموده‎اند، مخالف مصوبه این ستاد باشند. 4- جهت جلوگیری از همین سوء استفاده‎ها بود که قانون تنظیم مقررات مالی دولت در سال 1384 با ذکر بند 4 ماده 12 آن اصلاح گردیده و تصریح می‎نمایند. «واردات کالا به صورت تجاری از طریق تسهیلات در نظر گرفته شـده و مقرراتبرای کالاهای مورد مصرف از قبیل همراه مسافر و … ممنوع می‎باشد.» و مآلاً با تصویب این قانون رای هیات عمومی دیوان که مورد استناد شاکی قرار گرفته عملاً ملغی‎الاثر گردیده است. 5- از طرفی با ملاحظه ماده 31 آیین نامه قانون مقررات صادرات و واردات که مقرر می‎دارد «ورود کالا مازاد بر سقف 80 دلار با مقاصد تجاری، غیر مجاز و ممنوع است مبرهن است که با انجام فعل ممنوع، مالکیتی تحقق نمی‎یابد که محل استناد به قاعده تسلیط و مالکیت افراد باشد و بنابر مفهوم ماده 217 قانون مدنی و نیز اینکه عملی خلاف قانون انجام شده نمی‎توان مالکیتی برای تجار چنین کالاهایی قایل شد. بنابمراتب فوق رد شکایت شاکی مورد تقاضا است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می‎نماید.

رای هیات عمومی

به موجب بند 4 ماده 12 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1384 «واردات کالا به صورت تجاری از طریق تسهیلات در نظر گرفته شده در مقررات برای کالاهای مورد مصرف شخصی، از قبیل همراه مسافر، گذر مرزی، ملوانی و ته لنجی (به استثنای ته لنجی غیر تجاری) ممنوع می‎باشد.» نظر به مراتب فوق الذکر مفاد بند یک مصوبه مورخ 1385/2/21 ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مقرر داشته است «کارت و مدارک مسافری صرفاً به همراه مسافر معتبر است و برای کالاهای تجمیعی به عنوان سند مثبته قابل پذیرش نمی‎باشد.» و همچنین بند 4 مصوبه مزبور مبنی بر اینکه «چنانچه کالای مسافری تحت پوشش همراه مسافر از دروازه گمرک عبور داده شود و سپس در نقطه دیگری تجمیع گردد. قاچاق محسوب می‎گردد و سازمان کاشف موظف است آن را به نزدیکترین گمرک تحویل نماید و گمرک مربوط موظف است مانند سایر پرونده‎های قاچاق دنبال کند» بلحاظ اینکه جهت نفی حقوق قانونی مسافران از معافیت گمرکی در حد قانونی نمی‎باشد و اختصاص به استفاده ناروای تجاری از کالاهای وارداتی تحت پوشش کالای مسافری و معافیت ناشی از آن دارد، بنابراین بندهای مزبور خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مربوط نمی‎باشد.

رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری-علی رازینی

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

Powered by Froala Editor

فهرست مطالب این صفحه

مشاوره و راهنمایی

سایت حقوقی حاوی قوانین و مقررات تنقیح شده، موضوعات حقوقی، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری و نظرات مشورتی

تماس بگیرید
تبلیغات
مطالب منتخب
پربازدیدها
مطالب مرتبط
داتیک در شبکه‌های اجتماعی